Application of Android Based Mobile Learning As A Learning Media for linear programme at Senior High School
Abstrak
This research
This research aims to find out android-based mobile learning applications as a quality learning media that makes it easier for students to learn the material, wherever and whenever, as well as improve the learning outcomes of class XI Senior high school of Widya Dharma Surabaya on linear program material. This type of research is in the form of development with a hannafin and peck model which consists of the needed access stage, the design stage and the development /implementation stage. Place and subjects of this research at Widya Dharma Surabaya Senior High School in 11 grade, with 20 research subjects with heterogeneous abilities. Methods and techniques for analyzing research data to see whether the application is of good quality by referring to Nieveen's opinion (1999) is validity analysis, practicality analysis, and effectiveness analysis of Android-based mobile learning applications as a medium of learning in improving student learning outcomes in class XI Widya High School Dharma Surabaya on the subject of the Linear Program. The results of research conducted that the Android-based mobile learning application as a learning media called Prolin Edu App can be said to be of good quality.
Artikel teks lengkap
Referensi
Ally, Muhamed. (2009). Mobile learning: transforming the delivery of education and training. Québec: AU Press.
Hasyim, Adelina. 2016. Metode Penelitian dan Pengembangan di Sekolah. Yogyakarta: Media akademi.
Kemdikbud. 2013. Aplikasi Mobile Tutorial Matematika. www.kesekolah.com/tutorial/tutorial-matematika.html. Diakses 15 April 2015.
Mardapi, Djemari. (2004). Penyusunan Test Hasil Belajar. Yogyakarta.
Nieveen,dkk. 2013. Educational Design Research. Enschede: SLO.
Purbasari, Rohmi Julia. 2013. Pengembangan Aplikasi Android sebagai Media Pembelajaran Matematika pada Materi Dimensi Tiga untuk Siswa SMA Kelas X. Skripsi: Jurusan Pendidikan Matematika FMIPA Universitas Negeri Malang (tidak dipublikasi).
Safaat, Nazrudin. 2012. Pemograman Aplikasi Mobile Smartphone dan Tablet PC Berbasis Android. Bandung: Informatika.
Penulis
Penulis yang menerbitkan artikel di Jurnal MUST menyetujui persyaratan berikut:
Penulis memiliki hak cipta dan memberikan hak publikasi pertama kepada Jurnal MUST dengan karya yang secara simultan dilisensikan di bawah Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License yang memungkinkan orang lain untuk berbagi karya dengan pengakuan kepengarangan karya dan publikasi awal dalam Jurnal MUST.
Penulis dapat mengadakan perjanjian kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan atas publikasi awalnya di Jurnal MUST.
Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting pekerjaan mereka secara online (misal dalam repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena dapat menyebabkan pertukaran yang produktif, serta kutipan yang lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.