Penerapan Metode Flipped Classroom Berbantuan Edmodo Pada Pembelajaran Matematika

Dian Nurjannah (1), Iis Holisin (2), Sandha Soemantri (3)
(1) ,
(2) ,
(3)

Abstract

The purpose of this study aims to describe the implementation of the Edmodo-assisted Flipped Classroom method in learning mathematics in class XI MIA 3 SMA Muhammadiyah 10 Surabaya. The method was descriptive quantitative research. The subjects were 33 students of class XI MIA 3 SMA Muhammadiyah 10 Surabaya. Data collection techniques in the implementation of the Edmodo-assisted Flipped Classroom method are questionnaires, observations, and tests. The research instrument of this study used a student response questionnaire sheet with 10 statements, a student activity observation sheet with 6 observed activities, and a test sheet was conducted by giving quiz questions through Edmodo as many as 5 multiple choice questions. The results showed that 85% of students completed so that learning achievement was very good, student responses resulted in an average of 82% which could be said to be very positive, and student activities in this study resulted in 30% of students being said to be active and 61% of students being said to be quite active.

Full text article

Generated from XML file

References

Adhitiya, E., Prabowo, A., & Arifudin, R. (2015). Studi Komparasi Metode Pembelajaran Traditional Flipped Dengan Peer Instruction Flipped Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah. Unnes Journal Of Mathematics Education, 117-125.

Apriyanti, H. (2014). Implementasi Pendekatan Pembelajaran Saintifik Untuk Meningkatkan Haasil Belajar Siswa. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Arikunto, S., 2009. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Edisi Revisi 6. Jakarta : Rineka Cipta.

Bergmann, J., & Sams, A. (2012). Flip Your Classroom Reach Every Student In Every Class Every Day. EUGENE: International Society For Technology In Education.

Dalyono, M. (2010). Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT Rineka Cipta, Cet.6.

Depdiknas. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Dimyati & Mudjiono. (2013). Belajar Dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Ekayati, R. (2017). Optimalisasi Aplikasi Edmodo Dalam Meningkatkan Kemandirian Belajar Dan Kesadaran Berbahasa Mahasiswa Pada Mata Kuliah Literary Criticism Di Fkip Umsu . Jurnal Edutech Vol. 3 No. 1, 153-154.

Hamalik, O. (2009). Psikologi Belajar Dan Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensido.

Hendrawan, A. (2016). Aktivitas Siswa Dalam Pembelajaran. SCRIBD, 1.

Idrus, M. 2009. Metode Penelitian Ilmu Sosial Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif. Jakarta: Erlangga, h.91

Janatin, Y. (2019). Penerapan Metode Flipped Classroom Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Smp. Lampung: Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Karimah, W. (2019). Penerapan Metode Flipped Classroom Berbantuan Video Pembelajaran Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa. Researchgate, 26-31.

Kemendikbud. (2013). Kemendikbud. 2013. Lampiran Permendikbud Nomor 81A Tahun 2013 Tentang Implementasi Kurikulum Pedoman Umum Pembelajaran. Jakarta: Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan RI.

Kholiq, A. (2015). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Guided Inquiry Pokok Bahasan Garis Singgung Lingkaran Pada 29 Siswa Kelas VIII MTs Syarif Hidayatullah. Surabaya: Skripsi Program StudI Pendidikan Matematika Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Surabaya.

Kurniawan, Fatra Hadi., Setyosari, Punadji., & Ulfa, Saida. (2016). Flipped Classroom Sebagai Sarana Dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Dan Keaktifan Siswa Dalam Proses Kbm. Malang: Universitas Negeri Malang.

Manap, S. Dkk. 2014. Interpersonal Skill (tips membangun komunikasi dan Relasi) Bandung : Mujahid Press.

Manullag, Sudianto, Andri Kristanto S., Tri Andri Hutapea, Lasker Pangarapan Sinaga, Bornok Sinaga, Mangaratua Marianus S., & Pardomuan N. J. M. Sinambela. (2017). Matematika. Jakarta: Pusat Kurikulum Dan Perbukuan, Balitbang, Kemendikbud.

Munfaridah, L. (2017). Penerapan Metode Pembelajaran Flipped Classroom Untuk Melatih Kemandirian Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Matematika. Surabaya: Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya.

Mustofa. (2009). Media Pembelajaran Mata Kuliah Perencanaan Pembelajaran Ekonomi. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Purwanto, N. 2010. Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sams, A., Bergmann, J., Daniels, K., Bennett, B., & Marshall, H. W. (2014). The Four Pillars Of F-L-I-Pâ„¢. Flipped Learning Network (FLN).

Sardiman, A.M. (2010). Interaksi Dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers.

Syah, M. (1995). Psikologi Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: ALFABETA.

Winarti. (2013). Peningkatan Keaktifan Dan Hasil Belajar Siswa Pokok Bahasan Penyusutan Aktiva Tetap Dengan Metode Menjodohkan Kotak . Jurnal Pendidikan Ekonomi Dinamika Pendidikan, 125-127.

Authors

Dian Nurjannah
Iis Holisin
iisholisin.pendmat@fkip.um-surabaya.ac.id (Primary Contact)
Sandha Soemantri
Nurjannah, D., Holisin, I., & Soemantri, S. (2022). Penerapan Metode Flipped Classroom Berbantuan Edmodo Pada Pembelajaran Matematika. MUST: Journal of Mathematics Education, Science and Technology, 7(1), 15–29. https://doi.org/10.30651/must.v7i1.9137

Article Details

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.