Implementasi Maqāṣid Syarī’ah dalam Praktik Parenting pada Komunitas Kepompong di Sekolah Sahabat Alam Palangka Raya
DOI:
https://doi.org/10.30651/mqs.v13i2.25863Abstrak
Di tengah maraknya perceraian yang terjadi di Palangka Raya, Komunitas Kepompong hadir memberikan fasilitas pelayanan praktik parenting bagi para anggotanya. Penelitian ini bertujuan untuk menelaah sejauh mana implementasi maqāṣid syarī’ah dalam praktik parenting yang dilakukan oleh Komunitas Kepompong di Sekolah Alam Palangka Raya. Penelitian berjenis yudiris-empiris ini menggunakan pendekatan konsep untuk menelaah gambaran praktik parenting dalam komunitas tersebut. Sumber data dari hasil wawancara narasumber antara lain: penggagas komunitas Kepompong dan anggota Komunitas serta guru Sekolah Sahabat Alam. Hasil penelitian menunjukkan bahwa program parenting yang dilakukan Komunitas Kepompong ialah seminar parenting oleh para pakar, konsultasi keluarga dan family gathering. Tujuan dari program tersebut untuk memahamkan para anggota tentang pola pengasuhan dan menyadarkan pentingnya menciptakan keluarga yang harmonis, serta membangun lingkungan penuh kebersamaan. Dari kegiatan tersebut terlihat bagaimana komunitas berkontribusi dalam membimbing keluarga menuju konsep sakinah yang sejalan dengan maqāṣid syarī‘ah yakni perlindungan agama, jiwa, keturunan,akal serta harta. Dengan demikian praktik parenting Komunitas Kepompong dapat dijadikan percontohan oleh komunitas lain agar keluarga harmonis dapat terwujud. Di samping itu, lembaga yang memiliki kolerasi seperti Pusaka Sakinah, Komnas Perempuan dan DPPPA diharapkan bisa ikut andil memfasilitasi praktik-praktik parenting untuk masyarakat mengingat urgensi dari kegiatan-kegiatan tersebut sebab keluarga yang harmonis merupakan pondasi negara yang kuat.
Unduhan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Lisensi
The Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to Maqasid Journal and Department Islamic Family Law (Ahwal al Syakhshiyah) Faculty Of Islamic Religiuos Universitas Muhammadiyah Surabaya as publisher of the journal.
Copyright encompasses exclusive rights to reproduce and deliver the article in all form and media, including reprints, photographs, microfilms and any other similar reproductions, as well as translations. The reproduction of any part of this journal, its storage in databases and its transmission by any form or media, such as electronic, electrostatic and mechanical copies, photocopies, recordings, magnetic media, etc., will be allowed only with a written permission from Maqasid Journal and Department Islamic Family Law (Ahwal al Syakhshiyah) Faculty Of Islamic Religiuos Universitas Muhammadiyah Surabaya.
Department Islamic Family Law (Ahwal al Syakhshiyah) Faculty Of Islamic Religiuos Universitas Muhammadiyah Surabaya, the Editors and the Advisory Editorial Board make every effort to ensure that no wrong or misleading data, opinions or statements be published in the journal. In any way, the contents of the articles and advertisements published in the Maqasid are sole and exclusive responsibility of their respective authors and advertisers.
Rights of Authors
The Maqasid Journal and Department Islamic Family Law (Ahwal al Syakhshiyah) Faculty Of Islamic Religiuos Universitas Muhammadiyah Surabaya recognize the retention of the following:
- Patent and trademark rights and rights to any process or procedure described in the article.
- The right to photocopy or make single electronic copies of the article for their own personal use, including for their own classroom use, or for the personal use of colleagues, provided the copies are not offered for sale and are not distributed in a systematic way outside of their employing institution (e.g. via an e-mail list or public file server). Posting of an article on a secure network (not accessible to the public) within the authors institution is permitted.
- The right, subsequent to publication, to use the article or any part thereof free of charge in a printed compilation of works of their own, such as collected writings or lecture notes.