Pengaruh Tingkat Kepercayaan,Literasi Keuangan Syariah dan Lokasi terhadap Minat Menjadi Nasabah di Bank Syari’ah dengan Religiusitas Sebagai Variabel Moderasi (Studi Kasus Masyarakat Kecamatan Sosa)

Siti Khoiriah Hasibuan (1), Nurbaiti Nurbaiti (2)
(1) ,
(2)

Abstract

Abstract

The purpose of this study was to see the effect of the level of trust, Islamic financial literacy and location on the intention to become a customer in an Islamic bank moderated by religiosity. This study uses a descriptive quantitative approach with the MRA test used to interact with the independent variables and the moderating variables used. The results of this study indicate that the level of trust can affect the intention to become a customer in an Islamic bank in the Sosa District community, Padang Lawas Regency because the significance value is 0.000 > 0.05, for the Islamic financial literacy variable it cannot influence the intention to become a customer because it has a significant value of 0.821, the location variable can significantly influence the intention to become a customer with a significance value of 0.000. Religiosity as a moderating variable is able to strengthen the level of trust and location in influencing the interest in becoming a customer at an Islamic bank in the people of Sosa District, Padang Lawas Regency.

Keywords: Level of Trust, Islamic Financial Literacy, Location, Religiosity, Islamic Banks

Full text article

Generated from XML file

References

Ainun Mardiah Lubis, N. M. (2022). Pengaruh Literasi Keuangan, Fintech Peer To Peer Lending, Dan Payment Gateway Terhadap Kinerja Keuangan Umkm Kota Medan. Co-Value: Jurnal Ekonomi, Koperasi & Kewirausahaan, 91-102.

Anisa, A. R., Ipungkarti, A. A., & Saffanah, K. N. (2021). Pengaruh Kurangnya Literasi serta Kemampuan dalam Berpikir Kritis yang Masih Rendah dalam Pendidikan di Indonesia. Current Research in Education: Conference Series Journal, 1(1), 1–13.

Bhabha, J. (2014). Impact of Financial Literacy on Saving-Investment Behavior of Working Women in The Developing Countries. Research Journal of Finance and Accounting, 13(5), 118–122.

Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 25. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Rafsanjani, H., & Sukmana, R. (2014). Pengaruh perbankan atas pertumbuhan ekonomi: studi kasus bank konvensional dan bank syariah di Indonesia. Jurnal Aplikasi Manajemen, 12(3), 492-502.

Rafsanjani, H. (2022). Peran Dewan Pengawas Syariah (DPS) Pada Lembaga Keuangan Syariah (Pendekatan Psikologi Sosial). Jurnal Masharif Al-Syariah: Jurnal Ekonomi dan Perbankan Syariah, 6(1), 267-278.

Rafsanjani, H. (2022). Confirmatory Factor Analysis (CFA) untuk Mengukur Unidimensional Indikator Pilar Pengembangan Perbankan Syariah di Indonesia. Jurnal Masharif Al-Syariah: Jurnal Ekonomi dan Perbankan Syariah, 7(2).

Rafsanjani, H. (2018). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Non-Performing Financing: Studi Kasus Pada Bank Dan BPR Syariah Di Indonesia. Jurnal Masharif Al-Syariah: Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah, 3(1), 149-167.

Ismawati, K., Darmawati, D., Fuad, M., Dewi, G. A. K. R. S., Fatchurrohman, M., Ristiyana, R., ... & Abdurohim, A. (2022). Pengetahuan Dasar Pasar Modal dan Investasi.

Sampe, F., Nazipawati, N., Samosir, M. S., Siregar, N. A., Pahlevi, R. W., Aziz, A. A., ... & Shadiq, T. F. (2022). Dasar-Dasar Ekonomi Pembangunan.

Indah Sari, N. S. (2023). Pengaruh Pengetahuan dan Religiusitas terhadap Minat Mengikuti Asuransi Dana Pendidikan pada Perusahaan Asuransi Syariah. Journal of Management & Business, 81-95.

Indonesia, B. S. (n.d.). Bank Syariah Indonesia. Retrieved from instansi: https://www.bankbsi.co.id/jaringan?networkType=ATM&page=46

Kasmir. (2008). Bank dan Lembaga Keuangan Lainnya. Jakarta: Rajagrafindo Persada.

Kotler, P. (2002). Manajemen Pemasaran Jilid 1. Jakarta: Prenhallindo Jakarta.

Lestari, Y. D. (2021). Faktor Yang Mempengaruhi Minat Masyarakat Dalam Memilih Bank Syariah (Studi Desa Tarokan Kabupaten Kediri). Jurnal Ilmiah, 120-133.

Muzdalifa, I., Rahma, I. A., Novalia, B. G., & Rafsanjani, H. (2018). Peran fintech dalam meningkatkan keuangan inklusif pada UMKM di Indonesia (pendekatan keuangan syariah). Jurnal Masharif Al-Syariah: Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah, 3(1), 1-24.

Nurrohmah, R. F., & Purbayati, R. (2020). Pengaruh Tingkat Literasi Keuangan Syariah dan Kepercayaan Masyarakat terhadap Minat Menabung di Bank Syariah. Jurnal Maps (Manajemen Perbankan Syariah), 3(2), 140–153.

Nurul Farizka Siregar, T. A. (2023). Pengaruh Literasi Keuangan Syariah Dan Risk Tolerance Terhadap Perilaku Berinvestasi Di Bank Syariah Dengan Gender Sebagai Variabel Moderating. Syntax Literate: Jurnal Ilmiah Indonesia p–ISSN: 2541-0849 e-ISSN: 2548-1398, 16-28.

Nurhaliza, S. (2022). Pengaruh E-Service Quality dan Perceived Usefulness Terhadap Keputusan Penggunaan Jasa Transportasi Gojek Dengan Kepercayaan Sebagai Variabel Intervening Pada Mahasiswa/I UIN Sumatera Utara. Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam, 399-412.

OJK. (2020). Literasi Keuangan. Retrieved January 10, 2023, from OJK website: https://www.ojk.go.id/id/kanal/edukasi-dan-perlingdungan-konsumen/Pages/literasi-keuangan.aspx

Perdana, E. K. (2016). Olah Data Dengan SPSS 22. Bangka Belitung: Lab Kom Manajemen FE UBB.

Santoso, S. (2018). Menguasai Statistik Dengan SPSS 25. Jakarta: PT. Elex Media Komputindo.

Saputra, A. (2022). Pengaruh Literasi Keuangan Syariah, Kepercayaan, Dan Religiusitas Masyarakat Terhadap Penggunaan Mobile Banking Syariah Di Kecamatan Bebesen Aceh Tengah. Jurnal Ekonomi Dan Keuangan, 5(2), 16–25.

Sugeng Arifandi Banurea, S. A. (2022). Pengaruh Lokasi Terhadap Keputusan Pembelian(Studi Kasus Kantin UIN Sumatera Utara). Jurnal Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Sosial (EMBISS), 555-560.

Sujianto, A. E. (2018). Aplikasi Statistik Dengan SPSS. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Suryadi, B., & Hayat, B. (2021). RELIGIUSITAS Konsep, Pengukuran, dan Implementasi di Indonesia. Jakarta: Bibliosmia Karya Indonesia.

Authors

Siti Khoiriah Hasibuan
riahohasibuan@gmail.com (Primary Contact)
Nurbaiti Nurbaiti
Hasibuan, S. K., & Nurbaiti, N. (2023). Pengaruh Tingkat Kepercayaan,Literasi Keuangan Syariah dan Lokasi terhadap Minat Menjadi Nasabah di Bank Syari’ah dengan Religiusitas Sebagai Variabel Moderasi (Studi Kasus Masyarakat Kecamatan Sosa). Jurnal Masharif Al-Syariah: Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah, 8(1). https://doi.org/10.30651/jms.v8i1.18072

Article Details