Analisa Pemasaran Platform P2P Lending Syariah pada PT Alami Fintek Sharia

Saifuddin Saifuddin, M Hadziq Affan

Abstract

This research is focused on the investatation  marketing strategy of Peer to peer lending investment at PT. Alami Fintek Sharia (Alami). The purpose of this research is to improve the marketing strategy of the Fintech P2P (Alami) marketing platform to increase consumers in UMKM funding. The main theory is Marketing Mix (4P). The object of this research is the marketing strategy of the marketing team at PT. Alami Fintek Sharia (Alami). The research method used  qualitative with a library research approach. The results of this research are  the products that  offered by Alami are different from other products and provide benefits for users so that users can attract consumers' purchasing power. The price offered is also affordable, this is also one of the attractions for consumers to help determinings their choice in investing using Alami.

Keywords

Strategi, Peer to Peer dan Marketing Mix

Full Text:

Pdf

References

Adhitya, I., & Chrismastianto, W. (2017). Analisis Swot Implementasi Teknologi Finansial Terhadap Kualitas Layanan Perbankan Di Indonesia (Vol. 20, Issue 1). Retrieved from www.eMarketer.com

Agung, E., Dosen, W., Program, T., Manajemen, S., & Ekonomi, F. (n.d.). Pemanfaatan Teknologi E-Commerce Dalam Proses Bisnis.

Baihaqi, J. (2018). Financial Technology Peer-To-Peer Lending Berbasis Syariah di Indonesia. Tawazun: Journal of Sharia Economic Law, 1(2). Retrieved from http://journal.stainkudus.ac.id/index.php/tawazun/index

Danuri, M., Informatika, M., Teknologi, J., & Semarang, C. (2019). Perkembangan Dan Transformasi Teknologi Digital.

Dwi Pambudi, R. (2019). Perkembangan Fintech Di Kalangan Mahasiswa Uin Walisongo. Retrieved from http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/harmony

Fawzi Bhakti Prestama, Iqbal, M., & Riyadi, S. (n.d.). Potensi Finansial Teknologi Syariah Dalam Menjangkau Pembiayaan Non-Bank.

Iskandar, E., Prodi, D., Syariah, P., Ar-Raniry, U., Dosen, A., Perbankan, P., Uin, S., Raniry, A.-, Katrin, N., & Prodi, M. (n.d.). Lending Syariah Di Indonesia (Studi Kasus Pada Pt. Ammana Fintek Syariah) Analysis Of Financing Procedures And Risk Management In Peer To Peer (P2p) Lending Shariah Company In Indonesia (Case Study At Pt. Ammana Fintek Syariah). In Jurnal J-Iscan (Vol. 1, Issue 2).

Jerly Engelina, 2)Nasar Buntu Laulita. (2022). Mengimplementasikan Strategi Promosi atau Membangun Brand Image Media Digital Online PT. Naga Jaya Putra Batam. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara (JPkMN) , 3, 1264–1271.

Ma’ruf, A., & Latri Wihastuti. (2008). PERTUMBUHAN EKONOMI INDONESIA: Determinan dan Prospeknya. In Jurnal Ekonomi dan Studi Pembangunan (Vol. 9, Issue 1).

Nafiah Rohmatun, Sunan, U., & Yogyakarta, K. (2019). Analisis Transaksi Financial Technology (Fintech) Syariah dalam Perspektif Maqashid Syariah Rohmatun Nafiah Ahmad Faih. Iqtishadia, 6. doi: 10.19105/iqtishadia.v6i2

Ningsih, D. R. (2020). Peran Financial Technology(Fintech) Dalam Membantuperkembangan Wirausaha Umkm.

Priyonggojati, A. (2019). Perlindungan Hukum Terhadap Penerima Pinjaman Dalam Penyelenggaraan Financialtechnologyberbasis Peer To Peer Lending. In Jurnal USM Law Review (Vol. 2, Issue 2).

Rijal Fadli, M. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. 21(1), 33–54. doi: 10.21831/hum.v21i1

Rafsanjani, H., & Sukmana, R. (2014). Pengaruh perbankan atas pertumbuhan ekonomi: studi kasus bank konvensional dan bank syariah di Indonesia. Jurnal Aplikasi Manajemen, 12(3), 492-502.

Rafsanjani, H. (2016). Etika Produksi Dalam Kerangka Maqashid Syariah. Jurnal Masharif Al-Syariah: Jurnal Ekonomi dan Perbankan Syariah, 1(2).

Rafsanjani, H. (2022). Confirmatory Factor Analysis (CFA) untuk Mengukur Unidimensional Indikator Pilar Pengembangan Perbankan Syariah di Indonesia. Jurnal Masharif Al-Syariah: Jurnal Ekonomi dan Perbankan Syariah, 7(2).

Rafsanjani, H. (2018). Studi Kritis Pemikiran Muhammad Yunus Tentang Grameen Bank. Jurnal Masharif al-Syariah: Jurnal Ekonomi dan Perbankan Syariah, 2(1).

Rafsanjani, H. (2017). Peranan Pemerintah dan Aturan Al-Qur’an. Jurnal Masharif al-Syariah: Jurnal Ekonomi dan Perbankan Syariah, 2(2).

Rafsanjani, H. (2022). Hutang Negara dan Sumber Alternatif Keuangan Negara Perspektif Islam. Maqasid: Jurnal Studi Hukum Islam, 9(2).

Rafsanjani, H. (2017). Peran Koperasi Wanita dalam Membangun Keuangan Inklusif Syariah. Jurnal Masharif al-Syariah: Jurnal Ekonomi dan Perbankan Syariah, 2(2).

Rafsanjani, H. (2022). Peran Dewan Pengawas Syariah (DPS) Pada Lembaga Keuangan Syariah (Pendekatan Psikologi Sosial). Jurnal Masharif Al-Syariah: Jurnal Ekonomi dan Perbankan Syariah, 6(1), 267-278.

Sampe, F., Nazipawati, N., Samosir, M. S., Siregar, N. A., Pahlevi, R. W., Aziz, A. A., ... & Shadiq, T. F. (2022). Dasar-Dasar Ekonomi Pembangunan.

Sekar Dewi Kulsum, S., Bisri Mustofa, M., Wuryan, S., Khumaidi Ja, A., & Mahmudah Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung Korespondensi, S. (n.d.). Legalitas Literasi Financial Techology: Peer to Peer Lending Berdasarkan Perspektif Hukum Ekonomi Syari’ah. Jurnal Hukum Dan Ekonomi Syariah, 10, 2. doi: 10.32332/adzkiya.v10i02.4499

Serlika Aprita. (2021). Peranan Peer To Peer Lending Dalam Menyalurkan Pendanaan Pada Usaha Kecildan Menengah. Jurnal Hukum, 16.

T. Prasetyo Hadi Atmoko. (2018). Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Volume Penjualan Di Cavinton Hotel Yogyakarta. Journal of Indonesian Tourism, Hospitality and Recreation, 1.

Theresia Pradiani. (2017). Pengaruh Sistem Pemasaran Digital Marketingterhadap Peningkatan Volume Penjualan Hasil Industri Rumahan. 11, 46–53.

Winarto, W. W. A. (2020). Peran Fintech dalam Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM). Jesya (Jurnal Ekonomi & Ekonomi Syariah), 3(1), 61–73. doi: 10.36778/jesya.v3i1.132

Yudhira, A. (2021). Analisis Perkembangan Financial Technology (Fintech) Syariah Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Indonesia. ValueJurnal Ilmiah Akuntansi Keuangan Dan Bisnis , 1.


DOI: http://dx.doi.org/10.30651/jms.v8i1.17706

Refbacks

  • There are currently no refbacks.