Penggunaan Metode Permainan Monopoli Dengan Media Termodifikasi Dalam Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Ipa SD Muhammadiyah 18 Surabaya
DOI:
https://doi.org/10.30651/jpb.v5i2.3894Keywords:
Keywords, Monopoly game method, Motivation, Learning outcomesAbstract
Abstract : This study aims to determine 1) Increasing students' motivation towards the usage of monopoly game with modified media on learning science at SD Muhammadiyah 18 Surabaya, 2) Student learning outcomes on the use of monopoly games with modified media of science learning on students of SD Muhammadiyah 18 Surabaya, 3) Students’ responses on monopoly game methods with modified media. The research type was Pre-experimental with One Pretest-Postest group design. The sample of research was students of class V at SD Muhammadiyah 18 Surabaya in the academic year 2015-2016. Data collection techniques used was observation, test and questionnaire. Data analysis techniques used was descriptive quantitative. The data were processed using SPSS version 20 at 0,05 significance. The result of this study obtained from the students' learning outcomes on the use of monopoly game method showed the pre-test average value is 71.67 and the post-test average is 90.42.There is students’ motivation that showed in the group with the success percentage of 82% (very good). The students’ response after learning using monopoly game method is very good with percentage of 97,6%.
Â
References
Arif S, Sadiman, 1996 dalam Kartika, dwi. 2013. Pengaruh metode permainan kartu pikiran terhadap hasil belajar siswa kelas X SMA Muhammadiyah Surabaya.
Arikunto, Suharsimi. 2008. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara
Asrori, Muhammad.. 2009. Psikologi pembelajaran. Bandung: CV Wacana Prima
Dimyati, dkk. 2009 dalam Citra, Dwi. 2015. Pengaruh model qantum learning dan gaya belajar pada materi sistem reproduksi terhadap hasil belajar dan motivasi belajar siswa SMA Muhammadiyah 7 Surabaya.
Indriana Dina. 2011. Ragam Alat Bantu Media Pengajaran. Yogyakarta: Diva Press
Julianto. 2011. Model Pembelajaran IPA. Surabaya: Unesa University Press
Kartika, Dwi. 2013. Pengaruh metode permainan kartu pikiran terhadap hasil belajar siswa kelas X SMA Muhammadiyah Surabaya.
Miarso, yusufhadi. 2005. Menyemai benih teknologi pendidikan. Jakarta: penerbit kencana.
Muhibin, Syah. 2005, dalam Syah, Darwyn. 2007. Perencanaan Sistem Pengajaran Pendidikan Agama Islam. Ciputat: CP Press
Munthofiah. 2013. Meningkatkan motivasi dan hasil belajar ipa melalui media permainan monopoli pada siswa kelas IV MI Muhammadiyah Blagung simo Boyolali.
Rifa, Iva. 2012. Koleksi Games Edukatif di Dalam dan di Luar Sekolah. Jogjakarta: Flashbook
Subur. 2015. Pembelajaran nilai moral berbasis kisah. Yogyakarta: kalimedia.
Sudjana, nana. 2007. Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algasindo
Syah, Darwyn. 2007. Perencanaan Sistem Pengajaran Pendidikan Agama Islam.
Published
Issue
Section
License
Â
Penulis tetap memegang hak cipta akan karyanya dan memberikan hak publis pertama kepada Jurnal PEDAGO BIOLOGI: Pendidikan dan Pembelajaran Biologi yang secara simultan dilisensikan di bawah Creative Commons — Attribution-NonCommercial 4.0 International — CC BY-NC 4.0 yang mana mengizinkan orang lain untuk menyalin dan menyebarluaskan kembali karyanya dalam bentuk atau format apapun termasuk menggubah, mengubah dan membuat turunan dari karyanya tanpa kepentingan komersial.