THE INFLUENCE OF SELF-CONFIDENCE AND INTEREST IN LEARNING ON NATURAL AND SOCIAL SCIENCE LEARNING OUTCOMES OF ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS

Tiara Sani (1), Dea Mustika (2)
(1) Universitas Islam Riau, Pekanbaru, Indonesia, Indonesia,
(2) Universitas Islam Riau, Pekanbaru, Indonesia, Indonesia

Abstract

The purpose of this study was to determine the Influence of Student Self-Confidence and Learning Motivation on Science Learning Outcomes in Grade V Students. From the results of the pre-research, it is known that the learning motivation and self-confidence of Grade V students are still lacking. This can be seen when science learning takes place. This study uses a quantitative writing type. The method used is a survey method with a correlational approach. The data sources in this study are primary data (questionnaire results) and secondary (documentation). The research instrument used is a questionnaire that is tested through 2 tests, namely validity and reliability tests. While for the analysis of the data obtained, testing will also be carried out. Namely the normality test, homogeneity, linearity, multiple regression equations and hypothesis tests. The results and discussion of the findings can be concluded that: There is an influence of learning interest on the science learning outcomes of Grade V students.

Full text article

Generated from XML file

References

Afandi, Junanto T., & Afriani, R. 2019. Implementasi Digital-Age Literacy dalam Pendidikan Abad 21. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Sains (SNPS).

Ahmad Rivai & Nana Sudjana. 2020. Media Pengajaran (Penggunaan dan. Pembuatannya). Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Ahmad Susanto. 2018. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada.

Arikunto, S. 2020. Prosedur Penulisan Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Arsyad & O. Hamalik, A. 2019. Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Press.

Arsyad, Azhar. 2017. Media Pembelajaran. Jakarta : Rajagrafindo Persada.

Bundu, Patta. 2019. Penilaian Keterampilan Proses dan Sikap Ilmiah. dalamPembelajaran Sains. Jakarta : Depdiknas.

Daryanto. 2018. Media Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.

Depdiknas. 2020. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Djamarah, Zain Aswan. 2018. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta : Rineka Cipta.

Hanafi, Halid, La adu. Muzakkir. 2018. Profesionalisme guru dalam pengelolaan kegiatan Pembelajaran di sekolah. Yogyakarta: CV. Budi Utama.

Mardalis. 2018. Metode Penulisan (Suatu Pendekatan Proposal). Jakarta: Bumi Aksara.

Mashuri, Sufri. 2019. Media Pembelajaran. Yogyakarta: CV Budin. Utama.

Mikarsa, Taufiq Agus L.Hera, Prianto L. Puji, 2019, Pendidikan Anak Di SD. Jakarta: Universitas Terbuka Kementerian Pendidikan Nasional.

Musfiqon. 2020. Pengembangan Media dan Sumber Pembelajaran, Jakarta: Prestasi. Pustaka.

Naila, I., Atmoko, A., Dewi, R. S., & Kusumajanti, W. (2023). Pengaruh artificial intelligence tools terhadap motivasi belajar siswa ditinjau dari teori Rogers. At-Thullab: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah.

Naila, I., Kusumajanti, W., Ridlwan, M., Sutadji, E., & Mashfufah, A. (2023). ONLINE-BASED SCIENCE PROJECT LEARNING AS AN ELECTIVE INSTRUCTING MODEL TO IMPROVE THE COLLABORATIVE SKILLS OF ELEMENTARY STUDENTS. Al-Bidayah: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 15(1), 71-96.

Nurseto, Tejo. 2019. Membuat Media Pembelajaran yang Baik. Universitas Negeri Yogyakarta. Jurnal Ekonomi & Pendidikan, Volume 8, Nomor 1. 63

Patahuddin, S. M & Rokhim, A. F. 2019. Website Permainan IPA Online Untuk Belajar IPA Secara Menyenangkan. Jurnal Pendidikan IPA, 3 (2), 103-111.

Prasasti dan Prasetya, Irawan. 2019. Media Sederhana. Jakarta: PAU Dirjen Dikti Depdiknas.

Puskur. 2019. Panduan: Pelaksanaan Pendidikan Karakter. Jakarta: Kementrian Pendidikan Nasional, Badan Penulisan dan Pengembangan Pusat Kurikulum dan Perbukuan.

Rusman. 2018. Model-model Pembelajaran. Depok: Raja Grafimdo Persada.

Samatowa Usman, 2019. Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar, Jakarta: Indeks.

Siregar, Eveline, Hartini Nara, 2019, Teori Belajar dan Pembelajaran cet. 1, Bogor: Ghalia Indonesia.

Slameto, 2020. Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sugiyono, 2018. Metode Penulisan Kombinasi (Mix Methods). Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. 2020. Metode Penulisan Kuantitatif Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Sumantri, Mohammad Syarif. 2018. Strategi Pembelajaran Teori & Praktik di. Tingkat Pendidikan Sekolah Dasar. Jakarta: PT. Rajagrafindo.

Sumarta, Karsinem. 2018. Menulis Karya Ilmiah. Pekanbaru: UIR Press.

Syah Muhibbin.2018, Psikologi Belajar.bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Trianto Ibnu Badar. 2019. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif,. Progresif dan Kontekstual. Jakarta : Prenadamedia Group.

Trianto. 2021. Panduan Lengkap Penulisan Tindakan Kelas. Jakarta: Prestasi Pustakaraya.

Undang-undang Republik Indonesia No.20 tahun 2003. Tentang Sistem Pendidikan Nasional

Uno, B. Hamzah, dan Nurdin Mohamad. 2018, Lawrence TLJ, Fowler VR. 2002. Growth of farm animals. 2nd ed. New York (US): CABI Publishing.

Authors

Tiara Sani
tiarasani151@student.uir.ac.id (Primary Contact)
Dea Mustika
Sani, T., & Mustika, D. (2024). THE INFLUENCE OF SELF-CONFIDENCE AND INTEREST IN LEARNING ON NATURAL AND SOCIAL SCIENCE LEARNING OUTCOMES OF ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 8(3). https://doi.org/10.30651/else.v8i3.24424

Article Details