PENERAPAN GAME ULAR TANGGA BERBASIS PETA KEBUDAYAAN UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPAS KELAS IV SEKOLAH DASAR

Authors

  • Vina Syalfirah Universitas Pendidikan Indonesia
  • Ani Nur Aeni Universitas Pendidikan Indonesia, Sumedang
  • Nurdinah Hanifah Universitas Pendidikan Indonesia, Sumedang

DOI:

https://doi.org/10.30651/else.v8i1.21331

Abstract

The aim of this research is to find out whether using the snakes and ladders game media based on cultural maps can help improve the cognitive learning outcomes of class IV students in the science and sciences subject on Indonesian cultural riches. The method used in this research is quantitative with a quasi experiment type and a nonequivalent control group design model. There were two sample groups in this study, namely the control class and the experimental class, each class received different treatment. Students in grades IV A and IV B from SDN Sindang IV in North Sumedang District, Sumedang Regency (n=60) were the subjects of this research. According to research results, the snake and ladder game media based on cultural maps can improve students' learning outcomes on Indonesian cultural riches. Learning using this media reaches an N-gain value of 56.03% so it can be categorized as quite effective in improving student learning outcomes, whereas classes that do not use this gaming media only achieve an N-gain value of 36.85% which is considered ineffective. In short, this cultural map-based snakes and ladders game media is superior and quite effective in improving students' cognitive learning outcomes on Indonesian cultural riches material.

References

Abdurrochim, P. L., Khairunnisa, Y., Nurani, M., & Aeni, A. N. (2022). Pengembangan Aplikasi BEAT (Belajar Asyik Tentang) Pendidikan Agama Islam untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Siswa Sekolah Dasar Putri Laisya Abdurrochim 1  , Yuniar Khairunnisa 2 , Mughni Nurani 3 , Ani Nur Aeni 4. 6(3), 3972–3981.

Adianti, T. N., Irawan Zain, M., & Affandi, L. H. (2021). Problematika Pendidik Dalam Menggunakan Media Pembelajaran Pada Kurikulum 2013 (Studi Kasus Di Sd Negeri 1 Taman Ayu). Jurnal Ilmiah Pendas: Primary Education Journal, 2(2), 147–156. https://doi.org/10.29303/pendas.v2i2.369

Aeni, A. N., Djuanda, D., Maulana, M., Nursaadah, R., & Sopian, S. B. P. (2023). Pengembangan Video Pembelajaran Pendamping Games Edukatif Wordwall Untuk Materi Pai Sekolah Dasar. Muallimuna : Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 8(2), 28. https://doi.org/10.31602/muallimuna.v8i2.9375

Aeni, A. N., Handari, M. D., Wijayanti, S., & Sutiana, W. S. (2022). Pengembangan Video Animasi Light Pedia Sebagai Media Dakwah Dalam Pembelajaran di SD. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(3), 721. https://doi.org/10.35931/am.v6i3.1077

Ani, N. A. (2014). Pendidikan Karakter untuk Siswa SD dalam Perspektif Islam. Mimbar Sekolah Dasar, 1(1), 50–58.

Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan kementrian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan T. R. I. (2022). Ilmu Pengetahuan Alam dan Sosial ( IPAS ) (pp. 4–5). Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan kementrian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia.

Bintang, T. A. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Student Achievement Divisions Berbantuan Media Ular Tangga Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Kelas V. 09, 3891–3900.

Hake, R, R. (1999).Analyzing Change/Gain Scores.AREA-D American Education

Research Association’s Devision.D, Measurement and Reasearch Methodology.

Hapsari, G. P. P., & Zulherman, Z. (2021). Pengembangan Media Video Animasi Berbasis Aplikasi Canva untuk Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Basicedu, 5(4), 2384–2394. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1237

Henryanto, F. I. (2020). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN ULAR TANGGA PADA MATERI KERAJAAN ISLAM , HINDU DAN BUDHA UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA. November.

Herman, S., Studi, P., Mesin, T., Mesin, J. T., Teknik, F., Sriwijaya, U., Saputra, R. A., IRLANE MAIA DE OLIVEIRA, Rahmat, A. Y., Syahbanu, I., Rudiyansyah, R., Sri Aprilia and Nasrul Arahman, Aprilia, S., Rosnelly, C. M., Ramadhani, S., Novarina, L., Arahman, N., Aprilia, S., Maimun, T., … Jihannisa, R. (2019). No 主観的健康感を中心とした在宅高齢者における 健康関連指標に関する共分散構造分析Title. Jurusan Teknik Kimia USU, 3(1), 18–23.

Ishak, A. P., Afifah, R. N., & Kamelia, S. Q. (2021). Strategi Belajar Sambil Bermain Sebagai Metode Pembelajaran Terhadap Anak pada Masa Pandemi di Desa Leuwigoong. Procedings UIN SUNAN GUNUNG DJATI Bandung, 1(87), 138–145.

Manalu, P., Nehe, H., Sitohang, R., & Wau, S. (2021). Hubungan Media Pembelajaran dengan Hasil Belajar Pendidikan Agama Kristen Siswa Kelas VI SDN 094142 Dolok Marawa Kecamatan Silau Kahean Kabupaten Simalungun T.A 2020/2021. Jurnal Pendidikan Religius, 3. https://jurnal.darmaagung.ac.id/index.php/jurnalreligi/article/view/1092/920

Masykur, R. (2021). Teori dan telaah pengembangan kurikulum (Revisi). Aura CV. Anugrah Utama Raharja Anggota IKAPI No.003/LPU/2013.

Putri, A. F., Naila, I., & Afani, K. D. A. (2023). Pengembangan media Google Sites berbasis ethno sains pada mata pelajaran IPAS sekolah dasar. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 7(3), 433-442.

Nurdyansyah. (2019). Media Pembelajaran Inovatif (M. P. Pandi Rais, S.Pd. (ed.); 1st ed.). UMSIDA Press.

Nurul Audie. (2019). Peran Media Pembelajaran Meningkatkan Hasil Belajar. Posiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 586–595.

Rozie, F. (2018). Persepsi pendidik sekolah dasar tentang penggunaan media pempelajaran sebagai alat bantu pencapaian tujuan pembelajaran. Widyagogik: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 5(2), 1–12.

Sari, P. P., Pangestika, R. R., & Khaq, M. (2023). Pengembangan media komik bermuatan kearifan lokal dan karakter pada kelas IV subtema 3 bangga terhadap daerah tempat tinggalku di sekolah dasar. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 7(1), 136–145.

Sukmadinata, N. S. (2013). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Uciatun, U., Japar, M., & Sapriati, A. (2022). Pengaruh Strategi Pembelajaran Make a Match Dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Ips Siswa Sekolah Dasar. ELSE (Elementary School Education Journal) : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 6(2), 384. https://doi.org/10.30651/else.v6i2.12592

Ulfah, U., & Arifudin, O. (2021). Pengaruh Aspek Kognitif, Afektif, Dan Psikomotor Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Al-Amar: Ekonomi Syariah, Perbankan Syariah, Agama Islam, Manajemen Dan Pendidikan, 2(1), 1–9. http://ojs-steialamar.org/index.php/JAA/article/view/88

Yanti, I., Affandi, L. H., Nur, A., & Rosyidah, K. (2021). PENGEMBANGAN MEDIA PERMAINAN ULAR TANGGA UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERHITUNG SISWA KELAS II SDN 12.

Zuhdi, W. S. F. & U. (2018). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN TWO STAY TWO STRAY TERHADAP HASIL BELAJAR IPA PADA SISWA KELAS IV Wulan Suci Fitrianingrum Ulhaq Zuhdi. 945–954.

Published

2024-03-18

Issue

Section

Artikel