MENINGKATKAN PEMAHAMAN SISWA MENGENAI MATERI LUAS DAN KELILING LINGKARAN DENGAN PENERAPAN TEORI BELAJAR JEROME BRUNER

Noor Khasanah (1), Jayanti Putri Purwaningrum (2)
(1) Pendidikan Matematika, Universitas Muria Kudus-UMK, Indonesia,
(2) Pendidikan Matematika, Universitas Muria Kudus, Indonesia

Abstrak

Until now, the students' comprehension ability in learning mathematics in Indonesia is still low. This can be proven by the observations made by Winda Agustina, and her friends at MTs Al Falah Mahe class VIII, during the learning process of the circle material in the sub-chapter area and circumference of the circle. From these observations, it is known that the cause of the backward understanding of students regarding the Mathematics Learning material in the area and circumference of the circle sub-chapter is that teachers tend to provide direct material / lecture methods, and students are not given the opportunity to find the formula for the concept of area and circumference of the circle by themselves. So as a result, many students have difficulty understanding the material directly and the value of student learning evaluation results is still low / below the KKM (Minimum Completeness Criteria). If the problem is not immediately addressed, it will greatly impact the learning process and student learning outcomes in the classroom which will decline. From this, the writer tries to find a solution to find out how to improve students' understanding of mathematical concepts, especially regarding the broad chapter and the circumference of the circle in applying Bruner's theory.

Artikel teks lengkap

##article.generated_from_xml##

Referensi

Agustina W., Chairani Z., Norhabibah. 2020. Aktivitas dan Hasil Belajar

Siswa pada Pembelajaran Matematika Menurut Teori Belajar

Jerome Bruner untuk Materi Keliling dan Luas Lingkaran di Kelas

VIII. Jurnal Media Pendidikan Matematika Program Studi

Pendidikan Matematika FPMIPA IKIP MATARAM Vol. 8 (1), P

ISSN: 2338-3836 E-ISSN: 2657-0610.

Aprilia E., P. 2015. Peningkatan Kualitas Pembelajaran Matematika Melalui

Metode Discovery dan Berdasarkan Teori Bruner di Kelas IV SDN

Pudakpayung 01 Semarang. Skripsi. Fakultas Ilmu Pendidikan

Universitas Negeri Semarang.

Enggaringtyas D. N., Stefanus C. R., Agustina T. A. H. 2019. Upaya

Peningkatan Penguasaan Konsep Geometri Matematika

Berdasarkan Teori Belajar Bruner Pada Siswa Kelas IV SD. Jurnal

Teori dan Aplikasi Matematika. Vol. 3 (2), Hal. 105-113, p-ISSN

-7512, e-ISSN 2614-1175.

Lestari, Dewi. 2015. Penerapan Teori Jerome Bruner untuk meningkatkan

hasil belajar siswa pada pembelajaran simetri lipat di kelas IV

SDN 02 Makmur Jaya Kabupaten Mamuju Utara. Jurnal Kreatif

Tadulako Online, 3 (2), 129-141.

Manalu A. C. S., Zanthy L. S. 2020. Analisis Kesalahan Siswa SMP Kelas IX

dalam menyelesaikan soal Materi Lingkaran. Jurnal Pendidikan

Matematika. Vol. 04 (1), Hal. 104-112. E-ISSN : 2579-9258, P

ISSN : 2614-3038.

Nurvianti, Y., Sabri, T., & Maridjo, A. (2014). Peningkatan Aktivitas Siswa

Dengan Menerapkan Teori Brunner Dalam Pembelajaran

Matematika Kelas III. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(3),

–10.

Wicaksono A. 2019. Penerapan Pendekatan Keterampilan Proses Untuk

Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Keliling dan Luas

Lingkaran di Kelas VIII Al Biruni SMP Islam Terpadu Al Fahmi Palu.

Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran. Vol. 2 (1) , Hal.17-28). p

ISSN : 2623-2359, e-ISSN : 2623-2340.

Wijayanti L., Fitrianti I. R. 2015. Teori Bruner dalam Perangkat

Pembelajaran untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan

Masalah dan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Riset Pendidikan. Vol.

, No.2, ISSN : 2460-1470.

Winarso W., Yuliyanti D. D. 2017. Pengembangan Bahan Ajar Matematika

Berbentuk Leaflet Berbasis Kemampuan Kognitif Siswa

Berdasarkan Teori Bruner. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika.

Vol. 6 (1), Hal. 11-24. ISSN 2301-7929, ISSN 2502-1745.

Penulis

Noor Khasanah
noorkhasanah.3004@gmail.com (Kontak utama)
Jayanti Putri Purwaningrum

Rincian Artikel

No Related Submission Found