MENINGKATKAN PEMAHAMAN SISWA MENGENAI MATERI LUAS DAN KELILING LINGKARAN DENGAN PENERAPAN TEORI BELAJAR JEROME BRUNER
Abstrak
Until now, the students' comprehension ability in learning mathematics in Indonesia is still low. This can be proven by the observations made by Winda Agustina, and her friends at MTs Al Falah Mahe class VIII, during the learning process of the circle material in the sub-chapter area and circumference of the circle. From these observations, it is known that the cause of the backward understanding of students regarding the Mathematics Learning material in the area and circumference of the circle sub-chapter is that teachers tend to provide direct material / lecture methods, and students are not given the opportunity to find the formula for the concept of area and circumference of the circle by themselves. So as a result, many students have difficulty understanding the material directly and the value of student learning evaluation results is still low / below the KKM (Minimum Completeness Criteria). If the problem is not immediately addressed, it will greatly impact the learning process and student learning outcomes in the classroom which will decline. From this, the writer tries to find a solution to find out how to improve students' understanding of mathematical concepts, especially regarding the broad chapter and the circumference of the circle in applying Bruner's theory.
Artikel teks lengkap
Referensi
Agustina W., Chairani Z., Norhabibah. 2020. Aktivitas dan Hasil Belajar
Siswa pada Pembelajaran Matematika Menurut Teori Belajar
Jerome Bruner untuk Materi Keliling dan Luas Lingkaran di Kelas
VIII. Jurnal Media Pendidikan Matematika Program Studi
Pendidikan Matematika FPMIPA IKIP MATARAM Vol. 8 (1), P
ISSN: 2338-3836 E-ISSN: 2657-0610.
Aprilia E., P. 2015. Peningkatan Kualitas Pembelajaran Matematika Melalui
Metode Discovery dan Berdasarkan Teori Bruner di Kelas IV SDN
Pudakpayung 01 Semarang. Skripsi. Fakultas Ilmu Pendidikan
Universitas Negeri Semarang.
Enggaringtyas D. N., Stefanus C. R., Agustina T. A. H. 2019. Upaya
Peningkatan Penguasaan Konsep Geometri Matematika
Berdasarkan Teori Belajar Bruner Pada Siswa Kelas IV SD. Jurnal
Teori dan Aplikasi Matematika. Vol. 3 (2), Hal. 105-113, p-ISSN
-7512, e-ISSN 2614-1175.
Lestari, Dewi. 2015. Penerapan Teori Jerome Bruner untuk meningkatkan
hasil belajar siswa pada pembelajaran simetri lipat di kelas IV
SDN 02 Makmur Jaya Kabupaten Mamuju Utara. Jurnal Kreatif
Tadulako Online, 3 (2), 129-141.
Manalu A. C. S., Zanthy L. S. 2020. Analisis Kesalahan Siswa SMP Kelas IX
dalam menyelesaikan soal Materi Lingkaran. Jurnal Pendidikan
Matematika. Vol. 04 (1), Hal. 104-112. E-ISSN : 2579-9258, P
ISSN : 2614-3038.
Nurvianti, Y., Sabri, T., & Maridjo, A. (2014). Peningkatan Aktivitas Siswa
Dengan Menerapkan Teori Brunner Dalam Pembelajaran
Matematika Kelas III. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(3),
–10.
Wicaksono A. 2019. Penerapan Pendekatan Keterampilan Proses Untuk
Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Keliling dan Luas
Lingkaran di Kelas VIII Al Biruni SMP Islam Terpadu Al Fahmi Palu.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran. Vol. 2 (1) , Hal.17-28). p
ISSN : 2623-2359, e-ISSN : 2623-2340.
Wijayanti L., Fitrianti I. R. 2015. Teori Bruner dalam Perangkat
Pembelajaran untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan
Masalah dan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Riset Pendidikan. Vol.
, No.2, ISSN : 2460-1470.
Winarso W., Yuliyanti D. D. 2017. Pengembangan Bahan Ajar Matematika
Berbentuk Leaflet Berbasis Kemampuan Kognitif Siswa
Berdasarkan Teori Bruner. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika.
Vol. 6 (1), Hal. 11-24. ISSN 2301-7929, ISSN 2502-1745.
Penulis
Hak cipta berada di tangan penulis
Artikel yang terbit dapat digunakan di bawah lisensi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.