Islamic Multiliteral Education: Study on Thinking of Imam Nawawi in Adabul Alim Wal Mutaalim
DOI:
https://doi.org/10.30651/sr.v4i1.5049Abstract
This article analyzes the concept of multiliterate Islamic education of Imam Nawawi in Adabul Alim Wal Muta'alim. This type of research is library research, namely research whose main object is books or other sources of literature. That is, data are sought and found through literature reviews from books that are relevant to the discussion. Imam Nawawi in the book Adabul Alim Wal Mutaalim has presented the concept of multiliter Islamic education with four relationships; that is, theocentric relations, linguistic relations, ethical relations, and juridical relations. At this point, the study of the thoughts of Imam Nawawi through the book Adabul Alim Wal Muta'allim as a strategic step to describe the concept of multiliter Islamic education that found its paradigmatic foothold.
Â
Keywords: Islamic education, Multiliteral Education, Imam Nawawi
References
Al-Ghazali. Tt. Ihya Ulum al-Din. Semarang: Toha Putra, Jilid II.
Anshari, Endang Saefudin. Ilmu, Filsafat, dan Agama, Bandung: Rosda.
Asy’ari, Muhammad Hayim. 1238 H. Adabul Alim Wal Muta’alim, Jombang: Tebuireng, 1990.
Azra, Azyumardi. Pendidikan Islam: Tradisi dan Modernisasi di Tengah Tantangan Milenium III. Jakarta: Prenadamedia Group, 2012.
Bakti, Hasan, Metodologi Studi Pemikiran Islam, Kalam, Filsafat Islam, Tasawuf, dan Tareqat Medan: Perdana Publishing, 2016.
Dawam, Rahardjo. Insan Kamil, Konsep Manusia Menurut Islam.Jakarta: PT.Grafiti Press. 1985.
Hamka. Pelajaran Agama Islam. Jakarta: Bulan Bintang, 1987. Jalaludin. Kawasan dan Wawasan studi Islam. Jakarta: Prenada Press, 2005.
Maarif, M. Syafii. Membumikan Islam. Yogyakarta: Pustaka Belajar, 1995.
Matsuki, HS. Intelektual Pesantren: Potret Tokoh dan Cakra Pemikiran Era Perkembangan Pesantren. Jakarta: Diva Pustaka, 2003.
Majid, Abdul. Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Prenada Press, 2007.
Mahmasani. Falsafah Hukum Islam. Jakarta: bulan Bintang, 1987.
Muhaimin. Rekonstruksi Pendidikan Islam: Dari Paradigma Pengembanga Manajemen Kelembagaan, Kurikulum Hingga Strategi Pembelajaran.Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2009.
Mubaligh, Ahmad. Relasi Bahasa dan Ideologi. Jurnal Ilmu dan Bahasa,volume 5, nomor 2, 2010.
Nawawi, Imam. Adab al-Alim wa al-Muta’alim wa Adab al-Mufti wa alMustafti.Thantha: Maktabah ash-Shahabah, 1987.
Nata, Abudin. Metodologi Studi Islam. Jakarta: Raja Grafindo. 2000.
Nuruhbiyati. Filsafat Pendidikan Islam. Bandung: Pustaka Setia, 2000.
Praja, Juhaya S. Falsafah Hukum Islam. Bandung: Yayasan Piara, 2000.
Rahman, Arif. Konsep Pendidikan Agama Islam dalam Perspektif Imam al-Gazali. Jurnal Al-Tariqah, Vol. 1, No, 1, Juni, (2016).
Rahman,Tema-Tema Pokok al-Qur’an. Bandung: Pustaka, 1998.
Sanusi, Priatnai. Beberapa ciri Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam-Ta’lim, Vol 11, No 1, (2013).
Tim Dosen Fakultas Tarbiyah UIN Malang. Dari Paradigma Klasik Hingga Kontemporer. Malang: UIN Malang Press, 2009.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Penulis tetap memegang hak atas karyanya dan memberikan hak publikasi pertama kepada jurnal ini yang secara simultan karya tersebut dilisensikan di bawah:
Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License