Pengaruh Pendidikan Kesehatan Metode Audiovisual dan Media Flipbook terhadap Tingkat Pengetahuan Bahaya Seks Bebas pada Remaja di MA Rahmatullah Tulungagung Kabupaten Bojonegoro
Keywords:
Kata Kunci : Pengetahuan; Remaja; Seks BebasAbstract
Free sex not only causes pregnancy and abortion, but also increasing a high risk
of HIV/AIDS and other sexually transmitted diseases. Knowledge of free sex is
very essential for adolescents in minimizing the risk of having premarital sex.
One solution to increase students’ knowledge about the dangers of sex is by
providing health education through audiovisual method and flipbook media. The
purpose of this study was to determine the effect of audiovisual method and
flipbook media on the level of knowledge in adolescents about the dangers of
free sex. This study used a pre-experimental design one group pre-posttest
design. The sample of this study was 35 adolescents obtained by total sampling
technique. The data were collected using a questionnaire on the dangers of free
sex. The independent variable in this study was the effect of health education
with audiovisual method and flipbook media, while the dependent variable was
the level of knowledge of the dangers of free sex. The data were analyzed using
the Wilcoxon statistical test (p = 0.05), and it was obtained p = value 0.000. The
results showed that before being given education about the dangers of free sex,
most respondents (71.4%) had a poor level of knowledge, but after being given
education about the dangers of free sex, most respondents (71.4%) had a good
level of knowledge. It can be concluded that there is an effect of audiovisual
health education method and flipbook media on the level of knowledge of the
dangers of free sex in adolescents. With this effort, it is hoped that the
audiovisual method and flipbook media can be implemented in reducing free sex
in the community and at school.
Keywords: Knowledge, adolescents, free sex
References
Aflah, S. N. (2020). Gambaran Pengetahuan Remaja Tentang Seks Bebas Di Sma Muhammadiyah 01 Medan. Jurnal Imiah Simantek, 4(4), 58–64.
Amari, R. O. (2023). Penerapan Media Audio Visual Dalam Metode Pembelajaran Small Group Discussion Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas Vii Pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam (Ski) Di Mts Negeri 4 Jakarta. Skripsi. UIN Syarif Hidayatullah, Jakarta.
Chanif, K. S., & Iis D. (2021). Pendidikan Kesehatan Reproduksi Terhadap Pengetahuan Seks Bebas Remaja. Kesehatan Masyarakat STIKES Surya Global Yogyakarta. Jurnal Delima Harapan, 8(1), 27-32.
Harahap, N. H., Hadi, A. J., & Ahmad, H. (2024). Efektifitas Pendidikan Kesehatan Menggunakan Pendekatan Health Belief Model (HBM) terhadap Peningkatan Pengetahuan Kesehatan Reproduksi Remaja di MTSN 3 Padangsidimpuan. Media Publikasi Promosi Kesehata Indonesia, 7(2), 463-471. https://doi.org/10.56338/mppki.v7i2.4944
Hardiani, E. S. (2020). Hubungan Antara Persepsi Kerentanan, Persepsikeparahan Dengan Perilaku Kesehatan Lansia Hipertensi Di Desa Sumberejo Demak. Skripsi. Universitas Muhammadiyah Semarang, Semarang.
Isnaeni., & Shafirra N. (2022). Efektivitas Penyuluhan Kesehatan Dengan Media Audiovisual Terhadap Peningkatan Pengetahuan Akibat Seks Bebas Pada Remaja Kelas Viii Di Smp Muhammadiyah 28 Bekasi. Malahayati Nursing Journal, 4(7), 1807-1820. http://dx.doi.org/10.33024/mnj.v4i7.6579
Julianus, S. H., & Seli, S. (2020). Analisis Kesalahan Ejaan, Diksi, dan Kalimat Efektif dalam Penulisan Surat Dinas di Kantor Desa Kiung. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 9(3), 1–8.
Mirani, N., Maulida, & Ramadhani, N. (2022). Edukasi Peningkatan Self Control terhadap Perilaku Seks Bebas pada Remaja di SMA Muhammadiyah Kota Langsa. ABDIKAN: Jurnal Pengabdian Masyarakat Bidang Sains Dan Teknologi, 1(3), 400–406. https://doi.org/10.55123/abdikan.v1i3.841
Narsih, U., & Hikmawati, N. (2020). Pengaruh Persepsi Kerentanan Dan Persepsi Manfaat Terhadap Perilaku Remaja Putri Dalam Pencegahan Anemia. Indonesian Journal For Health Sciences, 4(1), 25–30.
Nurseto, T. (2021). Membuat Media Pembelajaran yang Menarik. Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 8(1), 19–35.
Notoatmodjo, S. (2018). Promosi kesehatan dan perilaku kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta, 45–62.
Padut, R. D., Nggarang, B., & Eka, A. (2021). Faktor-Faktor Yang Berhubungan Dengan Perilaku Seksual Berisiko Pada Remaja Kelas X Di Man Manggarai Timur Tahun 2021. Jurnal Wawasan Kesehatan, 6(1), 32-47.
Pratiwi, A. Z. (2019). Perbedaan Efektivitas Pendidikan Kesehatan Pemeriksaan Payudara Sendiri (Sadari) Dengan Menggunakan Media Leaflet Dan Media Audio Visual Pada Remaja Putri Di Smk Nu Ungaran. JHHS, 1(1), 1–10.
Putra., & Nurfauziah. (2018). P2M STKIP Siliwangi P2M STKIP Siliwangi. Jurnal Ilmiah P2M STKIP Siliwangi P2M STKIP Siliwangi, 5(2), 1–6.
Purwanti, I. T. A. (2021). Hubungan Tingkat Pengetahuan Dengan Kecemasan Pada Remaja Putri Yang Mengalami Premenstrual Syndrome Di Rw 01 Desa Tegalarum Pati. Skripsi. Universitas Islam Sultan Agung, Semarang.
Resti, F. (2021). Pemanfaatan Penyuluhan Dengan Media Audiovisual, Untuk Meningkatkan Pengetahuan Remaja Tentang Infeksi Menular Seksual. Jurnal Ilmu Kebidanan Ummi Khasanah Yogyakarta, 7(2), 1-24. https://doi.org/10.48092/jik.v7i2.134
Riyena, V. (2020). Pengaruh Edukasi Audiovisual Perawatan Perioperatif terhadap Pengetahuan Pasien Post Fakoemulsifikasi. Jurnal Keperawatan, 12(4), 641-650.
Salmah, S. A., & Fuadi, A. (2023) . Analisis Manfaat Teknologi Dan Informasi Dalam Mendukung Kemajuan Pendidikan Agama Islam Berbasis Digital Di MTs Nurul Islam Dusun IX Desa Suka Maju Tanjung Pura. Edu Society: Jurnal Pendidikan, Ilmu Sosial, dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 512-527. https://doi.org/10.56832/edu.v2i1.189.
Silfia, S. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Flipbook Digital Berbasis Literasi Sains Untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Skripsi. UIN Syarif Hidayatullah, Jakarta.
Soetjiningsih. (2018). Kurangnya pemahaman pada kelompok remaja dan keluarganya.
Syahabudin. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Penggunaan Media Pembelajaran Audiovisual Pada Kelas 12 Ipa 1 Man Bulungan. Prosiding Pendidikan Profesi Guru Agama Islam (Ppgai), 3(2), 382-389.
Yohanes, A. (2018). Efektivitas Pembelajaran Kooperatif Berbantuan Media Flipbook terhadap Hasil Belajar Siswa Sistem Gerak Manusia di SMP. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 2(6), 1-9. https://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i6.2350
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Fatma Fauziah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
- Penulis tetap memegang hak atas karyanya dan memberikan hak publikasi pertama kepada jurnal ini yang secara simultan karya tersebut dilisensikan di bawah:Â Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)