THE RELATIONSHIP OF PEERS WITH THE LEVEL OF BULLYING KNOWLEDGE IN MI DAROYISSALAM KERTOSONO, SIDAYU DISTRICT, GRESIK REGENCY

Hubungan Teman Sebaya Dengan Tingkat Pengetahuan Bullying Di MI Daroyissalam Kertosono Kecamatan Sidayu Kabupaten Gresik

Authors

  • Rif Jannah Universitas Muhammadiyah Lamongan

DOI:

https://doi.org/10.30651/jkm.v10i2.26602

Keywords:

Enter

Abstract

Bullying is aggressive or threatening behavior that is deliberately repeated by a person or group, which can be called harassment. This study aims to determine the relationship between peer relationships and the level of knowledge of bullying in MI Daroyissalam, Kertosono Village, Sidayu District, and Gresik Regency. The research design used correlational analytics with a cross-sectional approach. The population was 48 respondents; using the total sampling technique, we obtained 48 respondents. This research data was taken using a peer questionnaire and level of knowledge about bullying. After tabulating the data, it was analyzed using Spearman rho' test with p ˂ 0.05. The results showed that almost all students (93.75%) had good peer categories, and most students (62.5%) already had a good level of knowledge about bullying. Based on the above results of the relationship between peers and the level of knowledge about bullying, p = 0.006 (p ˂ 0.05). This means that there is a relationship between peers and their level of knowledge about bullying. Recommendations: Health workers should provide health care, especially related to behavior about bullying and the importance of having good and healthy peer relationships.

References

Andriati Reny H, A, D, N, A. (2020). Hubungan Harga Diri Dan Pengetahuan Tentang Bullying Dengan Perilaku Bullying Pada Remaja. Jurnal Ilmiah Keperawatan Altruisti, 3.

Andriati Reny H, A. D. N. A. (2020). Hubungan Harga Diri Dan Pengetahuan Tentang Bullying Dengan Perilaku Bullying Pada Remaja. Jurnal Ilmiah Keperawatan Altruistik, 3(2), 28–37. doi.org/10.48079/vol3.iss2.57

Arikunto. (2018). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik, Jakarta: Rineka Cipta.

Ceilindri, R. A., & Budiani, M. S. 2016. Harga diri dan konformitas dengan perilakubullying pada siswa sekolah menengah pertama Program Studi PsikologiUniversitas Negeri Surabaya. Jurnal Psikologi Teori Dan Terapan, 6(2), 64–70

Donsu, J. (2017). Psikologi Keperawatan. Yogyakarta: Pustaka Baru Press.Effendi, M. A. (2016). “The Power of Good Corporate Governance: Teori dan Implementasi.” Jakarta

Egger, M., Ley, M., & Hanke, S. (2019). Emotion Recognition from Physiological Signal Analysis: A Review. Electronic Notes in Theoretical Computer Science.

Fajrin, A.N. (2017). Hubungan Antara Tingkat Pengetahuan Dengan Perilaku Bullying Pada Remaja Di SMK PGRI Semarang. Semarang: Universitas Muhammadiyah Semarang

Febriana, B. (2017). Penurunan Kecemasan Remaja Korban Bullying Melalui Terapi Kognitif. IJNP (Indonesian Journal of Nursing Practices), 1(2), 1-8.

Hermalinda, Deswita, & O. E. (2017). Hubungan Karakteristik Remaja Dengan Perilaku Bullying pada Siswa SMP di Kota Padang. 12(1), 1–11.

Hidayat, A. (2020). Metodologi Penelitian Keperawatan dan Kesehatan (2nd ed.). Jakarta: Salemba Medika.

Joseph, M. O. (2019). Gambaran Perilaku Bullying pada Siswa di SMU Negeri 8 Makassar. Universitas Hassanudin.

Khairunisa, K., Neviyarni, N., Marjohan, M., Ifdil, I., & Afdal, A. (2022). Konseling Kelompok Dengan Pendekatan Eklektik Untuk Menurunkan Tingkat Stress Pada Peserta Didik Korban Bullying. Jurnal Mahasiswa BK An-Nur: Berbeda, Bermakna, Mulia, 8(2), 104-111.

Lestari, T. (2017). Kumpulan teori untuk kajian pustaka penelitian kesehatan. Nuha medika.

Notoatmodjo. (2018). Metodologi Penelitian Kesehatan. PT. Rineka Cipta.

Notoatmodjo. (2018). Konsep Pengetahuan. Jurnal Pengetahuan.

Nurdin, Ismail dan Sri Hartati. (2019). Metodologi Penelitian Sosial.Surabaya: Media Sahabat Cendekia

Nursalam. (2020). Metodologi Penelitian Ilmu Keperawatan: Pendekatan Praktis Edisi 5. Jakarta Selatan: Salemba Medika

Mardiastuti, A. (2022). Pengertian Bullying Adalah: Jenis, Penyebab, dan Cara Mengatasinya. Diakses dari pengertian bullying adalah jenis, penyebab, dan cara-mengatasinya

Masturina, D. (2018). Pengaruh Kompetensi Diri Dan Kepercayaan Diri Terhadap Perencanaan Karir. Jurnal Ilmiah Psikologi, 6(2).

Permata, J. T., & Nasution, F. Z. (2022). Perilaku Bullying Terhadap Teman Sebaya Pada Remaja. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(2), 614–620. https://doi.org/10.56248/educativo.v1i2.83

Pratiwi, Ni Putu Ari Trisna, Sang Ayu Eka Putri Wahyuni, and Ni Made Dian Sulistiowati. 2023. “Gambaran Tingkat Pengetahuan Bullying Pada Remaja Di Desa Gunaksa Klungkung.” Jurnal Peduli Masyarakat 5(September):819– 26.

Rahmayanti, R. V.-8. (2017). Konformitas Teman Sebaya Dalam Perspektif Multikultural. Journal of Multicultural Studies in Guidance and Counseling, 1, 71-82.

Reny H, Andriati, and Anissa Duwi Nur A’ini. 2020. “Hubungan Harga Diri Dan Pengetahuan Tentang Bullying Dengan Perilaku Bullying Pada Remaja.” Jurnal Ilmiah Keperawatan Altruistik 3(2):28–37. doi: 10.48079/vol3.iss2.57

Sonang, S., Purba, A. T., & Pardede, F. O. (2019). Pengelompokan Jumlah Penduduk Berdasarkan Kategori Usia dengan Metode K-Means. Jurnal TEKINKOM, II(II), 166-172. doi:DOI 10.37600/tekinkom.v2i2.115

Sapitri A, W. (2020). Cegah dan Stop Bullying Sejak Dini.

Seftyani, S. S., Widyaningsih, O., & Ulfa, M. (2020). Hubungan perilaku bullying dengan sikap interaksi sosial siswa. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara II, 271-280.

Shears, D. .., J. .. Freedman, and L. .. Peplau. 2014. Psikologi Sosial Edisi Kelima. Jakarta: Erlangga. Simamora, Asnil Adli, and Nanda Suryani Sagala. 2022. “Efektifitas Pendidikan Kesehatan Melalui Teman Sebaya Terhadap Peningkatan Pengetahuan Remaja Tentang Bullying Pada Penerapan Pembelajaran Tatap Muka Terbatas.” Media Publikasi Promosi Kesehatan Indonesia (MPPKI) 5(11):1465–72. doi: 10.56338/mppki.v5i11.3012.

Sulfemi, Wahyu Bagja, and Okti Yasita. 2020. "Dukungan sosial teman sebaya terhadap perilaku bullying" jurnal pendidikan 21(2)

Sulistiyana, Ali Rachman, Eklys Cheseda Makaria, M. N. A. (2020). Konribusi Komunikasi Verbal dan Kontrol Sosial Terhadap Perilaku Bullying Verbal Siswa SMA Negeri 2 Banjarmasin. Jurnal Bimbingan dan Konseling Ar- Rahman, 6(1), 1-7.

Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif R&D. CV Alfabet Suhaida , Putri & Mardison, Safri. 2019. Pengaruh Teman Sebaya Terhadap Konsep Dii Siswa Kelas VIII di MTsN Lembah Gumanti Kabupaten Solok. Jurnal Al-Taujih: Bingkai Bmbingan dan Konseling Islami. Padang: UIN imam Bonjol (Vol.5 No 3).

Siyoto, S., & Sodiq, A. (2015). Dasar metodologi penelitian (Ayup (ed.)). Literasi Media Publishing

Tarigan, S., & Azizah, P. T. (2016). Gambaran Tingkat Pengetahuan. Jurnal Akademi Keperawatan Husada Karya Jaya, 2(2), 33–37.

Tumon, Matraisa Bara Asie. 2014. “Studi Deskriptif Perilaku Bullying Pada Remaja.” Calyptra: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Universitas Surabaya 3(1):1– 17.

Ulfiah, Ulfiah (2020) Psikologi konseling

Usman, I. (2013). Perilaku Bullying Ditinjau Dari Peran Kelompok Teman Sebaya Dan Iklim Sekolah Pada Siswa Sma Di Kota Gorontalo. Gorontalo: Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Gorontalo

Widiasavitri, P. N. (2019). Hubungan dukungan sosial teman sebaya terhadap motivasi berprestasi pada remaja awal di Kota Denpasar. Jurnal Psikologi Udayana, 6(02), 261.

Yulia, et.,all. (2020). Perilaku School Bullying Pada Siswa Sekolah Dasar. 1(1), 39– 48.

Yuliani, N. (2019). Fenomena kasus bullying di sekolah

Published

2025-06-20