This is an outdated version published on 2025-03-10. Read the most recent version.

Analisis Pengaruh Penggunaan Media Kahoot Terhadap Motivasi Belajar Siswa Di SMP Muhammadiyah 1 Surabaya

Authors

  • Nur Hayati Universitas Muhammadiyah Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.30651/jses.v3i3.24697

Keywords:

Kahoot, Learning Motivation, Mathematics Learning, Educational Technology, Interactive Media

Abstract

Mathematics learning is often considered complex, requiring strategies to enhance students' motivation and understanding. Technology-based learning media, such as Kahoot, offers a promising solution. This study aims to analyze the impact of using Kahoot on students' learning motivation at SMP Muhammadiyah 1 Surabaya. Using a qualitative method, data were collected through observation, interviews, and documentation. The results show that Kahoot increases students' enthusiasm and engagement in learning, creates an enjoyable learning atmosphere, and strengthens interactions between students and teachers. However, challenges such as device limitations and internet stability were identified. This study concludes that Kahoot is an effective interactive learning medium that can boost students' learning motivation when supported by adequate infrastructure.

 

Keywords: Kahoot, Learning Motivation, Mathematics Learning, Educational Technology, Interactive Media

References

Assegaf, Z. R., Susanti, W., Esi, N., & Yani, A. (2022). Aplikasi Kahoot Pada Pembelajaran Matematika Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel. Adiba: Journal of Education, 2(4), 507–516. https://adisampublisher.org/index.php/adiba/article/view/196

Azzahra, A. F., Rahmi, N., Sabri, A., & Hidayatullah, R. (2024). TEKNOLOGI DALAM MENINGKATKAN KUALITAS. 5(6), 863–878.

Cahyanti, Y. R., Megasari, D. C., & Rofisian, N. (2023). Peran Kahoot Sebagai Media Pembelajaran Interaktif Dalam Mata Pelajaran IPAS Masa Kini. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran (JTPP), 01(01), 160–163.

Erina Hannawita Br Sembiring, & Tanti Listiani. (2023). Game Based Learning Berbantuan Kahoot! dalam Mendorong Keaktifan Siswa pada Pembelajaran Matematika. GAUSS: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 26–40. https://doi.org/10.30656/gauss.v6i1.5708

Febriyani, A., Hakim, A. R., & Nadun, N. (2022). Peran Disposisi Matematis terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 87–100. https://doi.org/10.31980/plusminus.v2i1.1546

Made, N., Wati, S., Wayan, N., & Permana, D. (2024). Widyadari PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN GAME KAHOOT PENDAHULUAN Pendidikan adalah salah satu bidang di mana kemajuan dunia telah berubah secara signifikan sebagai hasil dari kemajuan komunikasi dan teknologi modern . Perkembangan pendidikan di In. 25(2), 303–314. https://doi.org/10.59672/widyadari.v25i2.4132

Marwa, Kresnadi, H., & Pranata, R. (2023). Pengaruh Model Problem Based Learning Berbantuan Media Digital Kahoot Terhadap Pemahaman Konsep Matematis Peserta Didik Kelas V SD Mujahidin Pontianak. Journal on Education, 06(01), 6760–6769.

Mattawang, M. R., & Syarif, E. (2023). Dampak Penggunaan Kahoot Sebagai Platform Gamifikasi Dalam Proses Pembelajaran. Journal of Learning and Technology, 2(1), 33–42. https://doi.org/10.33830/jlt.v2i1.5843

Pada, B., Pelajaran, M., Siswa, I. P. S., Viii, K., Smpn, D. I., Salim, H. N., Cyly, Z., Dalu, A., & Utama, A. H. (2022). 1 , 2 , 3 123. 3(2), 20–27.

Pramita, K. N. (2023). Evaluasi Pembelajaran Dalam Ranah Aspek Kognitif Pada Jenjang Pendidikan Dasarpada Mi Assalafiyah Timbangreja. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 6(2), 403–411.

Rachmawati Prasetiani, D., & Sukirman, S. (2024). Analisis Penggunaan Kahoot! dalam Meningkatkan Keterlibatan, Efektivitas Pembelajaran, dan Pengalaman Belajar Siswa di Sekolah Menengah Kejuruan. Journal on Education, 6(4), 20783–20794. https://doi.org/10.31004/joe.v6i4.6185

Syelfia Dewimarni, Mishbah Ulhusna, & Laila Marhayati. (2022). Penerapan Aplikasi Kahoot Pada Mata Pelajaran Matematika Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Minat Belajar Siswa Dikelas Vii Smp Negeri 38 Padang. J-ABDI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(8), 1935–1940. https://doi.org/10.53625/jabdi.v1i8.1024

Assegaf, Z. R., Susanti, W., Esi, N., & Yani, A. (2022). Aplikasi Kahoot Pada Pembelajaran Matematika Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel. Adiba: Journal of Education, 2(4), 507–516. https://adisampublisher.org/index.php/adiba/article/view/196

Azzahra, A. F., Rahmi, N., Sabri, A., & Hidayatullah, R. (2024). TEKNOLOGI DALAM MENINGKATKAN KUALITAS. 5(6), 863–878.

Cahyanti, Y. R., Megasari, D. C., & Rofisian, N. (2023). Peran Kahoot Sebagai Media Pembelajaran Interaktif Dalam Mata Pelajaran IPAS Masa Kini. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran (JTPP), 01(01), 160–163.

Erina Hannawita Br Sembiring, & Tanti Listiani. (2023). Game Based Learning Berbantuan Kahoot! dalam Mendorong Keaktifan Siswa pada Pembelajaran Matematika. GAUSS: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 26–40. https://doi.org/10.30656/gauss.v6i1.5708

Febriyani, A., Hakim, A. R., & Nadun, N. (2022). Peran Disposisi Matematis terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 87–100. https://doi.org/10.31980/plusminus.v2i1.1546

Made, N., Wati, S., Wayan, N., & Permana, D. (2024). Widyadari PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN GAME KAHOOT PENDAHULUAN Pendidikan adalah salah satu bidang di mana kemajuan dunia telah berubah secara signifikan sebagai hasil dari kemajuan komunikasi dan teknologi modern . Perkembangan pendidikan di In. 25(2), 303–314. https://doi.org/10.59672/widyadari.v25i2.4132

Marwa, Kresnadi, H., & Pranata, R. (2023). Pengaruh Model Problem Based Learning Berbantuan Media Digital Kahoot Terhadap Pemahaman Konsep Matematis Peserta Didik Kelas V SD Mujahidin Pontianak. Journal on Education, 06(01), 6760–6769.

Mattawang, M. R., & Syarif, E. (2023). Dampak Penggunaan Kahoot Sebagai Platform Gamifikasi Dalam Proses Pembelajaran. Journal of Learning and Technology, 2(1), 33–42. https://doi.org/10.33830/jlt.v2i1.5843

Pada, B., Pelajaran, M., Siswa, I. P. S., Viii, K., Smpn, D. I., Salim, H. N., Cyly, Z., Dalu, A., & Utama, A. H. (2022). 1 , 2 , 3 123. 3(2), 20–27.

Pramita, K. N. (2023). Evaluasi Pembelajaran Dalam Ranah Aspek Kognitif Pada Jenjang Pendidikan Dasarpada Mi Assalafiyah Timbangreja. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 6(2), 403–411.

Rachmawati Prasetiani, D., & Sukirman, S. (2024). Analisis Penggunaan Kahoot! dalam Meningkatkan Keterlibatan, Efektivitas Pembelajaran, dan Pengalaman Belajar Siswa di Sekolah Menengah Kejuruan. Journal on Education, 6(4), 20783–20794. https://doi.org/10.31004/joe.v6i4.6185

Syelfia Dewimarni, Mishbah Ulhusna, & Laila Marhayati. (2022). Penerapan Aplikasi Kahoot Pada Mata Pelajaran Matematika Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Minat Belajar Siswa Dikelas Vii Smp Negeri 38 Padang. J-ABDI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(8), 1935–1940. https://doi.org/10.53625/jabdi.v1i8.1024

Published

2025-03-10

Versions

How to Cite

Hayati, N. (2025). Analisis Pengaruh Penggunaan Media Kahoot Terhadap Motivasi Belajar Siswa Di SMP Muhammadiyah 1 Surabaya. J-SES : Journal of Science, Education and Studies, 3(3). https://doi.org/10.30651/jses.v3i3.24697