Batik Flannel Board Media to Improve Creativity and Understanding of Mathematics Comparison Concepts in Elementary School Students
Abstract
In the current era of independent curriculum learning, the use of media in learning is very relevant to learning the differentiation of each student. This study aims to examine the correlation between the use of learning media in the form of flannel boards, with creative thinking and student learning outcomes The results of this study are the application of batik flannel board media is significant with the results of the creativity of control class students (who are not subjected to variables) is to reach an average score of 66.4 below the completeness number 75 while the results of the creativity of experimental class students (who are subjected to variables) is to reach an average score of 83.5 above the completeness number 75 with the One Sample Kolmogorov-Smirnov Test normality test. While based on the results of the understanding of the control class students reached an average score of 66.4 below the completeness number 75 while the results of the understanding of the experimental class students, namely the class subjected to the batik flannel board media, reached an average score of 83.5 above the completeness number 75 with the One Sample Kolmogorov-Smirnov normality test, with the significance test above 0.05, meaning that the data is normal. In conclusion, the implementation of Batik Flannel Board media can increase creativity and understanding of the concept of Mathematical Comparison material in grade V elementary school students.
References
Sukerti, N. N. (2021). Penerapan Metode Demontrasi Berbantuan Media Sederhana untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tematik (Muatan Matematika). Journal of Education Action Research, 5(2), 232-238.
Rahmalia, D., & Suryana, D. (2021). Pengembangan Media papan flanel untuk meningkatkan kecerdasan logika matematika pada anak. Jurnal Basicedu, 5(2), 605-618.
Evayani, R. W., Syaikhu, A., & Herminastiti, R. (2020). Peningkatan Kemampuan Bercerita Anak melalui Media Papan Flanel. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara III (pp. 106-112).
Selly, A. S., Umam, N. K., & Subayani, N. W. (2022). Pengembangan Media Papan Flanel Pecahan Matematika Kelas 2 Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 3(2), 322-330.
Nasution, A., & Nugraheni, A. S. (2021). Pengembangan Media Papan Flanel Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Peserta Didik di MI. SD, 1, 14.
Sakti, H. G., & Parhan, H. (2020). Pengaruh Media Papan Flanel Terhadap Minat Belajar Siswa. Jurnal Paedagogy, 7(3), 226-231.
Radiusman, R. (2020). Studi Literasi: Pemahaman konsep anak pada pembelajaran matematika. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 6(1), 1-8.
Aledya, V. (2019). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Pada Siswa. May, 0–7.
Murdiana, M., Jumri, R., & Damara, B. E. P. (2020). Pengembangan Kreativitas Guru dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 5(2), 152-160.
Murtiyasa, B., & Hayuningtyas, W. (2020). Pengaruh Strategi Pembelajaran Tipe Kooperatif Dan Kreativitas Siswa Terhadap Hasil Belajar Matematika. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(2), 358-368.
Oktaviani, C., & Mellyzar, M. (2021). Implementasi Pembuatan Bahan Ajar Pocket Book Sebagai Upaya Peningkatan Pemahaman Konsep Dan Kreativitas Mahasiswa. Lantanida Journal, 8(2), 157-167.
Aqip, Zainal. 2006. Penelitian Tindakan Kelas Untuk Guru. Bandung: Yrama Widya.
Arikunto, S. dkk. 2007. Penelitian Tindakan Kelas. Cetakan Ketiga. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Dimyati, dan Mujiono. 2002. Belajar dan Pembelajaran.Jakarta: Rineka Cipta.
Efendi, M. Mahfud, dkk. 2000. Strategi Belajar Mengajar Matematika. Malang: UMM Press.
Hamzah. 2007. Model Pembelajaran. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Moleong, L. J. 2006. Metodologi Penelitian Kualitatif. Edisi Revisi. Cetakan ke-22. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Muksetyo Gatot, dkk. 2007. Pembelajaran Matematika SD. Jakarta: Universitas terbuka.
Prihandoko. 2006. Pemahaman dan Penyajian Konsep Matematika Secara Benar dan Menarik. Jakarta: Depdiknas.
Putra, E. D. 2011. Pembelajaran Kooperatif Tipe Investigasi Kelompok Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Kubus Dan Balok Kelas VIII SMP Negeri 2 Batu. Tesis tidak diterbitkan. Malang: Universitas Negeri Malang.
Susilana, R. dan Riyana, C. 2009. Media Pembelajaran. Bandung: CV Wacana Prima.
Authors
Copyright (c) 2025 Arif Zulkifli, Sudarti, Trapsilo Prihandono

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright
The copyright holder for articles published by ELSE is the author.
Licence
Scientific articles published in this journal are licensed under license
Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.