Improving Mastery of Beginning Reading through Structural Analytic Synthetic Method in First Grade Students of Elementary School
Abstract
This study aims to enhance the mastery of early reading skills among Grade I students at SDN Galudra through the implementation of the SAS method. Employing a Classroom Action Research (CAR) approach with both quantitative and qualitative methods, this research seeks to improve the quality of learning. The findings reveal substantial improvements in students' early reading skills, as evidenced by the percentage of students achieving mastery in reading skills, which increased from 33% to 73% and ultimately reached 100% after two cycles. These results demonstrate the efficacy of utilizing the SAS method as a strategy to improve basic reading skills in Grade I students.
References
Ain, R. A. (2024). Kesulitan Membaca Permulaan Siswa Kelas I Sekolah Dasar. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13, 1029-1036.
Arni. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas III Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) Di SD Negeri 018 Rantau Sialang Kecamatan Kuantan Mudik. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (5), 737-743.
Asrina, I. (2024). MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN DENGAN MENGGUNAKAN METODE EJAAN DI UPT SD NEGERI 010 BATU SASAK KELAS II . Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran , 7, 2266.
Barnawi, J. R. (2020). Meningkatkan Kemampuan Guru dalam Menyusun Penelitian Tindakan Kelas Melalui Kegiatan Workshop. ARJI : Action Research Journal Indonesia, 2 (1), 1-12.
Chairina, I. (2020). MENINGKATKAN KETERAMPILAN MEMBACA PERMULAAN DI KELAS RENDAH MELALUI MEDIA BIG BOOK. ALoES: AL'ADZKIYA INTERNATIONAL OF EDUCATION AND SOSIAL, 1-9.
Emgusnadi. (2018). Metode Pembelajaran SAS untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Siswa Kelas I SD Negeri 021 Sitorajo Kari Kecamatan Kuantan Tengah Kabupaten Kuantan Singingi. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (5), 659-665.
Eri Susanto, A. S. (2015). METODE VAKT SOLUSI UNTUK KESULITAN BELAJAR MEMBACA PERMULAAN PADA ANAK HIPERAKTIF. MUALLIMUNA : JURNAL MADRASAH IBTIDAIYAH, 6, 9-16.
Fauziah, R. A. (2020). Analisis Pola Asuh Orangtua dalam Upaya Menangani Kesulitan Membaca pada Anak Disleksia. Jurnal Basicedu, 5(2), 1128-1137. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.645
Handini. (2017). Meningkatkan Kemampuan Membaca Anak Usia Dini Melalui Kegiatan PermainanKartu Kata di TK Al-Fauzan Desa CiharashasKecamatan Ciluku Kabupaten Cianjur. Journal Empowerment, 6(1), 19-24. https://doi.org/https://doi.org/10.22460/EMPOWERMENT.V6I1P%25P.370
Hastuti, S. (2022). Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Upaya Peningkatan Pengembangan Pembelajaran Mahasiswa PBI UNS. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik , 6, 554-561.
Kadek Wiwin Pratiwi, I. K. (2021). Instrumen Penilaian Kemampuan Membaca Permulaan Pada Anak Usia Dini. Journal for Lesson And Learning Studies, 4, 33-38.
Khirjan Nahdi, D. Y. (2020). Literasi Berbahasa Indonesia Usia Prasekolah: Ancangan Metode Dia Tampan dalam Membaca Permulaan. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini , 4(1), 446-453. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.372
Mardika, T. (2019). Analisis Kesulitan Membaca Permulaan Siswa Kelas I . Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan.
Mawati, D. (2024). PENERAPAN METODE STRUKTURAL ANALITIK SINTETIK (SAS) UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN SISWA KELAS II SEKOLAH DASAR. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, 7, 1897.
Mungalimatul Khusnia, N. K. (2022). KESULITAN MEMBACA SISWA (STUDI KASUS SISWAKELAS III DI SDN PUJO RAHAYU). FingeR : Journal of Elementary School , 1 (1), 32-44.
Nurjanah., A. A. (2020). PROFIL KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN ANAK USIA 4-5 TAHUN. Jurnal Kumara Cendekia, 10, 186-195.
Osei. (2016). The Use of Prereading Activities on Reading Skills Achievement in Preschool Education. European of Educational Research, 35-42.
Otang Kurniaman, E. N. (2016). METODE MEMBACA SAS (STRUKTURAL ANALITIK SINTETIK)DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN MEMBACA PERMULAAN DI KELAS I SDN 79 PEKANBARU . Jurnal Primary, 5 (2), 149-157.
Purohman, P. S. (2018). Classroom Action Research Alternative Research Activity for Teachers.
R.Nurul Ain, S. Q. (2024). Kesulitan Membaca Permulaan Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar R.Nurul. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13 (1), 1029-1036.
Rahim. (2017). Pengajaran Membaca di Sekolah Dasar. Jakarta : Bumi aksara.
Saptowati. (2018). Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Anak Usia 4-5 Tahun melalui Media Pasir.
Siti Romelah, A. M. (2022). Analisis Kemampuan Membaca Permulaan Kelas 1 Sdn 02 Ngrayung. ANGGAP : Jurnal Riset dan Inovasi Pendidikan Dasar, 3, 10-14. https://doi.org/ 10.55933/tjripd.v3i1.433
Stephen Kemmis, R. M. (1988). The Action Research Planner. Deakin University Press.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta Bandung.
susanti, e. (2022). Keterampilan Membaca. In Media.
Tazkiyah, F. (2024). MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN MENGGUNAKAN MEDIA PEMBELAJARAN FLASHCARD PADA ANAK AUTIS (SINGLE SUBJECT RESEARCH DI SEKOLAH WINDSOR HOMESCHOOLING TAMAN PALEM). Sarjana thesis.
Utami, S. S. (2024). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Membaca Melalui Metode SAS Pada Siswa Kelas I SDN 1 Demak Ijo Tahun Pelajaran 2023/2024. Edukasi Elita: Jurnal Inovasi Pendidikan, 207.
Wardiyati, H. (2019). PENERAPAN METODE SAS (STRUKTURAL ANALITIK SINTETIK) UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MEMBACA SISWA KELAS RENDAH . Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran) , 3, 1083-1091. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i5.7837
Authors
Copyright (c) 2025 Najwa_syifa .

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright
The copyright holder for articles published by ELSE is the author.
Licence
Scientific articles published in this journal are licensed under license
Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.