STUDI FENOMENOLOGI TERHADAP SIKAP PEDULI LINGKUNGAN HIDUP SISWA SEKOLAH DASAR
Abstract
The environment is now an interesting topic to talk about in the field of education, particularly with regard to elementary school students. Several commonly available pieces of information, particularly those demonstrating the lack of concern for the environment, are what motivated this investigation. Because of this, it is imperative that children have an attitude of environmental stewardship from an early age in compliance with governmental standards. This research aims to find out how environmentally conscious the students of Class VA SD 025 Indrasakti, Kampar Regency, are. This kind of descriptive qualitative study uses observation, interviews, and documentation as data gathering methods. This study was carried out in. The findings of the study demonstrate that the students at SD 025 Indrasakti, Kampar Regency, have an environmentally conscious attitude that aligns with the five indicators of such attitudes. These indicators include the students' prompt removal of litter from the classroom, their conservation of electricity after class, and their constant maintenance of a clean classroom. Clean up after yourself, next engage in environmental participation by emptying trash cans, and lastly take part in preserving the cleanliness of the surrounding area.
Full text article
References
Abidin, Oky. (2018). Lingkungan Go Green Dalam Meningkatkan Karakteristik Siswa Sekolah Dasar Untuk Membentuk Karakter Siswa Kreatif Dalam Pemanfaatan Lingkungan. Sidoarjo: Universitas Muhammadiyah Sidoarjo. http://eprints.umsida.ac.id/id/eprint/3201
Aini, T. N., Akbar, S., & Winahyu, S. E. (2021). Implementasi Program Adiwiyata Berbasis Partisipatif Dalam Menumbuhkan Nilai-Nilai Karakter di Sekolah Dasar. Sekolah Dasar: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 30(1), 57. https://doi.org/10.17977/um009v39i12021p057
Aprilia, F., Naila, I., & Putra, D. A. (2024). Analisis sikap peduli pada lingkungan melalui gerakan jumasih pada peserta didik kelas 3 sekolah dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 4764-4780.
Asmani, J. M. 2013. Buku Panduan Internalisassi Pendidikan Karakter di Sekolah. Jogjakarta: DVA Press.
Chika Maulidya. (2020). Analisis Pengetahuan Lingkungan Dan Sikap Peduli Lingkungan Siswa Di Sekolah Dasar Universitas Pendidikan Indonesia
Depdiknas. (2003). Undang-Undang RI No.20 tahun 2003. Tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Junaidi, A., Rakhmadi, F. A., Melati, A., & Triyana, K. (2020). Wawasan Islam tentang Menjaga Lingkungan dan Implementasinya dalam Perancangan Sistem Pengukuran Gas Amonia. Prosiding Konferensi Integrasi Interkoneksi Islam dan Sains, 2(7), 41.
Maria Hilaria Jima. (2021). Perilaku Peduli Lingkungan Pada Masyarakat Di Desa Penfui Timur Kecamatan Kupang Tengah Kabupaten Kupang. Program Studi Pendidikan Geografi, Universitas Nusa Cendana, 2, 76–82.
Malinda, S., Martati, B., & Naila, I. (2024). Media Konkrit berbasis Lingkungan untuk Menanamkan Karakter Gotong-Royong. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 4501-4512.
Matin Arifudin. (2017). Tingkat Pengetahuan Kebersihan Lingkungan Sekolah Pada Siswa Kelas V Dan V SD Negeri Sambiroto 2 Kecamatan Kalasan Kabupaten Sleman. Pendidikan Jasmani Kesehatan Dan Rekreasi, 10.
Narut, Y. F., & Nardi, M. (2019). Analisis Sikap Peduli Lingkungan Pada Siswa Kelas VI Sekolah Dasar di Kota Ruteng. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 9(3), 259–266. https://doi.org/10.24246/j.js.2019.v9.i3.p259-266
Novianti Rahmawati, M. Qahfi, S. A. (2020). Sikap Peduli Lingkungan Sekolah Pada Siswa Di Madrasah Aliyah Swasta Ash-Shalihin Katingan Tengah. Pedagogie, STKIP Muhammadiyah Sampit, 8(1).
Nur Meily Adlika. (2020). Analisis Sikap Peduli Lingkungan Pada Siswa Kelas Xi Ips Sma Di Kota Pontianak. PIPSI, 5 Nomor 2(Bulan September 2020), 45–48 Abdulatif, S., & Dewi, D. A. (2021). 3610-9499-1-Sm. 04, 103–109.
Pemerintah Pusat. (2009). Undang-Undang (UU) tentang Perlindungan dan Pengelolaan Lingkungan Hidup. 32.
Pratiwi, D. M., Tisngati, U., & Erviana, L. (2021). Pemahaman Siswa SD tentang Sikap Peduli Lingkungan melalui Program Adiwiyata. 6(32), 180–188.
Prof. Dr.Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kualitatif kuantitatif dan R & D. Rahmah, S. (2021). The Analysis Of The Enviromental Care Of 5th Grades Student At Sd Negeri 181 Pekanbaru Analisis Sikap Peduli Lingkungan Siswa Kelas V Sd. 8, 1–8.
Rahmawati, dkk.(2021) Korelasi antara kecerdasan naturalis terhadap sikap peduli lingkungan sekitar siswa SD Negeri Pulorejo 01. Pedagogi: Jurnal Penelitian Pendidikan, 8 (1), hlm. 15-27.
Siskayanti, J., & Chastanti, I. (2022). Analisis Karakter Peduli Lingkungan pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 1508–1516. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2151
Syaputra, I. A., Naila, I., & Putra, D. A. (2023). ANALISIS PENEREPAN PENDIDIKAN LINGKUNGAN DI SEKOLAH DASAR. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 5911-5925.
Warni, K., Wulandari, F., & Sumarli, S. (2022). Analisis Sikap Peduli Lingkungan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 1645–1651. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2197
Zuchdi, Darmiyati. 2011. Pendidikan Karakter dalam Perspektif Teori dan Praktik. Yogyakarta: UNY Press
Authors
Copyright (c) 2024 Diah Agustina, Febrina Dafit

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright
The copyright holder for articles published by ELSE is the author.
Licence
Scientific articles published in this journal are licensed under license
Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.