PERAN GURU DALAM MENGEMBANGKAN NILAI ETIKA DAN MORAL PESERTA DIDIK SEKOLAH DASAR
Abstract
Education is the main foundation in forming an individual's character, skills and knowledge, enabling them to overcome various challenges in life. In this context, teachers play an important role in developing students' ethical and moral values. Teachers not only function as transmitters of lesson material, but also as role models who inspire and guide students through examples of good behavior. The aim of this research is to examine and clarify the role of teachers in facilitating the ethical and moral development of students. In this research, researchers used narrative qualitative methods. This research uses a data analysis methodology which consists of several steps, namely data collection, data reduction and drawing conclusions or verification. Three techniques were used in data collection: observation, interviews and documentation. Based on research findings, teachers play an important role in facilitating the ethical and moral development of students through daily interactions and learning activities at school. The results of this research can be a basis or consideration for developing educational policies that focus more on the role of teachers in shaping the character and morals of students in the school environment. This implication includes efforts to increase the role and support of teachers in integrating ethical and moral values in the curriculum and daily activities at school.
Keywords: Teacher's Role; Ethical Values; Moral
Full text article
References
Alkhasanah, N., Darsinah, & Ernawati. (2023). Peran Guru Dalam Membentuk Karakter Siswa SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 10(2), 355–365. https://doi.org/10.38048/jipcb.v10i2.1271
Amiruddin, & Fahmi, Z. (2022). Peran Guru Sebagai Motivator Dan Pengaruhnya Terhadap Hasil Belajar Siswa.
Anggraini, L. D., Yulianti, M., Faizah, N. S., & Pandiangan, B. P. A. (2022). Peran Guru Dalam Mengembangkan Kurikulum Merdeka. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sosial, 1(3), 290–298. https://doi.org/10.58540/jipsi.v1i3.53
Araniri, N., Kunci, K., Guru, K., & Islam, A. (2018). Kompetensi Profesional Guru Agama Dalam Menumbuhkan Minat Belajar Siswa. 4(1). https://doi.org/10.5281/zenodo.3552011
Arfandi, & Samsudin, M. A. (2021). Peran Guru Profesional Sebagai Fasilitator Dan Komunikator Dalam Kegiatan Belajar Mengajar (Vol. 5, Issue 2).
Arsini, Y., Yoana, L., & Prastami, Y. (2023). Peran Guru Sebagai Model Dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik. Journal Research and Education Studies, 3. http://jurnal.permapendis-sumut.org/index.php/mudabbir
Elly, R., Aini, N., & Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Ilmu Pendidikan Unsyiah Banda Aceh mislina, P. (2016). Penanaman Nilai-Nilai Moral Pada Siswa Di SD Negeri Lampeuneurut. In Jurnal Ilmiah Mahasiswa Prodi PGSD FKIP Unsyiah (Vol. 1, Issue 1).
Faishol, R., Fadlullah, M. E., Hidayah, F., Fanani, A. A., & Silvia, Y. (2021). Peran Guru Pendidikan Agama Islam Sebagai Motivator Dalam Membentuk Akhlak Siswa Di MTs An-Najahiyyah. In Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan (JPPKn) (Vol. 6).
Fanny Angelika, T., Maksum, A., & Nurhasanah, N. (2024). Peran Guru Dalam Meningkatkan Disiplin Belajar Siswa Di SD Negeri Cengkareg Timur 15 Pagi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9.
Fatmawati, I. (2021). Peran Guru Dalam Pengembangan Kurikulum Dan Pembelajaran. http://ejournal-revorma.sch.id
Fitriani Basri, & Sahib, H. (2023). Peran Guru Dalam Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. Cetak) Journal of Innovation Research and Knowledge, 2(8).
Hasan, M., Harahap, T.K., Hasibuan, S., Rodliyah, L., Thalhah, S. Z., Rakhman, C.U., Ratnaningsih, P.W., Inanna., Mattunruang, A.A., Herman., Nursaeni., Yusriani., Nahriana., Silalahi, D.E., Hasyim, S.H., Rahmat, A., Ulfah, Y.F., dan Arisah, N. (2022). Metode Penelitian Kualitatif. Makassar: Tahta Media Group.
Hidayat, M. R. A. N., & Naila, I. (2022). Analisis Peran Guru dalam Mengatasi Kesulitan Belajar IPA Siswa Kelas IV Masa PPKM. J-SES: Journal of Science, Education and Studies, 1(2).
Ikmal Hepi, Mumtahana Lusia, & Fiarliriyadi Budiantoro Mohammad. (2022). Peranan Guru Dalam Implementasi Trilogi Ki Hajar Dewantara Terhadap Pembentukan Karakter Siswa di MA Roudlatul Muta’abbidin Lamongan. Jurnal Al-Murabbi. https://doi.org/10.35891/amb.v7i2.2912
Kandiri, & Arfandi. (2021). Guru Sebagai Model Dan Teladan Dalam Meningkatkan Moralitas Siswa. Jurnal Studi Pendidikan Dan Pedagogi Islam, 6.
Khaerunnisa, S. (n.d.). Peran Guru dalam Menanamkan Nilai Karakter Peduli Sosial.
Kiki Yestiani, D., & Zahwa, N. (2020). Peran Guru Dalam Pembelajaran Pada Siswa Sekolah Dasar. In Jurnal Pendidikan Dasar (Vol. 4, Issue 1). https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/fondatia
Lulu Savitri I. Lumuan1 Asmun Wantu2 Udin Hamim3. (2023). Peran Guru Ppkn Dalam Mengembangkan Kecerdasan Moral Peserta Didik Di SMP Negeri 1 Banggai Tengah Kabupaten Banggai Laut. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 6. https://doi.org/10.31004/jrpp.v6i2.17924
Lutfia, D. (2014). Pengaruh Outbound Terhadap Kecerdasan Moral Anak Skolah Dasar. https://doi.org/10.24036/rapun.v5i2.6627
Marsen C, N. S. , I. M., & Murni, I. (2021). Peran orang tua dan guru dalam mengembangkan moral peserta didik sekolah dasar di era revolusi industri 4.0. JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 6(1), 49. https://doi.org/10.29210/02928jpgi0005
Meri, E. G., & Mustika, D. (2022). Peran Guru Dalam Pembelajaran Di Kelas V Sekolah Dasar (Vol. 4).
Munawir, Salsabila, Z. P., & Nisa’, N. R. (2022). Tugas, Fungsi dan Peran Guru Profesional. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(1), 8–12. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i1.327
Nafisah Nor Saumi, Murtono, M., & Ismaya, E. A. (2021). Peran Guru Dalam Memberikan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar Pada Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(1), 149–155. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i1.892
Naila, I., Kusumajanti, W., & Anggraini, A. E. Ethnoscience and Web-based Learning Media to Maintain Cultural Awareness in Science Classroom: An Exploratory Sequential Study. EduHumaniora| Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 16(2), 199-212.
Naila, I. (2023). EVALUASI PEMBELAJARAN IPS BERBASIS NILAI UNTUK SD/MI.
Napratilora, M., Mardiah, M., & Lisa, H. (2021). Peran Guru sebagai Teladan dalam Implementasi Nilai Pendidikan Karakter. Al-Liqo: Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 34–47. https://doi.org/10.46963/alliqo.v6i1.349
Nurzannah, S. (2022). Peran Guru Dalam Pembelajaran. In ALACRITY : Journal Of Education (Vol. 2, Issue 3). http://lpppipublishing.com/index.php/alacrity
Rezekieli Zebua1, M. J. G. V. E. G. J. H. T. S. (2024). Pengaruh Etika Moral dalam Pembentukan Karakter Mahasiswa Prodi Manajemen Informasi Kesehatan STIKes Santa Elisabeth Medan. SEHATMAS (Jurnal Ilmiah Kesehatan Masyarakat), 3. https://doi.org/10.55123/sehatmas.v2i1.1035
Sa’adah, N., Sholihah, M., Mutmainah, S., & Arofah, N. L. (2024). Analisis Peran Guru Dalam Meningkatkan Minat Belajar Matematika Siswa Kelas 3 Di Mi Islamiyah Kedungmegarih (Vol. 1, Issue 2).
Safitri, V., & Dafit, F. (2021). Peran Guru Dalam Pembelajaran Membaca Dan Menulis Melalui Gerakan Literasi Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 1356–1364. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i3.938
Sujarweni, V. W. (2019). Metodologi Penelitian Bisnis & Ekonomi. Yogyakarta: Pustaka Baru
Sumo, M., & Koryataini, L. (2023). Peran Guru dalam Membangun Etika Peserta Didik. Al-Abshar: Journal of Islamic Education Management, 2(1), 119–141. https://doi.org/10.58223/al-abshar.v2i1.69
Waluny, A., Fakhriah Nazihah P, A., Nirwana, A., & Wulandari, S. (2024). Pera Guru Kelas Dalam Menangani Siswa Berkebutuhan Khusus Slow Learner Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9.
Widayati, S. (2019). Peranan Guru Dalam Pembelajaran Bahasa.
Authors
Copyright (c) 2024 Fauziah Aini, Zaka Hadikusuma Ramadhan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright
The copyright holder for articles published by ELSE is the author.
Licence
Scientific articles published in this journal are licensed under license
Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.