ANALYSIS OF SERVICE MANAGEMENT AND QUALITY IMPROVEMENT OF INCLUSIVE EDUCATION BASED ON THE THEORY OF DIFFERENTIATED INSTRUCTION IN ELEMENTARY SCHOOLS

Nova Lailatul Azizah (1), Panca Dewi Purwati (2), Nugraheti Sismulyasih (3)
(1) Universitas Negeri Semarang, Indonesia,
(2) Universitas Negeri Semarang, Indonesia,
(3) Universitas Negeri Semarang, Indonesia

Abstract

Education or schools that accept all children regardless of their potential, physical, mental, socio-emotional condition, religion, gender, or economic background. It is an educational service for children with special needs regardless of their physical, intellectual, social, emotional, and other conditions to learn together with normal children in regular schools, commonly known as inclusive education. Aligned with the theory of Differentiated Instruction, which explains that every child can learn in one class according to their varying abilities. This research aims to describe the service and quality improvement in implementing inclusive education at SD. This research uses a qualitative method with a descriptive approach. Data collection is done using interview, observation, and documentation instruments. The results of this study show that the planning, implementation, and evaluation of inclusive education learning are done by balancing the abilities of learners, especially children with special needs. The implementation of inclusive education at SD Plumutan aligns with the theory of Differentiated Instruction.

Full text article

Generated from XML file

References

Andini, D. W. (2020). Pengembangan Kurikulum dan Implementasi Pendidikan Inklusi di Sekolah Dasar. Yogyakarta: PT Kanisius.

Arikunto. (2013). Prosedur Penelitian : Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.

Atmaja. (2018). Pendidikan Dan Bimbingan Anak Berkebutuhan Khusus. Bandung: PT Rosdakarya.

Azhar. (2019). Konseptualisasi Peningkatan Mutu Pendidikan Tinggi melalui Total Quality Management (TQM. TARBIYA ISLAMIA: Jurnal Pendidikan Dan Keislaman, 1-25.

Bahri, S. (2022). Manajemen Pendidikan Inklusi di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan Volume 4 Nomor 1 Tahun 2022 , 94 -100.

Budiyanto. (2017). Pengantar Pendidikan Inklusif Berbasis Budaya Lokal. Jakarta: Prenadamedia Group.

Dinar Westri Andini, A. R. (2020). Pengembangan Kurikulum dan Implementasi Pendidikan Inklusi di Sekolah Dasar. Yogyakarta: PT Kanisius.

E.Susan. (2019). Manajemen sumber daya manusia. Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 952-962.

Hamzah. (2019). Metode Penelitian Kualitatif. Literasi Nusantara.

Ibrahim. (2018 ). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Ikramullah, A. S. (2020). Optimalisasi Manajemen Sekolah Dalam Menerapkan Pendidikan Inklusi di Sekolah Dasar. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 131-139.

Ismi, Y. S. (2019). Manajemen Kurikulum dalam Meningkatkan Mutu. Jurnal Isema: Islamic Educational Management, 257-266.

Januariani, Prim Masrokan, & Imam Fuadi. (2023). Manajemen Pelayanan dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Inklusi Sekolah di Tulungagung. Al-Fahim : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), 18–30. https://doi.org/10.54396/alfahim.v5i1.486.

Kristiana Natalia1, M. (2019). Manajemen Pembelajaran Inklusi dalam Mewujudkan Mutu Pendidikan. Jurnal Pendidikan.

Kustawan. (2016a). Manajemen Pendidikan Inklusif. Jakarta: PT Luxima Metro Media.

Kustawan. (2019). Penilaian Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus. Jakarta: PT Luxima Metro Media.

Moleong. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Nasution, M. H. (2019). Manajemen Mutu Terpadu (MMT) dalam Pendidikan Islam. AlMuaddib: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial Dan Keislaman, 228–248.

Nia Uzlifatun Ni’mah, D. (2022). Problematika Penyelenggara Pendidikan Inklusi di Sekolah Dasar. JOTE Volume 3 Nomor 3 Tahun 2022, 345 353.

Olivia. (2017). Pendidikan Inklusi untuk Anak-anak Berkebutuhan Khusus Diintegrasikan Belajar di Sekolah Umum. Yogyakarta: ANDI.

Parnoto. (2020). Manajemen Pembinaan Perpustakaan Rumah Pintar Di KecamatanSemarang Barat. Media Pustakawan, 16-25.

Purwaningsih. (2019). Analisis Inovasi Administrasi Guru dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran (Studi Man Rejang Lebong. Edukasi, 136-152.

Robiatul Munajah, A. M. (2021). Implementasi Kebijakan Pendidikan Inklusi di Sekolah Dasar. JURNAL BASICEDU Volume 5 Nomor 3 Tahun 2021, 1183 - 1190.

Sembung, M. P., Joufree Rotty, V. N., & Lumapow, H. R. (2023). Implementasi Kebijakan Pendidikan Inklusi di Sekolah Dasar. Cakrawala Repositori IMWI, 6(4), 613–621. https://doi.org/10.52851/cakrawala.v6i4.384

Seniwati, A. &. (2017). Buku Panduan Pendidikan Inklusif Sekolah Dasar. Denpasar: PT Percetakan Bali.

Setiawan. (2018). Kompetensi Pedagogis & Profesional Guru PAUD dan SD/MI. Jakarta: Erlangga.

Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Alfabeta Bandung.

Titi Susilowati, S. T. (2022). Manajemen Pendidikan Inklusi dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. -Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 920 -928.

Ulfatin. (2018). Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan. Malang: Media Nusa Creative.

Warsah. (2020). Islamic Psychological Analysis Regarding To Raḥmah Based Education Portrait At IAIN Curup. Jurnal Psikologi Islami, 29-41.

Wijaya. (2019). Manajemen Pendidikan Inklusif Sekolah Dasar. Jakarta : Prenadamedia Group.

Authors

Nova Lailatul Azizah
novaaziz4h@gmail.com (Primary Contact)
Panca Dewi Purwati
Nugraheti Sismulyasih
Lailatul Azizah, N., Purwati, P. D., & Sismulyasih, N. (2024). ANALYSIS OF SERVICE MANAGEMENT AND QUALITY IMPROVEMENT OF INCLUSIVE EDUCATION BASED ON THE THEORY OF DIFFERENTIATED INSTRUCTION IN ELEMENTARY SCHOOLS . ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 8(2). https://doi.org/10.30651/else.v8i2.22447

Article Details