THE APPLICATION OF SNAKES AND LADDERS WAYANG SUKURAGA MEDIA TO IMPROVE STUDENTS' CRITICAL THINKING SKILLS IN ELEMENTARY SCHOOL
Abstract
The problem in this study is the lack of use of learning media to support learning, especially social studies subjects with the stigma of social studies subjects simply memorizing it so that what happens is only getting bored learn. This research is a PTK with 4 meetings, where the purpose of this research is to find out the activities of educators, students' critical thinking skills, and learning outcomes through the medium of wayang sukuraga snakes and ladders. The results of this study indicate that before the action was taken, only 60% of students completed their learning outcomes with an average score of 60. After the action was taken in cycle I there was an increase in student learning outcomes to 69% with an average score of 69 and in cycle II there was again increasing the proportion of student learning outcomes to 79& with an average value of 80. So it can be concluded that the application of the Wayang Sukuraga snake and ladder media can help students achieve optimal learning outcomes in social studies subjects and interesting wayang Sukuraga illustrations.
Keywords: Learning Outcomes IPS, Snakes and Ladders, Wayang Sukuraga
References
Affandy, H., Aminah, N. S., & Supriyanto, S. (2019). Analisis keterampilan berpikir kritis siswa pada materi fluida dinamis di SMA Batik 2 Surakarta. Jurnal Materi Dan Pembelajaran Fisika (JMPF), 9(1), 25–33. https://doi.org/https://doi.org/10.20961/jmpf.v9i1.31608
Anggraini, D., Relmasira, S., & Tyas Asri Hardini, A. (2018). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN STUDENT TEAMS ACHIEVEMENT DIVISION (STAD) MELALUI MEDIA PEMBELAJARAN ULAR TANGGA UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS DAN HASIL BELAJAR IPS PADA PESERTA DIDIK KELAS 2 SD. Pendekar : Jurnal Pendidikan Berkarakter, 1(1). https://doi.org/10.31764/pendekar.v1i1.379
Arikunto, S., & Supardi, S. (2009). Penelitian Tindakan Kelas. PT. Bumi Aksara.
Audie, N. (2019). Peran Media Pembelajaran Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 589–590. https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/psnp/article/view/5665
Aulia, E. R., Maulidiyah, E. C., Fitric, R., & Mas’udah, M. (2022). MEDIA ULAR TANGGA QR CODE TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR LOGIS PADA ANAK USIA 5-6 TAHUN. Kumarottama: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1). https://doi.org/10.53977/kumarottama.v2i1.599
Cahyono, D. D., Hamda, M. K., & Prahastiwi, E. D. (2022). PIMIKIRAN ABRAHAM MASLOW TENTANG MOTIVASI DALAM BELAJAR. TAJDID: Jurnal Pemikiran Keislaman Dan Kemanusiaan, 6(1). https://doi.org/10.52266/tadjid.v6i1.767
Fatmah, N. (2018). Pembentukan karakter dalam pendidikan. Tribakti: Jurnal Pemikiran Keislaman, 29(2), 369–387. https://doi.org/https://doi.org/10.33367/tribakti.v29i2.602
Hasan, M., Milawati, Darodjat, Khairani, H., & Tahrim, T. (2021). Media Pembelajaran. In Tahta Media Group.
Kartika, I., Mayasari, A., & Arifudin, O. (2021). Upaya Meningkatkan Mutu Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dengan Model Berbasis Aktivitas Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Al-Amar: Ekonomi Syariah, Perbankan Syariah, Agama Islam, Manajemen Dan Pendidikan, 2(1), 36–46. https://ojs-steialamar.org/index.php/JAA/article/view/192
Monica, S., & Hadiwinarto, H. (2020). Pengaruh Keterampilan Membuka dan Menutup Pembelajaran terhadap Keaktifan Belajar Siswa di SMKN 1 Lubuklinggau. Jaedcaaation, 3(2), 12–23. https://jurnal.um-palembang.ac.id/jaeducation/article/view/3054
Novita, L., Sundari, F. S., & Rabani, K. R. (2020). Penerapan Media Game Ular Tangga Digital untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tematik. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 8(2). https://doi.org/10.22219/jp2sd.v8i2.12329
Nurfadhillah, S., Ningsih, D. A., Ramadhania, P. R., & Sifa, U. N. (2021). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sd Negeri Kohod Iii. PENSA : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(2). https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/pensa/article/view/1338
Nurunnazlah, F., Masfuah, S., & Kuryanto, S. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Problem Solving Untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Siswa Sd N Demaan Dengan Menggunakan Permainan Mokshapat. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 10(1), 1430–1443. https://doi.org/https://doi.org/10.36989/didaktik.v10i1.2638
Nurwahidah, C. D., Zaharah, Z., & Sina, I. (2021). Media Video Pembelajaran Dalam Meningkatkan Motivasi Dan Prestasi Mahasiswa. Rausyan Fikr : Jurnal Pemikiran Dan Pencerahan, 17(1). https://doi.org/10.31000/rf.v17i1.4168
Pertiwi, W. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Peserta Didik SMK pada Materi Matriks. Jurnal Pendidikan Tambusai, 2(2), 821–831. https://proceeding.unikal.ac.id/index.php/sandika/article/view/1775
Salsabila, U. H., Sofia, M. N., Seviarica, H. P., & Hikmah, M. N. (2020). URGENSI PENGGUNAAN MEDIA AUDIOVISUAL DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI PEMBELAJARAN DARING DI SEKOLAH DASAR. INSANIA : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 25(2). https://doi.org/10.24090/insania.v25i2.4221
Saputra, H. (2020). Kemampuan Berfikir Kritis Matematis. Perpustakaan IAI Agus Salim Metro Lampung, 2(April), 1–7. https://osf.io/v7g2k/download
Satria, I., & Kusumah, R. G. T. (2019). Analisis Keterkaitan Motivasi Dan Apersepsi Terhadap Hasil Belajar IPS. Indonesian Journal of Social Science Education (IJSSE), 1(1), 114–123. https://pdfs.semanticscholar.org/f001/d845f33eb321262e8fb4f114a758dc471de5.pdf
Setiawan, D., & Darmawan, P. (2023). Penerapan Media Pembelajaran Ular Tangga Untuk Melatih Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Kelas V Di Sdn Tlogomas 2 Pada Konsep Perbandingan Ciri-Ciri Bangun Datar. Jurnal MIPA Dan Pembelajarannya (JMIPAP), 3(9). https://doi.org/https://doi.org/10.17977/um067v3i92023p1
Wati, A. (2021). Pengembangan Media Permainan Ular Tangga untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar , 2(1). https://doi.org/10.33487/mgr.v2i1.1728
Authors
Copyright (c) 2024 Salma Isni Anjali, Luthfi Hamdani Maula, Irna Khaleda Nurmeta, Dyah Lyesmaya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright
The copyright holder for articles published by ELSE is the author.
Licence
Scientific articles published in this journal are licensed under license
Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.