Implementasi Pembelajaran IPA Sekolah Dasar Berbasis Kearifan Lokal di Kabupaten Sragen

Authors

  • Alifia Nugrahaning Saputri Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Anatri Desstya

DOI:

https://doi.org/10.30651/else.v7i2.18280

Abstract

This research highlights the value of local wisdom embedded in the Javanese community, especially in the Sragen area. The aim of this study is to determine the influence and improvement of the implementation of local wisdom-based science learning models on students' creativity and learning outcomes. This research uses a qualitative approach with the method used being descriptive. With this qualitative approach, the researcher will examine in-depth the implementation of local wisdom-based science learning. The type of research used in this study is a case study. In this case, to obtain a comprehensive picture of the implementation of local wisdom-based science learning in elementary schools in Sragen Regency, the focus of the study is on the teacher and 18 fifth-grade students of SD Negeri Teguhan. The results of this study prove that the local wisdom-based science learning model can improve students' creativity and learning outcomes.

References

Mariana, P. (2009). Hakikat IPA dan Pendidikan IP. Bandung: Pusat Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan Ilmu Pengetahuan Alam.

Puspitasari, A. D. (2022). Analisis Materi IPA SD Kelas IV dengan Integrasi Potensi Kearifan Lokal Kota Pamekasan Kurikulum 2013. 1–5.

Wibowo, G. (2015). Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal di Sekolah (Konsep, Strategi dan Implementasi). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Aditya, I. K. D., Sumantri, M., & Astawan, I. G. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Learning Cycle (5E) Berbasis Kearifan Lokal Terhadap Sikap Disiplin Belajar Dan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas Iv Sd Gugus V Kecamatan Sukasada. Jurnal Pendidikan Multikultural Indonesia, 2(1), 43. https://doi.org/10.23887/jpmu.v2i1.20792

Srikaton, N. (2020). Model Pembelajaran Children’s Learning in Science, Hasil Belajar. 3, 128–135.

Pamungkas, A., Subali, B., & Lunuwih, S. (2017). Implementasi Model Pembelajaran IPA Berbasis Kearifan Lokal untuk Meningkatkan Kreativitas dan Hasil Belajar Siswa Implementation of Science Learning Model Based on Local Wisdom to Improve Creativity and Student Learning Outcomes. 3(2), 118–127.

Puspitasari, A. D., & Assyari, P. B. (2022). Analisis Materi IPA SD Kelas IV dengan Integrasi Potensi Kearifan Lokal Kota Pamekasan Kurikulum 2013. 1–5.

Sari, N. (2020). Pendidikan Berbasis Kearifan Lokal Untuk Membentuk Karakter Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran: JPPP, 1(1), 27. https://doi.org/10.30596/jppp.v1i1.4452

Shufa, F., Khusna, N., & Artikel, S. (2018). Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal Di Sekolah Dasar : Sebuah Kerangka Konseptual. Inopendas Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1(1), 48–53.

Subali, B., Sopyan, A., & Ellianawati. (2015). Pengembangan Desain Pembelajaran Sains Berbasis Kearifan Lokal untuk Mengembangkan Karakter Positif di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 11(1), 1–7. https://doi.org/10.15294/jpfi.v11i1.3998

Ulfah Fajarini. (2014). Peranan kearifan lokal dalam pendidikan karakter. SOSIO-DIDAKTIKA: Social Science Education Journal, 1(2), 123–130. http://journal.uinjkt.ac.id/index.php/SOSIO-FITK/article/view/1225

Widyaningrum, R. (2018). Analisis Kebutuhan Pengembangan Model Pembelajaran Berbasis Etnosains Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Ipa Dan Menanamkan Nilai Kearifan Lokal Siswa Sekolah Dasar. Widya Wacana: Jurnal Ilmiah, 13(2), 26–32. https://doi.org/10.33061/ww.v13i2.2257

Ulfaturrokhmah, Ngazizah, N., & Safitri, R. (2021). Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal Untuk Mengembangkan Keterampilan Generik Sains. http://eproceedings.umpwr.ac.id/index.php/semnaspgsd/article/view/1788

Published

2023-07-27

Issue

Section

Artikel