Manusia Sebagai Makhluk Pedagogis Dalam Filsafat Pendidikan Agama Islam
Abstract
Manusia dalam Islam memiliki potensi dididik sekaligus mendidik atau pedagogi, bakat dan lingkungannya merupakan dua garis konveirgensi yang memperjuangkaan pengembangan manusia, selain itu juga sebagai makhluk yang dapat berkembang dan berpendidikan, manusia juga membutuhkan pendidikan untuk mengembangkan dirinya. Karena manusia pada hakekatnya memiliki kemampuan untuk mengetahui tingkat tertinggi, sekaligus menempatkannya sebagai makhluk individu, sosial dan budaya yang tumbuh dan berkembang pada budaya secara keseluruhan, termasuk pendidikan dan juga sebagai manusia memiliki kemampuan rasional, dari kemampuan rasional yang bisa dipelajari manusia dari apa yang dilihatnya. Manusia dengan potensi tersebut dapat mengembangkan dirinya sebagai abdulloh dan kholifatulloh yang memiliki keunggulan dari makhluk lain.
References
Ahmadi. "Ideologi-Ideologi Pendidikan Islam; Paradigma Humanisme Teosentri". Yogyakarta:
Pustaka Pelajar, (2020)
Andani, K. "Divine Simplicity and the Myth of Modal Collapse: An Islamic Neoplatonic Response".
European Journal of Analytic Philosophy, 18(2), 1-34. (2022)
Abdullah, M. A. ”Islamic religious education based on religious intersubjectivity: Philosophical
perspectives and phenomenology of religion". Jurnal Pendidikan Agama Islam, *19*(1), 142
164. (2022)
Al-Attas, M. A. "Konsep Pendidikan Dalam Islam". Bandung: Mizan. (1992)
Amirudin, N. "Filsafat Pendidikan Islam Konteks Kajian Kekinian". Gresik: Caremedia Communication. (2018).
Alsuhaymi, A. O., & Atallah, F. A. "Reason and Revelation in Ibn Taymiyyah’s Critique of
Philosophical Theology: A Contribution to Contemporary Islamic Philosophy of Religion". Religions, 16(7), 809. (2025).
Arifin, S. "Islamic religious educationi and radicalism ini Indonesia: strategyi of de-radicalizationi through strengtheningi the living values ieducation", (IJIMS). Indonesia Journal of Islam and Muslim Societies, 86. (2016).
Arifin, S., Mughni, S. A., & Nurhakim, M. "The Idea of Progress Meaning and Implication of Islam Berkemajuan in Muhammadiyah". Al-Jami'ah: Journal of Islamic Studies, 2. (2022).
Admin, admin, & Yusuf S., MA. "Pemikiran Syed Muhammad Naquib Al-Attas Tentang
Pendidikan Islam". Tamaddun , 1–29. (2017)
Bhat, A. M., & Bisati, A. A. "Rationality in the Qur'an: Integrating reason and revelation for contemporary Islamic education". Dirasah: International Journal of Islamic Studies, *3*(1), 1–17. (2025).
Biyanto. "Pluralismi in The Perspectivei of Semitic Religions". Indonesia Journal of Islam and Muslim Societies (IJIMS), 2. (2025).
Dani, A. R., Endang, & Wasriah, A. "Metode Penulisan Karya Ilmiah". Bandung: Laboratorium PKn UPI. (2025).
Freire, P. "Politik Pendidikan; Kebudayaan, Kekuasaan, dan Pembebasan (peterj. Agung Prihantoro dan Fuad Arif Fudiyartanto)". Yogyakarta: Pustaka Pelajar. (2007).
Kasno, K., Wibawa, N. H. H. P., & Fata, A. K. "From God to humanity: Reconstruction of Islamic
theology in contemporary era". Journal of Dharma: Dharmaram Journal of Religions and
Philosophies, *48*(4),
429–448. (2023).
Kemenag, R. "Al-Qur'an Tikrar". Bandung: Sugma Creative Media Corp. (2014).
Moleong, L. J. "Metodologi Penelitian Kualitatif". Bandung: Remaja Rosdakarya. (2005).
Maky, A. Y. H., & Khojir. "Nilai Pendidikan Islam dalam Perspektif Islamisasi dan Integrasi Ilmu
(Ismail Raji Al Faruqi, Syed Muhammad Naquib Al Attas, Amin Abdullah)". Cross
border, *4*(2), 732–750. (2021).
Mubaroq, AI, Maulana, A., Basri, H., & Sya'bani, MEI. "Konsep Pendidikan Islam Dalam
Perspektif Kiai Haji Ahmad Dahlan". Tamaddun , 20 (2), 91–102. (2020).
Nazir, M. "Metode Penelitian". Jakarta: Ghalia Indonesia. (1983)
Oneil, W. F. "Ideologi-Ideologi Pendidikan (terj. Omi Intan Naomi)". Yogyakarta: Pustaka Pelajar. (2001).
Othman, A. I. "The Concept of Man in Islam: In The Rwitings of Ghazali". Jakarta: Gema Insani. (2013).
Rosidin. "Konsep Andragogi Dalam Al-Qur'an Sentuhan Islami Pada Teori Dan Praktik Pendidikan Orang Dewasa". Malang: Litera Ulul Albab. (2013).
Tobroni, & Arifin, S. "Islam dan Pluralisme Budaya dan Politik". Yogyakarta: SI Press. (2013).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Muhammad Haidar Nashir, Noor Amirudin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published workÂ

