Elementary teachers‟ obstacles to design scientific paper during covid-19
Abstrak
Abstract.
The process of disaster management of Covid-19 impacts the teacher motivation to
design scientific paper since the ministerial circular number 4 of 2020 dated March 24th 2020 which stated that learning is from home. Generally speaking, the obstacles of the elementary teachers in Indonesia are also found by the elementary teachers in cluster II, Kasihan Bantul, Yogyakarta, Indonesia for the process of paper designing, such as (1) less understanding on designing the scientific paper, (2) low motivation, (3) less information on the scientific journal that can be accessed, and (4) the allotted time. The problems that are faced by the teacher of Elementary School cluster II Kasihan bantul Yogyakarta Indonesia to design the paper during covid 19 are (1) teachers are fully concentrating on the online learning through Whatsapp, Google Classroom, Google Form and make the learning content on Youtube, (2) teachers are concentrating on the students‘ assessment. These obstacles, in general, can be solved by using topic of learning during Covid 19. For that purpose, it is required guidance for the elementary teachers to design scientific paper and choose the proper scientific journal. The roles of the Institute of Teacher‘s Education are expected by the elementary teachers.
Keywords: Teachers‘ Obstacles, Elementary School, Scientific Paper Design, Pandemic of Covid 19
Referensi
A. T. Rokhayati Rosa, D. Rostini, and S. R. Yoseptry, ―Teachers‘ Creativity and Innovation Model in Writing Scientific Works through Intensive Training,‖ vol. 203, no. Iclick 2018, pp. 357–362, 2019.
P. Pathuddin, L. Linawati, and A. Hamid, ―PKM Pelatihan Dan Workshop Penyusunan Dan Publikasi Karya Ilmiah Untuk Meningkatkan Kemampuan Profesionalisme Guru SD Di Kecamatan Banawa Selatan,‖ JATI EMAS (Jurnal Apl. Tek. dan Pengabdi. Masyarakat), vol. 2, no. 2, p. 78, 2018.
D. P. E. Nilakusmawati, K. Sari, and N. M. Puspawati, ―Upaya Peningkatan Penguasaan Guru SD Dalam Penelitian,‖ J. Udayana Mengabdi, vol. 15, no. 0361, pp. 55–63, 2016.
D. Sagala, S. Supriyono, D. Sutardi, and P. Prihanani, ―Pelatihan dan Pendampingan Penulisan Artikel Ilmiah pada Guru Sekolah Dasar di Kecamatan Air Periukan Kabupaten Seluma Provinsi Bengkulu,‖ Abdihaz J. Ilm. Pengabdi. pada Masy., vol. 1, no. 1, p. 1, 2019.
P. Marwoto, A. Sopyan, S. Linuwih, and B. Subali, ―Peningkatan Kemampuan Menulis Artikel Ilmiah Sains Guru Sekolah Dasar Melalui Kegiatan Pengabdian Masyarakat,‖ J.
Abdimas, vol. 17, no. 2, pp. 111–116, 2013.
A. Widagdo, A. Abidin, I. Ansori, and T. Murtiningsih, ―Pemberdayaan Guru-Guru Sd Melalui Pembimbingan Penulisan Proposal Pips (Ptk),‖ J. Abdimas, vol. 14, no. 2, p. 25513,2010.
C. I. S. Budhayanti, ―Peningkatan Kompetensi Guru SD dalam Melaksanakan Penelitian Tindakan Kelas,‖ J. Bakti Masy. Indones., vol. 1, no. 2, pp. 91–101, 2018.
K. Boyolangu, ―PELATIHAN PENYUSUNAN PROPOSAL PENELITIAN TINDAKAN KELAS (PTK) BAGI GURU-GURU SDN KENDALBULUR I KECAMATAN BOYOLANGU KABUPATEN TULUNGAGUNG Frita Devi Asriyanti,‖ vol. 7, pp. 4–8, 2019.
I. Keguruan et al., ―Jurnal Pengabdian Masyarakat PENDAHULUAN Kemampuan menulis karya ilmiah bagi guru merupakan tuntutan profesinya , menyediakan ruang rubric pendidikan yang menjadi peluang guru untuk mengisi dengan berbagai sebagai wahana untuk pengembangan karir dalam pen.‖
ISMI DANAWATI M., ―Problematika Guru Dalam Menulis Karya Ilmiah Sebagai Pengembangan Kompetensi Profesional Di Sd Muhammadiyah 5 Surakarta,‖ J. Chem. Inf.Model., vol. 53, no. 9, pp. 1689–1699, 2019.
M. Mulyani and B. A. Nugroho, ―Workshop Penulisan Karya Ilmiah Bagi Guru,‖ vol. 1, no. 1,2019.
T.- Trisniawati, K. Wardani, and D. M. Azizah, ―Optimalisasi Penulisan Karya Tulis Ilmiah Pada Guru Sd Negeri Jetis 2 Yogyakarta,‖ Abdimas Dewantara, vol. 1, no. 1, p. 77, 2018.
P. S. Nasional, Tata Kelola Guru untuk Meningkatkan Pendidikan yang Memuliakan. 2016.
Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan; Pendekatan Kuantitatif, Kualitatatif dan R&D, Alfabeta. Bandung, 2012.
I. Ilfiandra, U. Suherman, S. N. Akhmad, A. Budiamin, and S. Setiawati, ―Pelatihan dan
Pendampingan Penulisan Karya Tulis Ilmiah Bagi Guru SD,‖ J. Pengabdi. Pada Masy., vol. 1, no. 1, pp. 70–81, 2016.
L. Noorjannah, ―Pengembangan Profesionalisme Guru Melalui Penulisan Karya Tulis Ilmiah Bagi Guru Profesional Di Sma Negeri 1 Kauman Kabupaten Tulungagung,‖ J. Humanit., vol. 10, no. 1, p. 11406, 2014.
U. Qomariyah, ―Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan Melalui Penulisan Artikel Ilmiah
Bagi Guru Sd/ Mi Kecamatan Sarang Kabupaten Rembang,‖ Abdimas, vol. 19, no. 2, pp. 135– 142, 2015.
P. Jana and B. Pamungkas, ―Pelatihan Penelitian Tindakan Kelas Bagi Guru Sd Negeri Guwosari,‖ Abdimas Dewantara, vol. 1, no. 1, p. 39, 2018.
A. Febrianto, P. Studi, and T. Informatika, ―Program Aplikasi Scratch pada Mata Pelajaran
Agama Islam Bagi,‖ pp. 17–20, 2017.
K. Fitriani and - Maulana, ―Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Dan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Sd Kelas V Melalui Pendekatan Matematika Realistik,‖ Mimb. Sekol. Dasar, vol. 3, no. 1, pp. 53–68, 2016.
E. Sri Mujiwati et al., ―Pelatihan Penulisan Karya Ilmiah Untuk Guru Sekolah Dasar Pada Anggota Gugus 1 Kecamatan Ringinrejo Kabupaten Kediri,‖ Ppm, vol. 53, no. 1, 2017.
S. Graham, K. R. Harris, and K. Beard, ―Teaching Writing to Young African American Male Students Using Evidence-Based Practices,‖ Read. Writ. Q., vol. 35, no. 1, pp. 19–29, 2019