Efektivitas Metode Pembelajaran Make A Match terhadap Pengetahuan Mahasiswa Keperawatan tentang HIV dan AIDS

Penulis

  • Etik Lusiani Stikes Katolik St. Vincentius a Paulo Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.30651/jkm.v9i2.21878

Kata Kunci:

Make a Match, Knowladge, HIV dan AIDS

Abstrak

ABSTRACT

The Make a Match Method is a cooperative learning approach to improveNursing students’ knowledge of HIV and AIDS. The phenomenon at Stikes Katolik St. Vincentius a Paulo Surabaya was that some students limited knowledge about HIV and AIDS. This research aims to identify the effect of the Make a Match Method on Nursing student knowledge of HIV and AIDS at Stikes Katolik St. Vincentius a Paulo Surabaya. The research used a pre-experimental design with a One Group-PreTest-PostTest-Design. The independent variable is the effect of the method, while the dependent variable is the level of student of HIV and AIDS. Simple random sampling was used to select 31 respondentswho met the criteria. The instrument used is a questionnaire. The results obtained before implementing the method show that 48% of respondents have adequate knowledge. After the implementation, the majority 87% of respondents have good knowledge. The Wilcoxon signed rank test results indicate a p-value (0,000), indicates that there is an effect of The Make a Match Method on students' knowledge of HIV and AIDS. The Make a Match method is capable of improving student critical thinking and active to argue with students, so that it can be an alternative learning method to improve knowledge.

 

Biografi Penulis

Etik Lusiani, Stikes Katolik St. Vincentius a Paulo Surabaya

Keperawatan Medikal Bedah dan Dosen

Referensi

Adiputra, I. M. S., Trisnadewi, N. W., Oktaviani, N. P. W., Munthe, S. A., Hulu, victor trismanjaya, & Dkk. (2021). Metodologi Penelitian Kesehatan. Yayasan Kita

Corwin, E. (2009). Buku Saku Patofiologi. Ed 3. Alih bahasa: Niko Budhi Subakti (2009). Jakarta: EGC.

Hall, & Guyton. (2016). Fisiologi Kedokteran. (Revisi Berwarna ke-12). Alih bahasa: Ermita I et al (2016). Singapore: Elsevier.

Herminingsih, A., & Sulisetyawati, S. D. 2021. (2021). Pengaruh Metode Make a Match Terhadap Tingkat Pengetahuan Dan Sikap Remaja Tentang Hiv / Aids Pada Remaja Karang Taruna Di Rw 07 Kelurahan Sragen Tengah Faculty of Health Sciences the Effect of Make a Match Method on Th. 102, 1–10.

Hidayat, A. aziz A. (2017). Metodologi Penelitian Keperawatan dan Kesehatan. jakarta selatan: salemba medika.

Justian, D. (2022). Penerapan Tindakan Posisi Persalinan (cetakan 1; Nasrudin.moh, Ed.). pekalongan,jawa tengah: PT. Nasya Expanding Management.

Kee., J. L. (2007). Pedoman Pemeriksaan Laboratorium dan Diagnostik. Jakarta: EGC.

Kowalak, J. P. (2011). Buku Ajar Patofisiologi. Alih bahasa: Andry hartono. (2012). Jakarta : EGC.

Krisno, A. (2016). SINTAKS 45 Metode Pembelajaran Dalam Student Centered Learning (SCL). malang: UMM PRESS.

LeMone., P. (2015). Keperawatan Medikal Bedah. Alih bahasa: Bhetsy Angelina et al (2016) Jakarta: EGC.,

Niken Vioreza, M. P., Marhamah, S. P., M.Ed, B. T. A. N., Elis Solihat, M. P., Nur Hasanah, M. H., Oktaviana, E., … Meta Br Ginting, M. P. (2020). CALL FOR BOOK TEMA 4 (MODEL & METODE PEMBELAJARAN). surabaya: CV. jakad media publishing.

Marlene, H. (2010). Belajar Mudah Medikal Bedah. Vol 2.Alih bahasa: Devi Yulanti. (2015). Jakarta: EGC.

Noviana, N. (2016). Konsep HIV/AIDS Seksualitas & Kesehatan Reproduksi. CV. Trans Info Media.

Nursalam, Kurniawati, N. D., Misutarno, & S, F. K. (2018). Asuhan Keperawatan

pada Pasien Terinfeksi HIV/AIDS (2nd ed.).

Notoatmodjo. (2018). promosi kesehatan dan perilaku kesehatan. jakarta: PT Rineka Cipta.

Suhono. (2022). Penggunaan Model Pembelajaran Make A Match untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Sistem Reproduksi Manusia. banjarsari,surakarta: UNISRI Press.

Suprijono, A. (2014). cooperative Learning. YOGYAKARTA: pustaka pelajar.

Yusuf, B. B. (2017). Konsep Dan Indikator Pembelajaran Efektif. Jurnal Kajian Pembelajaran Dan Keilmuan, Vol. 1, pp. 13–20.

Indahningrum, R. putri. (2020). Adaptasi Metode Pembelajaran Melalui E-Learning Untuk Menghadapi Era New Normal. 2507(1), 1–9

Ulfa, Maria., S. (2018). Terampil Memilih Dan Menggunakan Metode Pembelajaran. Suhuf, 30(1), 35–56.

Unduhan

Diterbitkan

2024-06-02