Hubungan Kesiapan Fisik, Mental, dan Psikologis Anak dengan Keberhasilan Toilet Training pada Anak Usia 3-5 Tahun Di Posyandu Gading IV Palem Nirwana Desa Dukuh Tengah Sidoarjo
DOI:
https://doi.org/10.30651/jkm.v7i4.15723Kata Kunci:
Child readiness, success, toilet trainingAbstrak
Before doing toilet training, parents need to identify signs of readiness that their child has. There are some children over 5 years old who still wet the bed and their parents just let the child go, even though it is the parent's job to teach toilet training. The purpose of this study was to identify the corellation between physical, mental, and psychological readiness with the success of toilet training in children aged 3-5 years. This study used an analytic observational research design with a cross sectional approach. The sampling technique used is simple random sampling with a total of 34 respondents. The instrument used is a questionnaire. The results showed the relationship between physical and mental readiness of children and the success of toilet training -value = 0.001 = 0.05. Meanwhile, for the relationship between psychological readiness and the success of toilet training -value = 0.002 = 0.05. It means that there is a relationship between children's physical, mental and psychological readiness with the success of toilet training. Family support is needed in getting children to practice toilet training so they can do it independently.Referensi
Afni, N., Arsulfa, & Isra, W. O. A. (2017). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Keberhasilan Toilet Training Pada Anak Usia Pra Sekolah Di Paud Al-Hijrah Di Wilayah Kerja Puskesmas Ladongi Jaya Kabupaten Kolaka Timur.
Andriyani, S., Ibrahim, K., & Wulandari, S. (2014). Analisis Faktor-Faktor yang Berhubungan Toilet Training pada Anak Prasekolah. Jurnal Keperawatan Padjadjaran, 2(3), 146–153. https://doi.org/10.24198/jkp.v2n3.2
Burton, E., & Lestari, W. (2017). Kesiapan Fisik dalam Keberhasilan Toilet Training pada Balita. Jurnal Media Kesehatan, 10(1), 041.
Ernawati, D., F, E. L., & Anggoro, S. D. (2021). Kesiapan Psikologis Anak Dan Kesiapan Orang Tua Berhubungan Dengan Keberhasilan Toilet Training Anak Usia 1 – 3 Tahun Di Posyandu Gunung Anyar Kota Surabaya. Jurnal Keperawatan Malang, 6(1), 1–8.
Hidayat, A. A. A. (2012). Pengantar Ilmu Keperawatan Anak. Salemba Medika.
Ifalahma, D., Hikmah, N.,Duta,U.,&Surakarta,B. (2019). Korelasi Kesiapan Orang Tua Dengan Keberhasilan Toilet Training Pada Anak Usia 18-36 Bulan. Infokes, 9(1), 68-73.
Khotimah, I. H. (2020). Gambaran Faktor-Faktor Capaian Toilet Training Pada Anak Usia Pra Sekolah Di Tk Al-Izzah Bekasi. Politeknik Kesehatan Jakarta.
Laili, S. I., Peni, T., & Annisatur, F. (2019). Hubungan Kesiapan Psikologis Dengan Keberhasilan Toilet Training Di RA Az–Zahra Kecamatan Tulangan Kabupaten Sidoarjo. STIKES Bina Sehat Mojokerto.
Linda Khalimatus Sa’diya, V. E. (2018). Tumbuh kembang dan toilet pada masa golden age.EGC. Jakarta
Mansur, H. (2009). Psikologi Ibu & Anak untuk Kebidanan. Salemba Medika.
Meysialla, L. N. (2018). HUBUNGAN POLA ASUH IBU DENGAN KEMAMPUAN TOILET TRAINING PADA ANAK USIA 12-24 BULAN DI PAUD BUAH HATI KAMPAR. Jurnal Ners, 2(2), 10–16.
Musfiro, Mujahidatul, B. L. W. P. (2014). Penyuluhan Terhadap Sikap Ibu Dalam Memberikan Toilet Training Pada Anak. Penyuluhan Terhadap Sikap Ibu Dalam Memberikan Toilet Training Pada Anak, 9(2), 157–166. https://doi.org/10.15294/kemas.v9i2.2844
Ningsih, E. S. (2018). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Tingkat Keberhasilan Toilet Training Pada Anak Usia 18-36 Bulan. Jurnal Kebidanan Universitas Islam Lamongan, 10(2), 45–51.
Sari, I. I., Ekawaty, F., & Saputra, N. E. (2020). Hubungan Kesiapan Anak Dengan Keberhasilan Toilet Training Pada Anak Usia Toddler. Jurnal Ilmiah Ners Indonesia, 1(1), 24–33.
Wong., D. L. (2009). Buku Ajar Keperawatan Pediatrik Wong Vol. 1. EGC.
Unduhan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Lisensi
- Penulis tetap memegang hak atas karyanya dan memberikan hak publikasi pertama kepada jurnal ini yang secara simultan karya tersebut dilisensikan di bawah:Â Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)