Pengembangan Kemampuan Berbahasa Melalui Metode Cerita Dengan Membacakan Buku Cerita Bermedia Gambar Pada Anak Pra Sekolah
DOI:
https://doi.org/10.30651/jkm.v2i2.1096Abstrak
This research is motivated by learning for develop of language ability on preschoolers. Based on preliminary survey conducted at kindergarten Aisyiah Bustanul Athfal (ABA) II Made Lamongan still get the delay of child language development which can affect the learning process. One of the interventions to develop children’s speaking skills need to be done in the right way,  one of them by using picture story method.
Research design using pra-experimental design with one-group Pre-Post Test Design. Population of 47 using simple random sampling. Independen variabel of storytelling method, dependent variable  of  child language development. Technique of  collecting data using Denver Development Screning Test II(DDST) sheets. Data was tabulated and analyzed using wilcoxon test with significant level α<0.05.
The result showed that the language development of preschoolers 4-6 years at kindergarten ABA II Made before intervention 29 children (69%), after done picture meth result 40 childre (95,2 %). Result wilcoxcon test, with a value of p = 0.001 where p <0.05, then rejected or capted, it means there is influence of storytelling method on language develop in kindergarten ABA II Made sub district Lamongan distric Lamongan.
The need for the development of teaching activities in kindergarten by adding a storytelling method  to  stimulate the language development  of children  so  as  to  provide a new learning experience for children.Referensi
Ariswijaya.2011.Hubungan pengetahuan dan stimulasi bahasa oleh ibu dengan perkembangan bahasa anak usia toodler.http : www.uny.ac.id. Diakses tanggal 16 Pebruari 2016
Departemen Pendidikan nasional .2007. Pedoman pembelajaran bidang pengembangan berbahasa di taman Kanak-kanak . Jakarta : Direktorat Pembinaan Taman Kanak-kanak dan sekolah dasar
Farida Nur’aini, Ma… Dongengin Aku Yuuk!, (Surakarta: Afra Publishing, 2009) h.10-11
Giliwati, Desak Made,dkk.2013.Penerapan Metode bercerita berbantuan Media Gambar Model Accordion untuk meningkatkan kemampuan berbahasa pada anak kelas TK B. diakses tanggal 20 Januari 2016
Hidayat, Aziz Alimul.2009.Pengantar Ilmu Keperawatan Anak I.jakarta : Salemba Medika
Jasmine Hana, Terapi Kecerdasan Anak Dengan Dongeng, (Yogyakarta: Berlian Media, 2011) h.68
Kumboyono, dkk, 2013.Hubungan Pola Asuh dengan perkembangan bahasa anak usia prasekolah di poyandu mawar wilayah kerja pekesmas ampah kecamatan dusun tengah kabupaten baroto timur 2013.http://old.fk.ub.ac.id/artikel/id/filedownload/keperawatan/sri%20 hayati.pdf, diakases tanggal 20 januari 2016
Muhammad T, Hayati, risnita.2016, Mengembangkan kecerdasan bahasa anak usia dini melalui penggunaan metode bercerita bergambar di taman kanak-kanak al –jamiah dharma wanita iaian sts jambi.jurnal pendidikan tematik dikdas inversitas jambi. E-issn 2527-6905 vol 1(1) 2016 page2 14-22
Nurbiana Dhieni dkk., 2008. Metode Pengembangan Bahasa, Jakarta: UT h. 68
Nursalam.2013.Metode Penelitian Ilmu Keperawatan Edisi 3.Jakarta : Salemba Medika
Nogroho, Heru Santoso W.2009. Petunjuk Praktis Denver Development Screening Test. Jakarta:EGC
Notoatmodjo, S. 2007.Promosi Kesehatan dan Ilmu Perilaku.Jakarta : Rineka cipta
Puji L, Hermawati DS. Pengembangan berbahasa pada anak 4-5 tahun melalui metode bermain kartu huruf. Jurnal care volume 03 nomor 2 januari 2016. PG PAUD IKIP PGRI Madiun
Santrock, John W 2007.Perkembangan anak Edisi Kesebelas Jilid I Terjemahan oleh Mila Rahmawati dan Anna kuswanti.Jakarta.Erlangga
Silvia Audya Perdana, Bernie Endyarni Medise, Erni Hernawati Purwaningsih. 2017. Duration Of Watching Tv And Child Language Development In Young Children Paediatrica Indonesiana Vol.57, No 2, March 2017 p.ISSN 0030; E-ISSN 2338-476X
Soetjiningsih. (2013). Tumbuh Kembang dan Permasalahannya. Jakarta : sagung Seto
Sofiana,Naning 2012.Pengaruh Story telling terhadap perkembangan bahasa pada anak usia prasekolah.Mojokerto: STIKES Bina Sehat PPNI
Syakir Abdul Azhim, Membimbing Anak Terampil Berbahasa, (Depok: Gema Insani Press, 2011) h. 37-38
Victor A, Ana M.Angeles A, 2012. clinical implications of early differential diagnostic between language delay (LD) and specific language impairment (SLI).univ psycho v.11 No 1 PP.279-291. ENE-Mar 2012 EISSN 2011-2777
Unduhan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Lisensi
- Penulis tetap memegang hak atas karyanya dan memberikan hak publikasi pertama kepada jurnal ini yang secara simultan karya tersebut dilisensikan di bawah:Â Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)