This is an outdated version published on 2025-05-24. Read the most recent version.

Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning (PjBL) Berbantuan Media Komik untuk Meningkatkan Hasil Belajar pada Materi Gaya Gravitasi Siswa Kelas 4 SDN Kauman 1 Malang

Authors

  • Niswatul Manfa'ati Universitas Muhammadiyah Malang
  • Arina Restian Universitas Muhammadiyah Malang
  • Puguh Hadi Ismanto SD Negeri Kauman 1 Malang

DOI:

https://doi.org/10.30651/jses.v4i1.26245

Abstract

Abstract: This classroom action research aims to improve student learning outcomes on the topic of gravitational force through the implementation of the Project Based Learning (PjBL) model assisted by comic media in class IV SDN Kauman 1 Malang. The study was conducted in two cycles, each consisting of planning, action, observation, and reflection stages. Data were collected through tests, observations, and field notes. The findings showed that students' learning outcomes improved significantly in each cycle. In the pre-cycle, only 42.8% of students reached the minimum completeness criteria (KKM), increasing to 71.4% in cycle I and 89.3% in cycle II. The use of comic media made abstract concepts more concrete and enhanced students’ engagement. The study concludes that PjBL with comic media is effective in improving student learning outcomes in science subjects.

 

Keyword: Classroom action research, comic media, gravitational force, project based learning

References

Ansya, Y. A. U. (2023). Upaya Meningkatkan Minat dan Prestasi Belajar Siswa Kelas IV Sekolah Dasar pada Pembelajaran IPA Menggunakan Strategi PjBL (Project-Based Learning). Jurnal Ilmu Manajemen Dan Pendidikan, 3(1), 43-52.

Elisabet, E., Relmasira, S. C., & Hardini, A. T. A. (2019). Meningkatkan motivasi dan hasil belajar IPA dengan menggunakan model pembelajaran project based learning (PjBL). Journal of Education Action Research, 3(3), 285-291.

Endaryati, S. A., Atmojo, I. R. W., St Y, S., & Suryandari, K. C. (2021). Analisis E-Modul Flipbook Berbasis Problem Based Learning untuk Memberdayakan Keterampilan Berpikir Kritis Pembelajaran IPA Sekolah Dasar. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 5(2), 300-312.

Kusuma, I. G. A. J. (2018). Penerapan Model Pjbl Berbantuan Media Audiovisual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas V Sd. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 1(1), 29-38.

Mu'min, S. A. (2013). Teori perkembangan kognitif jean piaget. Al-TA'DIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 6(1), 89-99.

Nafala, N. M. (2022). Implementasi media komik dalam pembelajaran untuk meningkatkan motivasi belajar siswa. Al-Fikru: Jurnal Pendidikan Dan Sains, 3(1), 114-130.

Rahmadayanti, D., & Hartoyo, A. (2022). Potret kurikulum merdeka, wujud merdeka belajar di sekolah dasar. Jurnal basicedu, 6(4), 7174-7187.

Ramadhan, E. H., & Hindun, H. (2023). Penerapan model pembelajaran berbasis proyek untuk membantu siswa berpikir kreatif. Protasis: Jurnal Bahasa, Sastra, Budaya, dan Pengajarannya, 2(2), 43-54.

Sugrah, N. (2019). Implementasi teori belajar konstruktivisme dalam pembelajaran sains. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 19(2), 121-138.

Sutrisna, N., & Gusnidar, G. (2022). Pengembangan buku siswa berbasis inkuiri pada materi IPA untuk siswa kelas VIII SMP. Jurnal Inovasi Penelitian, 2(8), 2859-2868.

Triwiyanto, T. (2022). Manajemen kurikulum dan pembelajaran. Bumi Aksara.

Widodo, M. B. P., Aula, A. F. Y., Riswanti, M. L., & Rozi, A. F. (2023). Society 5.0 pembelajaran IPS. Cahya Ghani Recovery.

Yulianto, A., Fatchan, A., & Astina, I. K. (2017). Penerapan model pembelajaran project based learning berbasis lesson study untuk meningkatkan keaktifan belajar siswa (Doctoral dissertation, State University of Malang).

Published

2025-05-24 — Updated on 2025-05-24

Versions

How to Cite

Manfa’ati, N., Restian, A., & Ismanto, P. H. (2025). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning (PjBL) Berbantuan Media Komik untuk Meningkatkan Hasil Belajar pada Materi Gaya Gravitasi Siswa Kelas 4 SDN Kauman 1 Malang. J-SES : Journal of Science, Education and Studies, 4(1). https://doi.org/10.30651/jses.v4i1.26245