The Dynamics Educational Model of Pesantren in the National Education System
DOI:
https://doi.org/10.30651/ah.v8i1.12649Abstract
Secara historis pendidikan pesantren telah mengalami beberapa kali perubahan baik terkait model, kurikulum, tujuan, maupun sistem pengelolaannya. Pembaharuan tersebut dilakukan agar pendidikan pesantren sebagai lembaga pendidikan Islam Indonesia mampu menjawab tantangan dan tuntutan perubahan zaman. Tulisan ini bertujuan untuk mendeskripsikan model pendidikan Islam pesantren dan dinamikanya dalam sistem pendidikan nasional, karena sampai saat ini pesantren tampaknya masih berada dalam dua pilihan dilematis: apakah pesantren akan tetap mempertahankan tradisinya dengan menjaga nilai-nilai kekhasannya ataukah mengikuti perkembangan zaman dengan segala dinamikanya.Melalui metode library research dengan pendekatan deskriptif analisis, penulis menemukan adanya beberapa model pesantren yang diakui secara legal formal dalam Undang-Undang No. 18 tahun 2019 tentang Pesantren. yaitu; a. Pesantren yang menyelenggarakan pendidikan dalam bentuk pengkajian Kitab Kuning; b. Pesantren yang menyelenggarakan pendidikan dalam bentuk Dirasah Islamiah dengan Pola Pendidikan Muallimin; atau c. Pesantren yang menyelenggarakan pendidikan dalam bentuk lainnya yang terintegrasi dengan pendidikan umum
References
Basyit, Abdul. “Pembaharuan Model Pesantren: Respon Terhadap Modernitas.†Kordinat: Jurnal Komunikasi Antar Perguruan Tinggi Agama Islam 16, no. 2 (2017): 293–324.
Dhofier, Zamakhsyari. Tradisi Pesantren: Studi Pandangan Hidup Kyai Dan Visinya Mengenai Masa Depan Indonesia. Jakarta: LP3ES, 2011.
Ilyas, Yunahar. Muhammadiyah Dan NU: Reorientasi Wawasan Keislaman. Kerjasama LPPI UMY, LKPSM NU, dan PP Al-Muhsin, 1994.
Indonesia, Republik. “Undang Undang Nomor 18 Tahun 2019 Tentang Pesantren.†Dokumen Negara (Undang-Undang Republik Indonesia Tentang Pesantren), no. 006344 (2019): 48.
Ismail, S M, Nurul Huda, and Abdul Kholiq. “Dinamika Pesantren Dan Madrasah.†Yogyakarta: Pustaka Pelajar Offset, 2002.
Ma’arif, Syamsul. Pesantren Inklusif Berbasis Kearifan Lokal. Yogyakarta: Kaukaba Dipantara, 2015.
Marijan, Kacung. Quo Vadis NU Setelah Kembali Ke Khittah 1926. Jakarta: Erlangga, 1992.
Mastuhu. Dinamika Sistem Pendidikan Pesantren: Suatu Kajian Tentang Unsur Dan Nilai Sistem Pendidikan Pesantren. Jakarta: INSIS, 1994.
Mudzakkir, Ali. “Membangun Model Pendidikan Kehidupan Beragama Berbasis Life Skills Di Pesantren: Studi Kasus Di SMK Roudlotul Mubtadiin Jepara Dan MA Al Hikmah 2 Brebes.†Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan EDUKASI 10, no. 3 (n.d.): 283–97.
Pekapontren, Tim. “Potensi Ekonomi Pondok Pesantren Di Indonesia.†Direktorat Pendidikan Keagamaan Dan Pondok Pesantren Departemen Agama RI, 2004.
Thoha, Zainal Arifin. Kenyelenehan Gus Dur: Gugatan Kaum Muda NU Dan Tantangan Kebudayaan. Gama Media, 2001.
Wijaya, Mirza Mahbub. “Islamic Education Model in Madrasah in The Perspective of Islamic Education Philosophy.†Ar-Raniry, International Journal of Islamic Studies 8, no. 1 (2021): 91–101. https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/jar/article/view/9375.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to Al-Hikmah journal and Faculty Of Islamic Religiuos Universitas Muhammadiyah Surabaya as publisher of the journal.
Copyright encompasses exclusive rights to reproduce and deliver the article in all form and media, including reprints, photographs, microfilms and any other similar reproductions, as well as translations. The reproduction of any part of this journal, its storage in databases and its transmission by any form or media, such as electronic, electrostatic and mechanical copies, photocopies, recordings, magnetic media, etc., will be allowed only with a written permission from Al-Hikmah journal and Faculty Of Islamic Religiuos Universitas Muhammadiyah Surabaya.
Faculty Of Islamic Religiuos Universitas Muhammadiyah Surabaya, the Editors and the Advisory Editorial Board make every effort to ensure that no wrong or misleading data, opinions or statements be published in the journal. In any way, the contents of the articles and advertisements published in the Tadarus are sole and exclusive responsibility of their respective authors and advertisers.
Rights of Authors
The Al-Hikmah Jurnal And Faculty Of Islamic Religiuos Universitas Muhammadiyah Surabaya recognize the retention of the following:
- Patent and trademark rights and rights to any process or procedure described in the article.
- The right to photocopy or make single electronic copies of the article for their own personal use, including for their own classroom use, or for the personal use of colleagues, provided the copies are not offered for sale and are not distributed in a systematic way outside of their employing institution (e.g. via an e-mail list or public file server). Posting of an article on a secure network (not accessible to the public) within the author’s institution is permitted.
- The right, subsequent to publication, to use the article or any part thereof free of charge in a printed compilation of works of their own, such as collected writings or lecture notes.