Pengaruh Arus Lalu Lintas Kendaraan Di Ruas Jalan Arteri Kota Kediri Terhadap Pemetaan Emisi Gas Karbon Dioksida (CO2) Dan Suhu Permukaan Tanah
Abstract
Kediri City is the oldest city in East Java and is located 130 km southwest of Surabaya City. This city is an enclave of Kediri Regency. Based on BPS data from the 2023 census, the population of Kediri City is 289,418 people. The numbers above will certainly affect the density of traffic flow in the city. Vehicle volume density also has an impact on the chemical substances released such as carbon dioxide (CO2), hydrocarbons (HC), lead (Pb), etc. Apart from that, vehicle volume also has an impact on increasing ground surface temperatures in road areas. In this research, the only things discussed are CO2 emissions and land surface temperature. The vehicle volume calculation uses the MKJI 1997 method, then mapping is carried out using ArcGIS. After conducting research, it was found that the highest vehicle volume was on segment I Jalan Diponegoro at 16.45-17.00 WIB at 5788.4 pcu/hour. The highest average CO2 emissions in segment II Jalan Basuki Rachmat are 745 ppm and the highest ground surface temperature is located during the afternoon peak hour in segment V Jalan HOS Cokroaminoto at 41.7°C.
Full text article
References
Wibisana, H., & Utono, N. (2016). “Pemetaan Kecepatan dan Kerapatan Lalu Lintas di Ruas Jalan Arteri Kota Surabaya”. Jurnal Teknik Sipil, 12(2), 121- 145.
Sinaga, S. A., Zainab, S., & Wibisana, H. “Pemetaan Indeks Tingkat Pelayanan Jalan Ponokawan Sampai Jalan Mayjen Bambang Yuwono Krian Sidoarjo Dengan Metode Linier”. FAKULTAS TEKNIK UNIVERSITAS KRISTEN MARANATHA, 88.
Sudarti, S., Yushardi, Y., & Kasanah, N. (2022). “Analisis Potensi Emisi CO2 Oleh Berbagai Jenis Kendaraan Bermotor di Jalan Raya Kemantren Kabupaten Sidoarjo”. Jurnal Sumberdaya Alam dan Lingkungan, 9(2), 70-75.
Jaya, A. E. P., & Yuwono, Y. (2014). “Aplikasi Sistem Informasi Geografis (SIG) Untuk Sebaran Beban Emisi Co2 Berdasarkan Kepadatan Lalu Lintas Di Kota Surabaya Bagian Selatan”. Geoid, 9(2), 174-179.
Pratama, V. O. P., & JAR, N. R. (2020). “Analisis Beban Emisi Gas Karbonmonoksida (CO) dan Karbondioksida (CO2) dari Aktivitas Transportasi Umum di Terminal Arjosari Kota Malang”. Prosiding ESEC, 1(1), 69-78.
Kusumawardani, D., & Navastara, A. M. (2018). “Analisis besaran emisi gas CO2 kendaraan bermotor pada Kawasan Industri SIER Surabaya”. Jurnal Teknik ITS, 6(2), C399-C402.
Gistut. 1994. “Sistem Informasi Geografis”. Gramedia Pustaka Utama.
IPCC. (2006). “Guidelines for National Greenhouse Gas Inventories. Chapter 3: Mobile Combustion”.
MKJI (1997). “Manual Kapasitas Jalan Indonesia”. https://habib00ugm.files.wordpress.com/2010/07/mkji.pdf
Modul RDE – 08 (2005). “Rekayasa Lalu Lintas”. https://sibima.pu.go.id/pluginfile.php/32402/mod_resource/content/1/2005-08 Rekayasa%20Lalu%20Lintas.pdf
Fahwari, N., Yanuarsyah, I., & Hudjimartsu, S. (2019). “Hubungan Suhu Permukaan Tanah Dengan Zona Rawan Longsor Menggunakan Land Surface Temperature”. In Seminar Nasional Teknologi Informasi (Vol. 2, pp. 366-371).
Saputra, R. B. (2023). “Pemetaan Emisi Gas Karbon Dioksida (Co2) Akibat Peningkatan Volume Kendaraan Di Kota Mataram”. (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS PEMBANGUNAN NASIONAL" VETERAN" JAWA TIMUR).
Syahputra, M. R. (2023). “Pemetaan Suhu Dan Tekanan Udara Terhadap Kepadatan Lalu Lintas Di Ruas Jalan Wilayah Surabaya Utara”. (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS PEMBANGUNAN NASIONAL "VETERAN" JAWA TIMUR).
Badan Pusat Statistik Kota Kediri (2023). “Kota Kediri dalam Angka 2023”. https://kedirikota.bps.go.id/publication/2023/02/28/c56fb1d4ceef84eb488b8699/kota-kediri-dalam-angka-2023.html
Wibisana, H., Zainab, S., Jurusan, E., Sipil, T., Veteran, U., & Timur, J. (2017). “Deteksi Temperatur Permukaan Tanah di Ruas Jalan Artery dengan Citra Landsat 8 dan Korelasinya dengan Arus dan Kepadatan Lalu Lintas”. Jurnal Teknik Sipil, 13(2),114–132. https://doi.org/10.28932/JTS.V13I2.1440
Indonesia, Pemerintah Pusat (2013). “Peraturan Pemerintah (PP) Nomor 8 Tahun 2013 tentang Ketelitian Peta Rencana Tata Ruang”. https://peraturan.bpk.go.id/Details/5340/pp-no-8-tahun-2013
Rahmad, R., Suib, S., & Nurman, A. (2018). “Aplikasi SIG Untuk Pemetaan Tingkat Ancaman Longsor Di Kecamatan Sibolangit, Kabupaten Deli Serdang, Sumatera Utara”. Majalah Geografi Indonesia, 32(1), 1-13.
Rakuasa, H., & Rifai, A. (2021, April). “Pemetaan Kerentanan Bencana Tanah Longsor Berbasis Sistem Informasi Geografis di Kota Ambon”. In Seminar Nasional Geomatika Tahun (pp. 327-336).
Lubis, S. A. (2021). “Analisis Daerah Rawan Longsor Berbasis Sistem Informasi Geografis (SIG) ”. Doctoral dissertation, Universitas Sumatera Utara.
Sutanhaji, A. T., Anugroho, F., & Ramadhina, P. G. (2018). “Pemetaan Distribusi Emisi Gas Karbon Dioksida (CO2) dengan Sistem Informasi Geografis (SIG) pada Kota Blitar”. Jurnal Sumberdaya Alam Dan Lingkungan, 5(1), 34-42.
Authors
Copyright (c) 2024 Yazid Fauzan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The use of articles published by this journal is governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on CC BY 4.0