Kajian Kritis Tentang Tasawuf Al-Hallaj
DOI:
https://doi.org/10.30651/ah.v3i2.1046Abstract
Fokus penelitian ini adalah menjawab dua permasalahan pokok, yaitu: pertama,
bagaimana tasawuf dalam perpektif Islam? Kedua, bagaimana Al Hallaj dan
Tasawufnya? Ketiga, Bagaimana tinjauan terhadap taswuf Al Hallaj?
Penelitian ini merupakan studi literer (library research) dengan model faktual-
historikal yaitu fakta sejarah tentang kiprah Al Hallaj dengan tasawufnya yang
menimbulkan kontroversial di kalangan ulama, yang mengantarkannya ke tiang
gantungan hukuman mati. Di sisi lain, bahwa tasawuf memiliki keistimean dalam
Islam, yakni bahwa syi’ar Islam pada masa awal penyebaran agama yang dibawa
Nabi Muhammad saw ini. Di sini Al Hallaj dan Tasawuf karyanya itu diletakkan
sebagai obyek penelitian. Metode penelitian yang digunakan adalah pendekatan
kualitatif, nilai-nilai yang ada di balik kiprah Al Hallaj.
Temuan penelitian ini: : pertama, Keistimewaan tasawuf dalam Islam bahwa
dengan pendekatan tasawuf oleh para Sufilah maka ajaran Islam dapat
menembusa berbagai belahan bumi dan diterima serta dianut sebagai agama yang
diyakini tanpa adanya kekerasan dan peperangan. Kedua, Pokok ajaran Al Hallaj
adalah al hulul, nur Muhammad dan kesatuan segala agama, yang apabila
didengan atau dibaca sepintas, apalagi oleh kaum awamm mereka bisa dengan
mudah menerimanya mentah-mentah namun sesungguhnya mengandung sesuatu
yang menyesatkan. Ketiga, menurut Islam, ajaran Al Hallaj tersebut dapat
merusak esensi agama Islam karena mengandung unsur syirik serta bertentangan
dengan al-Qur’an dan al-Hadits.
Rekomendasi dari penelitian ini adalah bahwa dakwah amar ma’ruf dan nahy
munkar menjadi kewajiban di atas pundak setiap insan mukmin untuk dihidup-
hidupkan dan jangan pernah berhenti, termasuk modifikasi tasawuf hendaknya
selalu berujuk kepada alpQur’an dan Sunnah Nabi saw yang shahih. Wa Allahu
A‟lam.
Kata kunci: Perbandingan Agama, Tasawuf al Hallaj
Downloads
Published
Issue
Section
License
The Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to Al-Hikmah journal and Faculty Of Islamic Religiuos Universitas Muhammadiyah Surabaya as publisher of the journal.
Copyright encompasses exclusive rights to reproduce and deliver the article in all form and media, including reprints, photographs, microfilms and any other similar reproductions, as well as translations. The reproduction of any part of this journal, its storage in databases and its transmission by any form or media, such as electronic, electrostatic and mechanical copies, photocopies, recordings, magnetic media, etc., will be allowed only with a written permission from Al-Hikmah journal and Faculty Of Islamic Religiuos Universitas Muhammadiyah Surabaya.
Faculty Of Islamic Religiuos Universitas Muhammadiyah Surabaya, the Editors and the Advisory Editorial Board make every effort to ensure that no wrong or misleading data, opinions or statements be published in the journal. In any way, the contents of the articles and advertisements published in the Tadarus are sole and exclusive responsibility of their respective authors and advertisers.
Rights of Authors
The Al-Hikmah Jurnal And Faculty Of Islamic Religiuos Universitas Muhammadiyah Surabaya recognize the retention of the following:
- Patent and trademark rights and rights to any process or procedure described in the article.
- The right to photocopy or make single electronic copies of the article for their own personal use, including for their own classroom use, or for the personal use of colleagues, provided the copies are not offered for sale and are not distributed in a systematic way outside of their employing institution (e.g. via an e-mail list or public file server). Posting of an article on a secure network (not accessible to the public) within the author’s institution is permitted.
- The right, subsequent to publication, to use the article or any part thereof free of charge in a printed compilation of works of their own, such as collected writings or lecture notes.