Gaya Kepemimpinan dan Pelaksanaan Supervisi Kepala Sekolah Untuk Meningkatkan Kinerja Guru

santi santi (1)
(1) , Indonesia

Abstrak

This study describes the leadership style of principals, describes the teaching supervision program, describes the implementation of teaching supervision, describes the techniques in carrying out supervision of teaching, describes the follow-up by the principal, describes the inhibiting factors of teaching supervision. Descriptive methods with qualitative approaches, carried out in Al-Muhajirin Purwakarta Middle School, observed by the principal, vice-principal and colleagues. The results of the research style of principals' leadership in improving teacher discipline is to use authoritarian and democratic leadership styles. Teaching Supervision techniques used by principals are: Techniques for supervising individuals by doing and group techniques with activities. Follow-up of the results of supervision by the Principal: guidance based on the results of class visits, teacher training programs, opportunities to actively participate in MGMP activities, training both by the local government and the central government or other agencies. Obstacles to supervision: low competence of some appointed supervisors, activities outside the supervision schedule, and difficult to change old habits.

Artikel teks lengkap

##article.generated_from_xml##

Referensi

Arikunto, Suharsimi, 2004. Dasar-Dasar Supervisi. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Danim, Sudarwan. 2012. Visi Baru Manajemen Sekolah. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Engkoswara dan Kamariah, Aan. 2011. Administrasi Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Fattah, 2009. Konsep Manajemen Berbasis Sekolah (MBS) dan Dewan Sekolah. Bandung: Pustakan Bani Quraisy.

Kunandar. 2009. Guru Profesional: Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) dan Sukses dalam Setifikasi guru. Jakarta: Rajawali Pers.

Mukhtar dan Iskandar. 2009. Orientasi Baru Supervisi Pendidikan. Jakarta: Gaung Persada.

Mulyasa, E. 2013. Implementasi Kurikulum Tingkat Satauan Pendidikan: Kemandirian Guru dan Kepala Sekolah. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Mulyasa, E. 2013. Manajemen dan Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Mulyasa, E. 2013. Menjadi Guru Profesional: Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Purwanto, M. Ngalim, 2005. Administrasi dan Supervisi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Rusman. 2009. Manajemen Kurikulum. Jakarta: Rajawali Pers.

Sagala, Syaiful, 2010. Supervisi Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Sahertian, Piet. A, 2008. Konsep Dasar dan Teknik Supervisi Pendidikan: dalam Rangka Pengembangan Sumber Daya Manusia. Jakarta: Rineka Cipta.

Supardi. (2013). Sekolah Efektif: Konsep Dasar dan Praktiknya. Jakarta: Rajawali Pers.

Undang-Undang Permendiknas Nomor 13 tahun 2007, tentang Guru dan Dosen. Gaung Persada.

Usman, Nasir. 2012. Manajemen Mutu Kinerja Guru: Konsep, Teori dan Model. Bandung: Citapustaka Media Perintis.

Wahjosumidjo. 2011. Kepemimpinan Kepala Sekolah: Tinjauan Teoritik dan Permasalahannya. Jakarta: Rajawali Pers.

Wahyudi, 2009. Kepemimpinan Kepala Sekolah. Bandung: Alfabeta.

Wahyudi. 2012. Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Organisasi Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Yamin, Martinis. dan Maisah. 2009. Manajemen Pembelajaran Kelas: Strategi Meningkatkan Mutu Pembelajaran. Jakarta: Gaung Persada.

Penulis

santi santi
susanti.duo93@gmail.com (Kontak utama)

Rincian Artikel