Strategy Development Small Middle Enterprise Tempe Bang Jarwo At Surabaya With Business Model Canvas Approach
DOI:
https://doi.org/10.30651/blc.v18i1.6825Abstrak
ABSTRACT
These days, the tight competition in small and middle enterprises gets them to rethink how to develop strategies that can grab the attention and hold the customers' hearts. This study aims to give recommendations for those enterprises such as Tempe Bang Jarwo to survive, develop, and compete against the other home industries by using the Business Model Canvas (BMC) approach. This study uses qualitative methods while formulating strategies by observing and using in-depth interviews and then analyzing them using SWOT and Business Model Canvas. The results of the studies are as follows; 1. Focus on selling the core product of tempe 2. Hold a workshop and business training 3. Publish and sell Book 4. Be apart of CSR.
Â
Keywords                   : Business Model Canvas; SME; Bang Jarwo’s Tempe business strategy;
 SWOT analysis.
Coresspondence to       : semangat.asrori@gmail.com
Â
ABSTRAK
Seiring berkembang nya waktu, ketat nya persaingan bisnis pada usaha umkm membuat mereka untuk berpikir kembali bagaimana strategi pengembangan yang mampu di terima dan mendapatkan posisi pada hati customer. Penelitian ini bertujuan untuk memberikan rekomendasi untuk UKM seperti Tempe Bang Jarwo untuk tetap bertahan, berkembang dan bersaing dengan industri rumahan lainnya dengan pendekatan Bisnis Model Kanvas (BMC). Penelitian ini menggunakan metode kualitatif saat merumuskan strategi dari observasi dan menggunakan wawancara mendalam, kemudian di analisa semua menggunakan SWOT dan Bisnis Model Kanvas. Hasil penelitian ini telah menemukan bahwa: 1. Focus pada penjualan produk tempe; 2. Membuat workshop dan trainig bisnis; 3. Membuat suatu buku dan menjualnya; 4. Menjadi tempat penyaluran CSR.
Â
Kata Kunci: bisnis model kanvas; UMKM; strategi bisnis tempe bang jarwo; analisa SWOTReferensi
Abdullah Umar et al. 2018. Business Model Canvas as a solution for the competing strategy of small businesses in Indonesia. International Journal of entrepreneurship volume 22, issue 1, 2018
Freddy Rangkuti. 2006. SWOT analysis; Techniques of Dissecting Business Cases. Jakarta. PT. Gramedia Pustaka Utama.
Osterwalder, Alexander, and Yves Pigneur. 2019. Business Model Generation. Jakarta. PT. Gramedia
Umi Marfuah et al., 2019. Business development strategy with a business model canvas approach at Pakdhe Mie chicken shop-Cimanggis, Depok. Journal Scientific & Technology Research Volume 8, issue 2, February 2019
Tambunan, Tulus TH 2018. The economic crisis on micro, small and medium enterprises and their crisis mitigation measures in Southeast Asia regarding Indonesia. Asia & pacific policy studies by John Willey & sons Australia.
Unduhan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta
- Hak cipta terhadap artikel yang diterbitkan di BALANCE: Economic, Business, Management, and Accounting Journal adalah penerbit atau BALANCE: Economic, Business, Management, and Accounting Journal.
- Penulis harus menyerahkan hak cipta pada jurnal dengan menandatangai dan mengirimkan form penyerahan hak cipta (template) melalui email balance@um-surabaya.ac.id.
- Penulis dapat menyebarluaskan artikelnya melalui media manapun.
Lisensi
Setiap karya yang ditulis penulis dilisensi dengan Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.