NIAT MENABUNG PADA BANK SYARIAH BAGI PENGELOLA UMKM MUSLIM KOTA YOGYAKARTA

Penulis

  • Mr Sukardi Universitas Ahmad Dahlan

DOI:

https://doi.org/10.30651/blc.v13i01.1314

Abstrak

ABSTRACT 

                    This study aims to find the factors that influence the intention of saving deposits in Islamic banks for the Muslim umbul municipal Yogyakarta. Product knowledge, religiosity and attitudes are predicted to have an effect on the intention of saving in sharia banks for the managers of SMEs Muslim city of Yogyakarta. The population in the study were the managers of Muslim SMEs Yogyakarta City, their number is not yet known. The sample of this research respondents a number of sixty two (62) people, the technique of determining the sample with cluster sampling.

Data collection was done by questionnaire, each question item was measured using Likert scale. Data were analyzed by using multiple linear regression. The result shows that simultaneously there is positive and significant influence between the variable of attitude of saving, religiosity (piety), and the produck of knowledge on the intention of saving at Bank Syariah for SME manager of Yogyakarta City, with F counting 8.4661 and level of significance 0,000.Terdapat positive and significant influence variable attitudes toward the intention of saving to the Islamic Bank for the management of SMEs Muslim city of Yogyakarta with t count (0200) and the level of significance 0.063 (for 10%), there is a positive and significant influence on the variable religiosity to saving intentions with t arithmetic (0.303) and the level of significance 0.011 (for 10% and 5%), but there is no significant effect of produck knowledge on saving intention with t arithmetic (0.158) and significance level of 0.132

 Keywords : product knowledge, religiosity, attitudes and intention to save sharia bank.

Correspondence to  : sukardi_feuad@yahoo.com

 

ABSTRAK 

             Kajian  ini bertujuan untuk mencari faktor faktor yang mempengaruhi niat menabung pada bank syariah bagi pengelola umkm muslim kota Yogyakarta.Product knowledge, religiusitas dan sikap diprediksikan memiliki pengaruh terhadap niat menabung pada bank syariah bagi pengelola UMKM Muslim kota Yogyakarta. Populasi pada penelitian adalah para pengelola UMKM Muslim Kota Yogyakarta, jumlah mereka belum diketahui. Adapun sampel responden penelitian ini sejumlah enam puluh dua (62) orang, teknik penentuan sampelnya dengan claster  sampling.

Pengumpulan data dilakukan dengan kuesioner, setiap item pertanyaan diukur dengan menggunakan skala Likert.Data dianalisis dengan menggunakan regresi linier berganda. Hasilnya menunjukkan bahwa secara simultan terdapat pengaruh positif dan signifikan antara variabel sikap menabung, religiusitas (kesalehan), dan produck knowledge terhadap niat menabung pada Bank Syariah bagi pengelola UMKM Kota Yogyakarta, dengan F hitung 8.4661 dan tingkat signifikansi 0,000.Terdapat pengaruh positif dan signifikan  variabel sikap terhadap niat menabung pada Bank Syariah bagi pengelola UMKM muslim kota Yogyakarta dengan t hitung (0.200)  dan tingkat signifikansi 0.063 (untuk 10 %), terdapat pengaruh  positif dan signifikan  pada variabel religiusitas terhadap niat menabung dengan t hitung (0.303) dan tingkat signifikansi 0.011 (untuk 10 % maupun 5%), tetapi tidakterdapat pengaruh yang signifikan  produck knowledge terhadap niat menabungdengan t hitung (0.158) dan tingkat signifikansi 0.132.

Kata kunci  : product knowledge, religiusitas, sikap dan niatmenabung bank syariah.

Korespondensi : sukardi_feuad@yahoo.com

Biografi Penulis

Mr Sukardi, Universitas Ahmad Dahlan

Prodi Manajemen Fakultas Ekonomi dan Bisnis

Referensi

Ajzen, I., 2005. Attitudes, Personality and Behaviour, Second Edition, McGraw-Hill Education, maldenhead, Bekshire, England.

Alam, Syed etl. 2012, Is Religiosity an Important Factor in Influencing the Intention to Undertake Islamic Home Financing in Klang Vally?. Word Applied Sciences Journal 19 (7): 1030-1041.

Alam, S.S. and N.M. Sayuti, 2011. Applying theTheory of Planned Behavior (TPB) in Halal FoodPurchasing. International Journal of Commerce andManagement, 21(1): 8-20.

Andika, Manda dan Masjid, Iskandarsyah (2012) Analisis Pengaruh Sikap, Norma Subyektif dan Efikasi Diri Terhadap Intensi Berwirausaha pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Syah Kuala Eco-Entrepreneurship Seminar & Call for Paper "Improving Performance by Improving Environment" 2012 Fakultas Ekonomi, Universitas Negeri Semarang.

Antonio, Muhammad Syafi’I, 2001. Islamic Banking, Bank Syariah, dan Teori ke Praktik, Gema Insani Tazkia, Jakarta.

Creswell, John W., 2014, Research Design Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif dan Mixed, edii ketiga, Pustaka Pelajar, Yogyakarta.

Devlin, J.F., 2002b. Customer Knowledge and Choice Criteria in Retail Banking. Journal of StrategicMarketing, 10(4): 273-90.

Dusuki, A.W. and N.I. Abdullah, 2007. Why doMalaysian Customers Patronize Islamic Banks?International Journal of Bank Marketing,25(3): 142-60.

Dzuljastri, A.R. and M.T. Fauziah, 2011. Consumers' perception on Islamic home financing: Empiricalevidences on Bai Bithaman Ajil (BBA) and diminishing partnership (DP) modes of financing in Malaysia. Journal of Islamic Marketing, 2(2): 165-176.

Kotler, P., 2000. Consumer Market and ConsumerBehavior, Principles of Marketing, 8th ed., Prentice- Hall, Upper Saddle River, NJ.

Metawa, S.A. and M. Al-Mossawi, 1998. Banking 56. Ramayah, T., C.Y. Ling, M.S. Norazah andBehaviour of Islamic Bank Customer: Perspectivesand Implications. International Journal of BankMarketing, 16(7).

Metwally, M., 2006. Economic Consequences ofApplying Islamic Principles in Muslim Societies.Journal of Islamic Banking and Finance, 23(1): 11-33.

Mokhlis, S., 2009. Relevancy and Measurement of Religiosity in Consumer Behavior Research.International Business Research, 2(3): 75-84.

Rehman, A. and M.S. Shabbir, 2010. The RelationshipBetween Religiosity And New Product Adoption. Journal of Islamic Marketing, 1(1): 63-69.

Rivai, Harif Amali dkk. Identifikasi Faktor Penentu Keputusan Konsumen dalam Memilih Jasa Perbankan: Bank Syariah VS Bank Konvensional (tt) Kerjasama Bank Indonesia dan Center for Banking Research Universitas Andalas.

Sadeli Agriani Hermita, dan Utami, Hesty Nurul (2012), Motivasi, Pengetahuan, dan Sikap Konsumen terhadap Atibut Komoditas Apel Lokal dan Apel Import: Studi Kasus pada Konsumen Buah Apel lokal dan Import di Wilayah Kota, Sosiohumaniora, Volume 14, No. 2, Juli 2012 : 142 – 154

Sugiyono, 2009. Metode Penelitian Bisnis (Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif dan R&D), Penerbit Alfabeta. Bandung.

Yasid, Mukhamad (2009) Perilaku Menabung Ibu Rumah Tangga Keluarga Miskin Peserta Program Ikhtiar Lembaga Keuangan Mikro Syariah Berbasis Kelompok Di Bogor, Jawa Barat TAZKIA Islamic Finance & Business Review Vol. 4 No.1 pp90-100

Unduhan

Diterbitkan

2016-01-25

Terbitan

Bagian

Artikel