PENGARUH BAURAN PEMASARAN (4Ps) DALAM MENINGKATKAN KINERJA PEMASARAN Studi Kasus pada: Industri Kecil Pengolahan Rumput Laut di Provinsi Sulawesi Selatan

Penulis

  • M Risal Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Muhammadiyah Palopo
  • Mr Salju Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Muhammadiyah Palopo

DOI:

https://doi.org/10.30651/blc.v14i01.1282

Abstrak

ABSTRACT 

The purpose of this study is to test the marketing concept of marketing mix in improving marketing performance, this case study was conducted on Small Industry of Seaweed Processing in South Sulawesi Province.The approach in this research is the dimension approach, by studying the dimensions of the variables contained in the marketing mix and marketing performance in the small industry of seaweed processing in South Sulawesi Province. The academic implications of this study explore the concept of marketing with a marketing mix approach with indicators; product, price, promotion, and place as a tools to improve marketing performance. Practical implications will provide some ideas and suggestions in the decision to apply the marketing mix to marketing performance in the small seaweed processing industry in South Sulawesi Province. The original contribution of this paper that product, price, promotion, and place have a significant influence in improving marketing performance in small industry in South Sulawesi Province.

Keywords                   : Marketing Mix, Marketing Performance, Product, Price, Promotion, dan Place

Correspondence to      : mrisal23@gmail.com, sljstie@yahoo.com

 

ABSTRAK 

             Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menguji konsep pemasaran tentang bauran pemasaran dalam meningkatkan kinerja pemasaran, studi kasus ini dilakukan pada Industri Kecil Pengolahan Rumput Laut di Provinsi Sulawesi Selatan.Pendekatan dalam penelitian ini adalah pendekatan dimensi, dengan melakukan kajian terhadap dimensi pada variabel yang terdapat pada bauran pemasaran dan kinerja pemasaran pada industri kecil pengolahan rumput laut di Provinsi Sulawesi Selatan. Implikasi akademik penelitian ini mengeksplorasi konsep pemasaran dengan pendekatan bauran pemasaran dengan indikator; produk, harga, promosi, dan tempatsebagai alat untuk meningkatkan kinerja pemasaran. Implikasi praktis akan memberikan beberapa ide dan saran dalam keputusan untuk menerapkanbauran pemasaranterhadap kinerja pemasaran pada industri kecil pengolahan rumput laut di Provinsi Sulawesi Selatan.Kontribusi aslidaritulisan inibahwa produk, harga, promosi, dan tempat berpengaruh signifikan dalam meningkatkan kinerja pemasaran pada industri kecil di Propvinsi Sulawesi Selatan.

Kata kunci                  : Bauran Pemasaran, Kinerja Pemasaran, Produk, Harga, Promosi, dan Tempat

Korespondensi             : mrisal23@gmail.com, sljstie@yahoo.com

Biografi Penulis

M Risal, Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Muhammadiyah Palopo

Prodi Manajemen

Mr Salju, Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Muhammadiyah Palopo

Prodi Manajemen

Referensi

Bennett, A. R. (2007). The Five Vs - A Buyer’s Perspective of the Marketing Mix. Marketing Intelligence & Planning, 15(3), 151-156.

Cutler. 2007. Principle of Marketing, Vol. 8, edition Volume I. Tehran Iran: Adbstan (Persian).

Firmansyah, M. A., & Mahardhika, B. W. (2015). Pengaruh Strategi Marketing Mix (Produk, Harga, Promosi Dan Distribusi) Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Batik Di Surabaya. Balance, 12(02).

Jonathan Ivy. 2008. “A new Higher education marketing mix: the 7Ps for MBA Marketingâ€, International Journal of educational Management, Vol. 22 No. 4., pp. 288-298.

KKP. 2013. Media Informasi Kelautan dan Perikanan

Kadin.2013. Propinsi Sulawesi Selatan.

Kotler dan Keller. 2016. Marketing Management, Fourteenth edition. Publishing as Prentice Hall.

Kumalaningrum. 2012. Kapabilitas Kewirausahaan dan Profitabilitas: Peran Moderasi Fleksibilitas Strategi, Jurnal. JRAK, Volume 8, No.2.

Malhotra. 2012. Marketing Research: An Applied Approach 4th edition by Naresh K. Malhotra, David F. Birks, Peter Wills

Publisher: Pearson, 2012.

………… 2010. Marketing Research: An Applied Orientation, Publisher: Pearson Education.

Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Bisnis, Penerbit: Alfabeta Bandung.

Workman. 2004, Market Orientation, Creativity, and New Product Performance in Higt- Technology Firms. Journal Of Marketing, pp. 114 : 132.

Zeithaml, Valarie A., and Mary Jo, Bitner. 2009. Service Marketing: Integrating Customer Focus Across The Firm, Third Edition. North America.

Zhou et al. 2005. The Efeect of strategic Orientations on Technology and Market Based Break through Innova tions. Journal of Marketing.Vol.69 (April), pp.42-60.

Unduhan

Diterbitkan

2017-01-25

Terbitan

Bagian

Artikel