Analisis Kritis Buku Teks Cerdas Cergas untuk Pembelajaran Bahasa Indonesia

Arif Firmansyah (1), Siska Marlina (2)
(1) Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Islam Nusantara, Indonesia,
(2) Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Islam Nusantara, Indonesia

Abstract

This study aims to analyze the feasibility of the “Cerdas Cergas” textbook in supporting Indonesian language learning based on the Merdeka Curriculum. Through in-depth analysis of the suitability of the material with learning outcomes and linguistic quality, this study found that the “Cerdas Cergas” textbook has good potential in developing students' various language skills. However, there are several aspects that need to be improved, such as using simpler language, providing more diverse examples, and stronger integration with the context of students' lives. The results of this study provide important implications for the development of Indonesian language textbooks in the future, namely the need for textbooks that not only present complete material, but are also able to stimulate students' interest in learning and develop the competencies needed in the 21st century.

Full text article

Generated from XML file

References

Asri, S. sahrul. (2017). Telaah Buku Teks Pegangan Guru Dan Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas Vii Berbasis Kurikulum 2013. RETORIKA: Jurnal Ilmu Bahasa, 3(1), 70–82. https://doi.org/10.22225/jr.3.1.94.70-82

Br Ginting, D. O., Argiandini, S. R., & Suwandi, S. (2023). Analisis Kualitas Buku Teks Bahasa Indonesia Kurikulum Merdeka Belajar. Kode : Jurnal Bahasa, 12(1), 107–120. https://doi.org/10.24114/kjb.v12i1.44399

Julianto, Munaris, & Fuad, M. (2019). Jurnal Kata (Bahasa, Sastra, dan Pembelajarannya). Jurnal Kata (Bahasa, Sastra, Dan Pembelajarannya), September, 1–12.

Kemendikbud. (2022). Panduan Pembelajaran dan Asesmen Kurikulum Merdeka. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Keraf, G. (2007). Argumentasi dan Narasi. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Lestari, S., & Puspita, V. (2020). Analisis Kelayakan Bahan Ajar Bahasa Indonesia Berbasis Teks Kurikulum 2013. Jurnal Kata (Bahasa, Sastra, dan Pembelajarannya), 5(1), 1-12.

Marwati, Heny & Waskitaningtyas, K. (2021). Cerdas Cergas Berbahasa dan Bersastra Indonesia untuk SMA/SMK Kelas XI. Jakarta Pusat: Pusat Kurikulum dan Perbukuan

Mulyasa, E. (2021). Pengembangan dan Implementasi Kurikulum Merdeka. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Moleong, L. J. (2021). Metodologi Penelitian Kualitatif Edisi Revisi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Nurhadi. (2017). Kajian Buku Teks Bahasa Indonesia: Teori dan Aplikasi. Jakarta: Bumi Aksara.

Santi, C. F. (2019). Telaah Buku Teks Bahasa Indonesia “Wahana Pengetahuan” Kelas Vii Kurikulum 2013. FON : Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 14(1). https://doi.org/10.25134/fjpbsi.v14i1.2091

Siringo-ringo, A., & Pangaribuan, T. R. (2021). Telaah Buku Teks Bahasa Indonesia SMA Kelas XI Kurikulum 2013 Edisi Revisi 2017 Terbitan Kemendikbud. KODE: Jurnal Bahasa, 11, 21–29.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Supriadi, D. (2018). Studi Evaluasi Kurikulum: Konsep, Desain, dan Implementasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Tarigan, H. G. (2008). Menulis sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Authors

Arif Firmansyah
Siska Marlina
siskamarlina2908@gmail.com (Primary Contact)
Firmansyah, A., & Marlina, S. (2025). Analisis Kritis Buku Teks Cerdas Cergas untuk Pembelajaran Bahasa Indonesia. Stilistika: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 18(2), 455–462. https://doi.org/10.30651/st.v18i2.25344

Article Details

No Related Submission Found