Analisis Isi Buku Ajar Bahasa Indonesia Cerdas Cergas Berbahasa dan Bersastra Indonesia untuk Kelas X SMA
Abstract
This study is generally aimed at analyzing the content of Indonesian language textbooks and providing valuable information for textbook developers and curriculum designers. Specifically, this research aims to describe: 1) the physical structure of the textbook, 2) the alignment of the textbook content with the learning outcomes in the merdeka curriculum, 3) the depth of the material presented in the textbook, 4) the accuracy of the material in the textbook, and 5) the overall quality of the Indonesian language textbook. The research employs a content analysis technique, with the primary data source being the Indonesian language textbook Cerdas Cergas Berbahasa dan Bersastra Indonesia for Grade X Senior High School. The findings of this study provide information regarding the feasibility of the textbook. Based on the analysis, the textbook demonstrates a highly comprehensive physical structure and excellent content feasibility. It meets the textbook content feasibility criteria, including alignment of the material with the learning outcomes, accuracy of the material, and the inclusion of supporting instructional materials.
Full text article
References
Afriansyah, M., & Tahir, M. (2021). "Standar Isi, Bahasa, dan Penyajian Buku Tematik Terbitan Mediatama Tema 6 Cita-Citaku Seri HOTS". Journal of Classroom Action Research, 3(2), 179–184.
Anggraini, D. L., Yulianti, M., Nurfaizah, S., & Pandiangan, A. P. B. (2022). "Peran Guru dalam Mengembangan Kurikulum Merdeka". Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sosial, 1(3), 290–298.
Anri, M. & Soebagyo, J. (2021). "Pengembangan Buku Ajar Matematika Berbasis Matematika Terapan pada Materi Trigonometri untuk Peserta Didik SMK Kelas X". Jurnal Cendekia Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 2666-2677. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i3.902
Asri, S. Sahrul. (2017). "Telaah Buku Teks Pegangan Guru dan Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas VII Berbasis Kurikulum 2013". RETORIKA: Jurnal Ilmu Bahasa, 3(1), 70–82. https://doi.org/10.22225/jr.3.1.94.70-82
Damariswara, R., & Jadmiko, R. S. (2022). "Analisis Kebutuhan Pengembangan Buku Ajar Materi Ragam Teks untuk Mahasiswa PGSD". Stilistika: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 15(1), 26-36.
Daulay, N., Gultom, T., & Restuati, M. (2020). "Analisis Kebutuhan Pengembangan Buku Ajar Genetika Mendel Pada Matakuliah Genetika di Universitas Negeri Medan". Jurnal Biolokus, 3(2), 342. https://doi.org/10.30821/biolokus.v3i2.799
Ernawati, Y., & Ernawati, Y. (2022). "Telaah Buku Teks Tematik Terpadu Kelas IV SD Kurikulum 2013.
Fadilah, R. (2016). "Buku Teks Bahasa Indonesia SMP dan SMA Kurikulum 2013 Terbitan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan 2014". Jurnal Pena Indonesia, 1(1), 26. https://doi.org/10.26740/jpi.v1n1.p26-49
Farhana, F., Suryadi, A., & Wicaksono, D. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Digital pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris di SMK Atlantis Plus Depok. Instruksional, 3(1), 1–17.
Fikri, K. (n.d.). Analisis Kesesuaian Materi Buku Teks Bahasa Indonesia SMP Kelas VIII dengan Kurikulum 2013 di MTs Negeri 3 Indramayu. Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
Magdalena, I., Sundari, T., Nurkamilah, S., Nasrullah, N., & Amalia, D. A. (2020). "Analisis Bahan Ajar". Nusantara, 2(2), 311–326.
Nurdyansyah, N., & Fahyuni, E. F. (2016). Inovasi Model Pembelajaran sesuai Kurikulum 2013. Nizamia Learning Center.
Nuryasana, E., & Desiningrum, N. (2020). "Pengembangan Bahan Ajar Strategi Belajar Mengajar untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Mahasiswa". Jurnal Inovasi Penelitian, 1(5), 967–974.
Pamuji, S. S., & Inung Setyami, S. S. (2021). Keterampilan Berbahasa. Guepedia.
Sitepu, B. P. (2014). Pengembangan Sumber Belajar. Bandung: Remaja Rosdakarya
Susanto, H., Prawitasari, M., Akmal, H., Syurbakti, M. M., & Fathurrahman, F. (2023). "Efektivitas Penggunaan Buku Ajar Mata Kuliah Media Pembelajaran Sejarah". Jurnal PIPSI (Jurnal Pendidikan IPS Indonesia), 8(1), 1–10.
Syamsualam, S., Irfan, I., & Patimari, S. (2019). "Kelayakan Isi Buku Teks Seni Budaya Kurikulum 2013 SMP/MTs Kelas Viii Ditinjau dari Aspek Pembelajaran Seni Rupa". Jurnal Pakarena, 4(1), v4i1.
Tarigan, H. G. (2008). Menulis Merupakan Salah Satu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.
Yanthi, M., Bhilawa, L., & Siregar, C. (2022). "Kelayakan Buku Ajar Analisis dan Perancangan Sistem Informasi". Mimbar Ilmu, 27(2), 292-299. https://doi.org/10.23887/mi.v27i2.43997
Yuanita, Y., & Kurnia, F. (2019). "Pengembangan Bahan Ajar Berbasis STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics) Materi Kelistrikan untuk Sekolah Dasar". Profesi Pendidikan Dasar, 6(2), 199–210.
Yuhasnil, Y. (2020). "Manajemen Kurikulum dalam Upaya Peningkatan Mutu Pendidikan". Journal Of Administration and Educational Management (ALIGNMENT), 3(2), 214–221.
Authors
Copyright (c) 2025 Agi Ahmad Ginanjar, Welly Nores Kartadireja, Aveny Septi Astriani

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Hak Cipta
Stilistika: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra by FKIP UMSurabaya diatur lisensinya dibawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.
Penulis mempertahankan seluruh haknya atas artikel yang diterbitkan jurnal ini, seperti (namun tidak terbatas pada) hak cipta dan hak kepemilikan lainnya yang berkaitan dengan artikel tersebut, seperti hak paten; hak untuk menggunakan substansi artikel dalam karyanya di masa depan, termasuk ceramah dan buku; hak untuk memperbanyak artikel untuk keperluan sendiri, hak untuk mengarsipkan sendiri artikel tersebut; hak untuk mengadakan pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi terbitan artikel (misalnya, mempostingnya ke repositori institusi atau menerbitkannya dalam buku), dengan pengakuan atas publikasi awalnya di jurnal ini.
Lisensi
Setiap karya yang ditulis penulis dilisensi dengan Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional