Strategi dan Peranan Orang Tua terhadap Pemerolehan Bahasa ABK dalam Komunitas Masyarakat Betawi
Abstract
Parents play a significant role in the language acquisition process of children with special needs. This study aims to investigate the strategies and roles that parents play in supporting the language acquisition process of children with special needs, specifically those with autism and mental retardation. The research used the descriptive qualitative technique with triangulation as the data collection method and analyzed the data using B.F. Skinner's behavioristic theory. The results indicate that children with disabilities face challenges at the morphological and syntactic levels of language acquisition. To support the language acquisition process, parents face challenges, provide appropriate treatment, and develop effective strategies. The challenges include communication, social stigma, learning consistency, limited resources, social interaction, and emotions and psychology. The resulting treatments and strategies aim to address these challenges.
Full text article
References
Astuti, E. (2022). “Dampak Pemerolehan Bahasa Anak dalam Berbicara terhadap Peran Lingkungan”. Educatif : Journal of Education Research, 87–96. https://doi.org/https://doi.org/10.36654/educatif.v4i1.202
Darjowidjojo, S. (2012). Psikolinguistik: Pengantar Pemahaman Bahasa Manusia (2nd ed.). Jakarta: Yayasan Pustaka Obor Indonesia.
Goodwyn, S. W., Acredolo, L. P., & Brown, C. A. (2000). “Impact of symbolic gesturing on early language development”. Journal of Nonverbal Behavior, 24(2), 81–103. https://doi.org/10.1023/A:1006653828895
Hadi, A., Rusman, & Asrori. (2021). Penelitian Kualitatif Studi Fenomenologi, Case Study, Grounded Theory, Etnografi, Biografi. Banyumas: Penerbit CV. Pena Persada.
Harahap, J. S., & Irman, I. (2024). “Strategi Pengasuhan Orangtua dalam Merespon sehingga Potensi Anak Berkebutuhan Khusus Bertumbuh Kembang dengan Baik”. Counselia; Jurnal Bimbingan Konseling Pendidikan Islam, 5(1), 40–49. https://doi.org/10.31943/counselia.v5i1.101
Hidayat, Y. (2023). “Teori Pemerolehan Bahasa pada Anak Usia Dini”. Jurnal INTISABI, 6(2), 117-126.
Juniardi, Putra, P., & Jaelani. (2021). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Otoriter, Demokratis dan Permisif terhadap Perilaku Keagamaan Siswa di SDN 32 Tanjung Bakau Kecamatan Teluk Keramat (Vol. 9).
Madyawati, L. (2016). Strategi Pengembangan Bahasa pada Anak (1st ed.). Jakarta: Kencana.
Nahar, N. I. (2016). “Penerapan teori belajar behavioristik dalam proses pembelajaran”. NUSANTARA: jurnal ilmu pengetahuan sosial, 1(1), 64-74.
Pramitasari, A. (n.d.). Pemerolehan Bahasa dari Segi Sintaksis pada Anak Usia Tiga Tahun (Studi Kasus pada Syifa).
Rahmania, L., Pratiwi, A. S., & Permana, R. (2020). “Pemerolehan Bahasa pada Anak Berkebutuhan Khusus”. Indonesian Language Education and Literature, 6(1), 104. https://doi.org/10.24235/ileal.v6i1.6689
Rakhmanita, E. (2020). Kajian Psikolinguistik terhadap Gangguan Berbahasa Autisme.
Siregar, I. (2022). “The Effectiveness of Multisensory Stimulation Therapy in People with Specific Language Disorder”. Jurnal Institut Penelitian Dan Kritikus Internasional Budapest (BIRCI-Journal), 5(1), 5315–5325. https://doi.org/10.33258/birci.v5i1.4238
Siregar, I., & Yahaya, S. R. (2023). “Model and Approaches to Preserving Betawi Language as an Endangered Language”. Eurasian Journal of Applied Linguistics, 9(1), 274–282. https://doi.org/10.32601/ejal.901023
Suardi, I. P., Ramadhan, S., & Asri, Y. (2019). “Pemerolehan Bahasa Pertama pada Anak Usia Dini”. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 265. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.160
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, R&D. Bandung.
Sulistyowati, H., Mayasari, D., & Hastining, S. D. (2022). “Pemerolehan Kosa Kata Anak Autism Spectrum Disorder (ASD)”. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3091–3099. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.2374
Syaputri, E., & Afriza, R. (2022). “Peran Orang Tua dalam Tumbuh Kembang Anak Berkebutuhan Khusus (Autisme)”. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(2), 559–564. https://doi.org/10.56248/educativo.v1i2.78
Authors
Copyright (c) 2025 Esti Tri Wardani, Iskandarsyah Siregar, Arju Susanto, Nurul Huda Hamzah, Samsur Rijal Yahya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Hak Cipta
Stilistika: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra by FKIP UMSurabaya diatur lisensinya dibawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.
Penulis mempertahankan seluruh haknya atas artikel yang diterbitkan jurnal ini, seperti (namun tidak terbatas pada) hak cipta dan hak kepemilikan lainnya yang berkaitan dengan artikel tersebut, seperti hak paten; hak untuk menggunakan substansi artikel dalam karyanya di masa depan, termasuk ceramah dan buku; hak untuk memperbanyak artikel untuk keperluan sendiri, hak untuk mengarsipkan sendiri artikel tersebut; hak untuk mengadakan pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi terbitan artikel (misalnya, mempostingnya ke repositori institusi atau menerbitkannya dalam buku), dengan pengakuan atas publikasi awalnya di jurnal ini.
Lisensi
Setiap karya yang ditulis penulis dilisensi dengan Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional