IMPLEMENTATION OF THE TTW LEARNING MODEL ASSISTED BY SHORT STORY MEDIA IN IMPROVING POETRY WRITING SKILLS

Riska Wahyuni (1), Trinil Dwi Turistiani (2), Diana Esmeralda Rahma (3)
(1) Pendidikan Profesi Guru, Bahasa Indonesia, Universitas Negeri Surabaya, Indonesia,
(2) Pendidikan Profesi Guru, Bahasa Indonesia, Universitas Negeri Surabaya, Indonesia,
(3) Pendidikan Profesi Guru, Bahasa Indonesia, Universitas Negeri Surabaya, Indonesia

Abstract

This research has a background of students who experience difficulties in developing ideas when writing poetry. The aim of the research is to improve poetry writing skills and improve learning outcomes for poetry writing skills using the TTW (Think Talk Write) learning model assisted by short story media. This research is a type of Collaborative Classroom Action Research (PTKK) in accordance with the stages of lesson study activities. The research was carried out in two learning cycles using observation data collection techniques and documentation of results. The subjects in this research were 28 participants in class VIII-F of SMP Negeri 34 Surabaya. The results of this research show an increase in the poetry writing skills of class VIII-F students from the two cycles carried out. Students obtained an average score in the 1st cycle of 62 and in the 2nd cycle of 87.5. These data show that there is an increase in student learning outcomes in poetry writing skills.

Full text article

Generated from XML file

References

Agustin, N. E., & Nuroh, E. Z. (2024). Model Problem Based Learning dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Terhadap Keterampilan Menulis Puisi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 5(1). https://e-journal.unmuhkupang.ac.id/index.php/jpdf/article/view/1130/777

Ali, M. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia Dan Sastra (Basastra) Di Sekolah Dasar. PERNIK : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 35–44. https://doi.org/10.31851/pernik.v3i2.4839

Ardiansyah, D., Hodidjah, & Suryana, Y. (2018). Meningkatkan Keterampilan Menulis Puisi Bebas Menggunakan Teknik Pancingan Kata Kunci di Kelas 5 SD. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(1), 43–52. https://ejournal.upi.edu/index.php/pedadidaktika/article/view/7185/5996

Dwisaptarida, F., Suhendra, & Wiati, I. (2024). Peningkatan Keterampilan Menulis Teks Argumentasi dengan Metode Four Square pada Siswa Kelas XI. Stilistika: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 17(1), 83–92. https://doi.org/10.30651/st.v17i1.20325

Ernawati, E., Fauziah, R., & Mustika, I. (2019). Keefektivan Penggunaan Metode Think Talk Write dalam Pembelajaran Menulis Teks Biografi pada Siswa Kelas X SMK Negeri 1 Cimahi. PAROLE: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(3), 467–474. https://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/parole/article/view/2855

Gustina, G. (2019). Peningkatan Keterampilan Menulis Puisi Dengan Menggunakan Model Experiential Learning Pada Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 1(1), 11–24. https://doi.org/10.31004/jpdk.v1i1.337

Hastutik, W. (2022). Penerapan Model Pembelajaran TTW (Think-Talk-Write) Untuk Meningkatkan Kompetensi Siswa Menulis Teks Deskriptif. Jurnal Pengabdian Pendidikan Masyarakat (JPPM), 3(1), 62–68. https://doi.org/10.52060/jppm.v3i1.724

Inayati, Fatin, I., & Sujinah. (2022). Penerapan Metode Field Trip Melalui Google Classroom dalam Pembelajaran Penulisan Teks Laporan Hasil Observasi di Masa Pandemi Covid-19. Belajar Bahasa: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 7, 1–13. http://ejurnal.unmuhjember.ac.id/index.php/BB/article/view/5/3

Jupri. (2022). Penerapan Strategi Pembelajaran TTW (Think, Talk and Write)Berbantuan Canva dalam Meningkatkan Keterampilan Membuat Kartu Ucapan Selamat Siswa Kelas X IPA 3 SMAN 1 Pringgarata. EDUCATOR : Jurnal Inovasi Tenaga Pendidik Dan Kependidikan, 2(1), 97–105. https://doi.org/10.51878/educator.v2i1.1094

Napisah, Bachri, S., Thalib, & Latang. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Kartu Bergambar Terhadap Keterampilan Menulis Siswa Kelas IV. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 7, 1–15. https://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jrpp/article/view/23771/18932

Paramita, M., Azizah, N., & Ahmadi, A. (2023). Kombinasi Media Pembelajaran Modern dan Tradisional dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di MTs Darul Ulum Petiyin. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 3, 218–230. https://doi.org/https://doi.org/10.33654/sti.v9i1.2498

Rahma, N. A., Lesmana, R. A., Fitrah, Z., Khoinur, M. H., & Nasution, S. (2024). Strategi Peningkatan Keterampilan Menulis Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra Dan Budaya, 2(1), 28–36. https://doi.org/10.61132/morfologi.v2i1.269

Rinawati, A. (2020). Analisis Hubungan Keterampilan Membaca dengan Keterampilan Menulis Siswa Sekolah Dasar. Universitas Muhammadiyah Surabaya.

Romlah, S., Setiawan, H., & Nuraini, C. (2024). Penerapan Metode Think Talk Write(TTW) Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Pada Materi Menganalisis Unsur InstrinsikBuku Fiksi Terhadap Siswa Kelas VII(Studi Kasus: SMPN 2 Telagasari). Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 10(3), 838–846. https://doi.org/https://doi.org/10.5281/zenodo.10646722

Suningsih, R. N. (2021). Kooperatif Model TGT Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. LANGUAGE: Jurnal Inovasi Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 1(2), 246–254. https://jurnalp4i.com/index.php/language/article/view/871/871

Susilo, S. V., Yonanda, D. A., & Pratiwi, R. (2020). Pengaruh Media Big Book Terhadap Keterampilan Menulis Puisi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Tunas Bangsa, 7(1), 87–97. https://doi.org/10.46244/tunasbangsa.v7i1.978

Waruwu, V. J., & Hanum, I. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbantuan Media Strip Story terhadap Kemampuan Menulis Teks Biografi Siswa Kelas X SMA Negeri 8 Medan. BAHTERA: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 23, 102–110. https://doi.org/https://doi.org/10.21009/bahtera.231.09

Authors

Riska Wahyuni
wahyuniriska193@gmail.com (Primary Contact)
Trinil Dwi Turistiani
Diana Esmeralda Rahma
Wahyuni, R., Turistiani , T. D., & Rahma , D. E. (2024). IMPLEMENTATION OF THE TTW LEARNING MODEL ASSISTED BY SHORT STORY MEDIA IN IMPROVING POETRY WRITING SKILLS. Stilistika: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 17(2), 169–182. https://doi.org/10.30651/st.v17i2.22701

Article Details

No Related Submission Found