IMPLEMENTATION OF THE TTW LEARNING MODEL ASSISTED BY SHORT STORY MEDIA IN IMPROVING POETRY WRITING SKILLS
Abstract
This research has a background of students who experience difficulties in developing ideas when writing poetry. The aim of the research is to improve poetry writing skills and improve learning outcomes for poetry writing skills using the TTW (Think Talk Write) learning model assisted by short story media. This research is a type of Collaborative Classroom Action Research (PTKK) in accordance with the stages of lesson study activities. The research was carried out in two learning cycles using observation data collection techniques and documentation of results. The subjects in this research were 28 participants in class VIII-F of SMP Negeri 34 Surabaya. The results of this research show an increase in the poetry writing skills of class VIII-F students from the two cycles carried out. Students obtained an average score in the 1st cycle of 62 and in the 2nd cycle of 87.5. These data show that there is an increase in student learning outcomes in poetry writing skills.
Full text article
References
Agustin, N. E., & Nuroh, E. Z. (2024). Model Problem Based Learning dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Terhadap Keterampilan Menulis Puisi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 5(1). https://e-journal.unmuhkupang.ac.id/index.php/jpdf/article/view/1130/777
Ali, M. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia Dan Sastra (Basastra) Di Sekolah Dasar. PERNIK : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 35–44. https://doi.org/10.31851/pernik.v3i2.4839
Ardiansyah, D., Hodidjah, & Suryana, Y. (2018). Meningkatkan Keterampilan Menulis Puisi Bebas Menggunakan Teknik Pancingan Kata Kunci di Kelas 5 SD. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(1), 43–52. https://ejournal.upi.edu/index.php/pedadidaktika/article/view/7185/5996
Dwisaptarida, F., Suhendra, & Wiati, I. (2024). Peningkatan Keterampilan Menulis Teks Argumentasi dengan Metode Four Square pada Siswa Kelas XI. Stilistika: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 17(1), 83–92. https://doi.org/10.30651/st.v17i1.20325
Ernawati, E., Fauziah, R., & Mustika, I. (2019). Keefektivan Penggunaan Metode Think Talk Write dalam Pembelajaran Menulis Teks Biografi pada Siswa Kelas X SMK Negeri 1 Cimahi. PAROLE: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(3), 467–474. https://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/parole/article/view/2855
Gustina, G. (2019). Peningkatan Keterampilan Menulis Puisi Dengan Menggunakan Model Experiential Learning Pada Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 1(1), 11–24. https://doi.org/10.31004/jpdk.v1i1.337
Hastutik, W. (2022). Penerapan Model Pembelajaran TTW (Think-Talk-Write) Untuk Meningkatkan Kompetensi Siswa Menulis Teks Deskriptif. Jurnal Pengabdian Pendidikan Masyarakat (JPPM), 3(1), 62–68. https://doi.org/10.52060/jppm.v3i1.724
Inayati, Fatin, I., & Sujinah. (2022). Penerapan Metode Field Trip Melalui Google Classroom dalam Pembelajaran Penulisan Teks Laporan Hasil Observasi di Masa Pandemi Covid-19. Belajar Bahasa: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 7, 1–13. http://ejurnal.unmuhjember.ac.id/index.php/BB/article/view/5/3
Jupri. (2022). Penerapan Strategi Pembelajaran TTW (Think, Talk and Write)Berbantuan Canva dalam Meningkatkan Keterampilan Membuat Kartu Ucapan Selamat Siswa Kelas X IPA 3 SMAN 1 Pringgarata. EDUCATOR : Jurnal Inovasi Tenaga Pendidik Dan Kependidikan, 2(1), 97–105. https://doi.org/10.51878/educator.v2i1.1094
Napisah, Bachri, S., Thalib, & Latang. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Kartu Bergambar Terhadap Keterampilan Menulis Siswa Kelas IV. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 7, 1–15. https://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jrpp/article/view/23771/18932
Paramita, M., Azizah, N., & Ahmadi, A. (2023). Kombinasi Media Pembelajaran Modern dan Tradisional dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di MTs Darul Ulum Petiyin. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 3, 218–230. https://doi.org/https://doi.org/10.33654/sti.v9i1.2498
Rahma, N. A., Lesmana, R. A., Fitrah, Z., Khoinur, M. H., & Nasution, S. (2024). Strategi Peningkatan Keterampilan Menulis Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra Dan Budaya, 2(1), 28–36. https://doi.org/10.61132/morfologi.v2i1.269
Rinawati, A. (2020). Analisis Hubungan Keterampilan Membaca dengan Keterampilan Menulis Siswa Sekolah Dasar. Universitas Muhammadiyah Surabaya.
Romlah, S., Setiawan, H., & Nuraini, C. (2024). Penerapan Metode Think Talk Write(TTW) Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Pada Materi Menganalisis Unsur InstrinsikBuku Fiksi Terhadap Siswa Kelas VII(Studi Kasus: SMPN 2 Telagasari). Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 10(3), 838–846. https://doi.org/https://doi.org/10.5281/zenodo.10646722
Suningsih, R. N. (2021). Kooperatif Model TGT Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. LANGUAGE: Jurnal Inovasi Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 1(2), 246–254. https://jurnalp4i.com/index.php/language/article/view/871/871
Susilo, S. V., Yonanda, D. A., & Pratiwi, R. (2020). Pengaruh Media Big Book Terhadap Keterampilan Menulis Puisi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Tunas Bangsa, 7(1), 87–97. https://doi.org/10.46244/tunasbangsa.v7i1.978
Waruwu, V. J., & Hanum, I. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbantuan Media Strip Story terhadap Kemampuan Menulis Teks Biografi Siswa Kelas X SMA Negeri 8 Medan. BAHTERA: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 23, 102–110. https://doi.org/https://doi.org/10.21009/bahtera.231.09
Authors
Copyright (c) 2024 Riska Wahyuni, Trinil Dwi Turistiani , Diana Esmeralda Rahma

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Hak Cipta
Stilistika: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra by FKIP UMSurabaya diatur lisensinya dibawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.
Penulis mempertahankan seluruh haknya atas artikel yang diterbitkan jurnal ini, seperti (namun tidak terbatas pada) hak cipta dan hak kepemilikan lainnya yang berkaitan dengan artikel tersebut, seperti hak paten; hak untuk menggunakan substansi artikel dalam karyanya di masa depan, termasuk ceramah dan buku; hak untuk memperbanyak artikel untuk keperluan sendiri, hak untuk mengarsipkan sendiri artikel tersebut; hak untuk mengadakan pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi terbitan artikel (misalnya, mempostingnya ke repositori institusi atau menerbitkannya dalam buku), dengan pengakuan atas publikasi awalnya di jurnal ini.
Lisensi
Setiap karya yang ditulis penulis dilisensi dengan Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional