ROLLAND BARTHES' SEMIOTICS ON THE COVER OF TEMPO MAGAZINE AND IMPLEMENTATION IN INDONESIAN LANGUAGE LEARNING IN CLASS XII HIGH SCHOOL
Abstract
The magazine cover of Tempo holds considerable appeal warranting in-depth examination for diverse interpretations and as a potential instructional tool. The research aims to analyze the semiotics within Tempo magazine covers, employing Roland Barthes' theory, and integrate it into Indonesian language learning, specifically for 12th-grade essay materials. Utilizing a qualitative descriptive approach, the study investigates six magazine covers to understand their denotations, connotations, and mythologies, facilitating students in drawing deeper meanings and enhancing their comprehension. By incorporating semiotic analysis into language instruction, students can develop critical thinking skills, particularly in discerning facts and opinions within essay texts. This research underscores the significance of employing visual media, such as magazine covers, to enrich language learning experiences and promote nuanced understanding of textual content.
Full text article
References
Ahdiyat, A. N. (2021). Analisis Semiotika Visual Pada Ilustrasi Sampul Majalah Tempo Edisi “Jerat Kedua.” In Jurnal Penelitian Universitas Kuningan (Vol. 12). Https://Kbbi.Kemdikbud.Go.Id/Entri/
Akhmad Mafaza, A., Bagus Firmansyah, D., Ramadhani, F., Al Ayubi, S., Purwo Yudi Utomo, A., & Galih Kesuma, R. (2023). Analisis Frasa Dalam Teks Esai Pada Buku Bahasa Indonesia Kelas Xii Kurikulum Merdeka. Jurnal Motivasi Pendidikan Dan Bahasa, 1(1), 105–125. Https://Doi.Org/10.59581/Jmpb-Widyakarya.V1i1.505
Chandra, R., Firdaus, I., Arif, E., & Ronaning Roem, E. (2021). Analisis Semiotik Film Alangkah Lucunya Negeri Ini. In Online) Terakreditasi Nasional. Sk: Vol. Xii (Issue 2). Cetak.
Christomy, T., & Untung Yuwono. (2004). Semiotika Budaya.
Damayanti, I. K. (2022). Makna Terhadap Mitos Dalam Lirik Lagu “Takut” Karya Idgitaf: Kajian Semiotika Rolland Barthes. Deiksis: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 9(1), 31. Https://Doi.Org/10.33603/Deiksis.V9i1.6150
Faqih, M. (2020). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Mobile Learning Berbasis Android. 7(2), 27–34. Https://Doi.Org/10.26618/Jk.V7i2.4556
Fatah, A., S2, M., Sunan, U., & Yogyakarta, K. (2019). Analisis Semiotika Rolland Barthes Tentang Asḥ Bul F L. Peradaban Dan Agama, 133(2).
Hasbullah. (2020). Hubungan Bahasa, Semiotika Dan Pikiran Dalam Berkomunikasi.
Hidayati, W. (2021). Analisis Semiotika Rolland Barthes Dalam Film Dua Garis Biru Karya Sutradara Gina S. Noer.
Inpres Tumpu Jaya I Kec Batui Selatan, G. S., & Banggai, K. (2020). Penggunaan Media Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Ips Siswa Kelas V Sd Inpres Tumpu Jaya I I Ketut Selamet (Vol. 7, Issue 2).
Meirani, R. (2021). Analisis Penggunaan Jenis-Jenis Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Di Smp Negeri 15 Kota Bengkulu. Jurnal Economic Edu.
Muhammad, B. I., & Triyadi, A. (2019). Pinokio Dan Perwakilan Rakyat (Analisis Semiotika Cover Majalah Tempo Edisi 17 Oktober 2019).
Nurfadhillah, S., Nurfalah, K., Amanda, M., Kauniyah, N., Anggraeni, R. W., & Tangerang, U. M. (2021). Penerapan Media Visual Untuk Siswa Kelas V Di Sdn Muncul 1. In Edisi : Jurnal Edukasi Dan Sains (Vol. 3, Issue 2). Https://Ejournal.Stitpn.Ac.Id/Index.Php/Edisi
Nyoman Krismasari Dewi, N., Rini Kristiantari, M., & Nyoman Ganing, N. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Picture And Picture Berbantuan Media Visual Terhadap Keterampilan Menulis Bahasa Indonesia. In Journal Of Education Technology (Vol. 3, Issue 4).
Oktaviani, U. D., Andri, A., & Ege, B. (2021). Makna Tanaman Pada Perlengkapan Upacara Perkawinan Adat Suku Dayak Uud Danum. Stilistika: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 14(1), 14. Https://Doi.Org/10.30651/St.V14i1.7004
Oktaviani, U. D., Susanti, Y., Tyas, D. K., Olang, Y., & Agustina, R. (2022). Analisis Makna Tanda Ikon, Indeks, Dan Simbol Semiotika Charles Sanders Peirce Pada Film 2014 Siapa Di Atas Presiden? Stilistika: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 15(2), 293. Https://Doi.Org/10.30651/St.V15i2.13017
Rika Astuti. (2021). Analisis Semiotika Karikatur Kompas Sebagai Media Pembelajaran Menulis Opini.
Roosinda. (2021). Metode Peneltian Kualitatif.
Sau, F. I., Negeri, S., & Tilamuta, S. A. (2020). Penerapan Media Film Pendek Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Teks Esai Pada Peserta Didik Kelas Xii Mipa 6 Sma Negeri 1 Pontianak. In Jambura Journal Of Linguistics And Literature (Vol. 1, Issue 1). Https://Ejurnal.Ung.Ac.Id/Index.Php/Jjll
Siti, V., Nofia, S., & Bustam, M. R. (2022). Analisis Semiotika Rolland Barthes Pada Sampul Buku Five Little Pigs Karya Agatha Christie.
Sitompul, A. L., Patriansah, M., & Pangestu, R. (2021). Analisis Poster Video Klip Lathi : Kajian Semiotika Ferdinand De Saussure.
Triyono, A. (2019). Metode Penelitian Komunikasi Kualitatif.
Walef, S. M. (2022). Penggunaan Teknik Pembelajaran Kooperatif Tipe Partisipatif Terhadap Keterampilan Menulis Teks Esai. Sastra Dan Pengajaran), 5(2). Https://Doi.Org/10.31539/Kibasp.V5i2.3721
Yulianti, S. (2022). Analisis Hubungan Strategi Manajemen Komunikasi Pemasaran Dengan Loyalitas Merek Majalah Tempo Pada Anggota Tempo Komunitas. Jurnal Economia, 1(2).
Authors
Copyright (c) 2024 Nur Aini, Khaerunnisa Khaerunnisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Hak Cipta
Stilistika: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra by FKIP UMSurabaya diatur lisensinya dibawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.
Penulis mempertahankan seluruh haknya atas artikel yang diterbitkan jurnal ini, seperti (namun tidak terbatas pada) hak cipta dan hak kepemilikan lainnya yang berkaitan dengan artikel tersebut, seperti hak paten; hak untuk menggunakan substansi artikel dalam karyanya di masa depan, termasuk ceramah dan buku; hak untuk memperbanyak artikel untuk keperluan sendiri, hak untuk mengarsipkan sendiri artikel tersebut; hak untuk mengadakan pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi terbitan artikel (misalnya, mempostingnya ke repositori institusi atau menerbitkannya dalam buku), dengan pengakuan atas publikasi awalnya di jurnal ini.
Lisensi
Setiap karya yang ditulis penulis dilisensi dengan Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional