Kearifan Lokal Masyarakat Bangka Belitung dalam Cerita Rakyat “Batu Balai”: Kajian Pendidikan Karakter
Abstract
There are various folk tales that contain local wisdom values. Folklore has many meanings in character formation. The aim of this research is to describe the benefits of folklore as a form of character formation. The method used in this research is descriptive qualitative. The research data sources were Batu Balai folklore documents, as well as interviews with informants which were then transcribed in narrative form. Interactive analysis was used to analyze the data, which was validated using triangulation and informant evaluation methods. Based on the research conducted, seven characters were found that emerged from the story. The characters found are independence, hard work, patience, commitment, mutual cooperation, honesty and politeness. The most dominant value of the seven values is the value of hard work and mutual cooperation. Of course, this can be seen from the behavior or attitudes of the characters in the story. Especially the main character who tries to help his mother's economy. This needs to be implemented, because in the current era of digitalization, children are busy with their devices.
Full text article
References
Dinas Perhubungan, Kebudayaan dan Pariwisata Kabupaten Bangka Barat. (2016). Batu Balai. Bangka Barat.
Dirman dan Cicik Junarsih . (2014). Kegiatan Pembelajaran yang Mendidik. Jakarta: Rineka Cipta.
Dwinuryati, Yustina dan Andayani. (2017). “Kajian Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal pada Cerita Rakyat ″Nyi Andan Sari dan Ki Guru Soka”. Jurnal Artefak: History and Education, Vol.4, No.1.
Fatimah, Firdauzia Nur dan Edy Tri Sulistyo. (2017). “Cerita Rakyat Dewi Sritanjung sebagai Upaya Mewujudkan Pendidikan Karakter Berbasis Nilai Kearifan Lokal”. Proceeding of 2nd International Conference of Arts Language And Culture. Universitas Sebelas Maret.
Habibi, R.K., Kusdarini, E. (2020). "Kearifan Lokal Masyarakat dalam Melestarikan Tradisi Pernikahan Pepadun di Lampung Utara". Jurnal Antropologi : Isu-isu Sosial Budaya, 22(01), 60–69.
Hidayah, N., Yarno, Y., & Hermoyo, R. P. (2016). Representasi Budaya Jawa dan Barat dalam Novel Rahvayana Karya Sujiwo Tejo. Stilistika: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 9(2).
Ilahi, Mohammad Takdir. (2014). Gagalnya Pendidikan Karakter. Yaogyakarta: Ar-Ruz Media.
Kesuma, Triatna Permana. (2013). Pendidikan Karakter, Kajian Teori dan Praktik di Sekolah. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Musdolifah, Ari, dkk. (2023). "Implementasi Profil Pelajar Pancasila dalam Pembelajaran Teks Anekdot di Kelas X DKV SMK Negeri 3 Balikpapan". Stilistika: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 16 (1), 16.
Pratomo, I.C & Herlambang, Y. T. (2021). "Pentingnya Peran Keluarga dalam Pendidikan Karakter". Jurnal Pedagodik Pendidikan Dasar, 8 (1),7- 15.
Rahmayanti dkk. (2020). "Analysis of Teacher’s Difficulty in Apllying Learning with the SaintificApproach". Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9 (1),72-80.
Rahmah, U. S., Sujinah, S., & Affandy, A. N. (2020). Analisis Semiotika Pierce pada Pertunjukan Tari Dhânggâ Madura. Jurnal Sosial Humaniora (JSH), 13(2), 203-215.
Safitri dkk. (2022). "Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila: Sebuah Orientasi Baru Pendidikan dalam Meningkatkan Karakter Siswa Indonesia". Jurnal Basicedu: Journal of Elementary Education, 6(4),7076-7086.
Samani dan Hariyanto, S. (2012). Pendidikan Karakter. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Sebayang, S. & Rajagukguk, T. (2019). "Pengaruh Pendidikan, Pelatihan, dan Motivasi Kerja terhadap Kinerja Guru di SD dan SMP Swasta Budi Murni 3 Medan". Jurnal Ilmu Manajemen: Methonomix, 2 (2),105-114.
Sujinah, S., Fatin, I., & Rachmawati, D. K. (2018). Bahasa Indonesia.
Yuliani, W. (2018). "Metode Penelitian Deskriptif Kualitatif dalam Perspektif Bimbingan dan Konseling". Quanta: Jurnal Program Studi Bimbingan dan Konseling, 2 (2), 83-91.
Unsriana, Linda. (2013). “Nilai Kearifan Lokal dalam Cerita Rakyat Jepang”. Jurnal Humaniora, Vol.4. No.1: 310-317.
Authors
Copyright (c) 2024 Lasmi Hartati, Lili Liana, Muhammad Rozani

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Hak Cipta
Stilistika: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra by FKIP UMSurabaya diatur lisensinya dibawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.
Penulis mempertahankan seluruh haknya atas artikel yang diterbitkan jurnal ini, seperti (namun tidak terbatas pada) hak cipta dan hak kepemilikan lainnya yang berkaitan dengan artikel tersebut, seperti hak paten; hak untuk menggunakan substansi artikel dalam karyanya di masa depan, termasuk ceramah dan buku; hak untuk memperbanyak artikel untuk keperluan sendiri, hak untuk mengarsipkan sendiri artikel tersebut; hak untuk mengadakan pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi terbitan artikel (misalnya, mempostingnya ke repositori institusi atau menerbitkannya dalam buku), dengan pengakuan atas publikasi awalnya di jurnal ini.
Lisensi
Setiap karya yang ditulis penulis dilisensi dengan Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional