Effectiveness of Project Based Learning (PjBL) Model on Mathematics Learning Outcomes of Elementary School Students

Authors

  • Fitria Wulandari Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Uswatin Anggraeni Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Ria Anggraeni Puspitasari Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Voni Andriyani Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Syihabudin Robbani Universitas Muhammadiyah Sidoarjo

DOI:

https://doi.org/10.30651/psychoseries.v1i1.25350

Keywords:

Learning Effectiveness, PJBL, Learning Outcomes

Abstract

This study analyzes the effectiveness of the Project-Based Learning (PjBL) model on primary school students' mathematics learning outcomes. The research highlights the importance of primary education in developing students' cognitive and analytical skills, addressing challenges such as low interest in mathematics. Using a quantitative design, 24 students were randomly sampled. Data were collected through pretests and posttests to measure students' mathematics learning outcomes before and after implementing the PjBL model. Descriptive statistics were employed to calculate the mean, standard deviation, and standard error. A paired samples t-test was conducted to compare pretest and posttest scores, revealing a significant improvement in learning outcomes (mean difference = -11.125, p < 0.05). The findings confirm that the PjBL model significantly enhances mathematics learning outcomes. This study concludes that the PjBL model is an effective instructional strategy to improve mathematics achievement in primary education.

References

Almuzhir, A. (2022). Pe.ne.rapan mode.l pe.mbe.lajaran proje.ct base.d le.arning dapat me.ningkatkan hasil be.lajar siswa ke.las IX se.me.ste.r ganjil pada bimbingan TIK te.ntang pe.nggunaan dasar inte.rne.t atau intrane.t di SMP Ne.ge.ri 1 Marisa tahun pe.lajaran 2021/2022. Dikmas: Jurnal Pe.ndidikan Masyarakat Dan Pe.ngabdian, 2(2), 425–436.

Amin, M. M., & Rome.lah, R. (2024). Pe.nge.mbangan Dan E.valuasi Pe.mbe.lajaran Mate.ri Me.njauhi Pe.rgaulan Be.bas Be.rbasis Proje.ct-Base.d Le.arning Je.njang SMA. Re.line.sia: Jurnal Kajian Agama Dan Multikulturalisme. Indone.sia, 3(4), 204–214.

Ansya, Y. A. (2023). Upaya Me.ningkatkan Minat dan Pre.stasi Be.lajar Siswa Ke.las IV Se.kolah Dasar pada Pe.mbe.lajaran IPA Me.nggunakan Strate.gi PjBL (Proje.ct-Base.d Le.arning). Jurnal Ilmu Manaje.me.n Dan Pe.ndidikan, 3(1), 43–52.

De.wi, N. L. W. A., & Putra, I. K. D. A. S. (2022). Analisis Aspe.k Lite.rasi Sains Pada Buku Te.matik Pe.mbe.lajaran Ipa Ke.las VI Di Sd Ne.ge.ri 2 Ce.mpaga Tahun 2022. ORBITA: Jurnal Pe.ndidikan Dan Ilmu Fisika, 8(2), 339–347.

Farhin, N., Se.tiawan, D., & Waluyo, E.. (2023). Pe.ningkatan hasil be.lajar siswa se.kolah dasar me.lalui pe.ne.rapan" proje.ct base.d-le.arning". Jurnal Pe.ne.litian Tindakan Ke.las, 1(2), 132–136.

Fitriana, E.., Nisa, A. F., & Zulfiati, H. M. (2024). Pe.ne.rapan Proje.ct-Base.d Le.arning Be.rbasis Ste.am Dalam Pe.mbe.lajaran IPAS Untuk Me.ningkatkan Ke.mampuan Be.rpikir Kritis Dan Ke.wirausahaan Siswa Se.kolah Dasar. Pe.ndas: Jurnal Ilmiah Pe.ndidikan Dasar, 9(3), 1593–1608.

Gunanto, S. G. (2021). Game.-Base.d Le.arning: Me.dia Konstruktif Pe.mbe.lajaran Mandiri Bagi Siswa. Re.kam: Jurnal Fotografi, Te.le.visi, Animasi, 17(1), 71–76.

La’ia, H. T., & Hare.fa, D. (2021). Hubungan ke.mampuan pe.me.cahan masalah mate.matis de.ngan ke.mampuan komunikasi mate.matik siswa. Aksara: Jurnal Ilmu Pe.ndidikan Nonformal, 7(2), 463–474.

Musyadad, V. F., Supriatna, A., & Parsa, S. M. (2019). Pe.ne.rapan mode.l pe.mbe.lajaran proble.m base.d le.arning dalam me.ningkatkan hasil be.lajar siswa pada pe.lajaran IPA pada konse.p pe.rubahan lingkungan fisik dan pe.ngaruhnya te.rhadap daratan. Jurnal Tahsinia, 1(1), 1–13.

Rahmat, M. N. (2024). Pe.manfaatan Mode.l Pe.mbe.lajaran Proje.ct Base.d Le.arning (PjBL) untuk Me.ngasah Kre.ativitas dan Me.ningkatkan Hasil Be.lajar Siswa pada Mata Pe.lajaran Dasar Pe.mrograman. Jurnal Me.diaTIK, 17–22.

Ramadhan, E.. H., & Hindun, H. (2023). Pe.ne.rapan Mode.l Pe.mbe.lajaran Be.rbasis Proye.k untuk Me.mbantu Siswa Be.rpikir Kre.atif. Protasis: Jurnal Bahasa, Sastra, Budaya, Dan Pe.ngajarannya, 2(2), 43–54.

Sarbani, S., Saman, S., & Roslini, R. (2024). Pe.ngaruh Mode.l Pe.mbe.lajaran Be.rbasis Proye.k te.rhadap Siswa pada Mata Pe.lajaran PAI di SMPIT Aulia Muara Bulian. ISLAMIKA, 6(4), 1972–1985.

Shole.h, M. I., Tasya, D. A., Syafi’i, A., Rosyidi, H., Arifin, Z., & binti Ab Rahman, S. F. (2024). Pe.ne.rapan Pe.mbe.lajaran Be.rbasis Proye.k (PJBL) Dalam Me.ningkatkan Ke.mampuan Be.rpikir Kritis Siswa. Jurnal Tinta: Jurnal Ilmu Ke.guruan Dan Pe.ndidikan, 6(2), 158–176.

Vantika, S., Sukardi, S., Afifi, F. C., Sudarmono, S., & De.wi, V. K. (2024). Pe.ne.rapan Pe.mbe.lajaran Be.rbasis Proye.k untuk Me.ningkatkan Pre.stasi Be.lajar Siswa pada Mate.ri Limit Fungsi Trigonome.tri. Mathe.ma: Jurnal Pe.ndidikan Mate.matika, 6(1), 47–64.

Wahyuni, E.., & Fitriana, F. (2021). Imple.me.ntasi mode.l pe.mbe.lajaran proje.ct base.d le.arning (pjbl) dalam me.ningkatkan hasil be.lajar pe.se.rta didik pada mata pe.lajaran pe.ndidikan agama islam SMP Ne.ge.ri 7 Kota Tange.rang. Tadarus Tarbawy: Jurnal Kajian Islam Dan Pe.ndidikan, 3(1).

Downloads

Published

2025-01-14

How to Cite

Fitria Wulandari, Uswatin Anggraeni, Ria Anggraeni Puspitasari, Voni Andriyani, & Syihabudin Robbani. (2025). Effectiveness of Project Based Learning (PjBL) Model on Mathematics Learning Outcomes of Elementary School Students. Proceeding Series Fakultas Psikologi Universitas Muhammadiyah Surabaya, 1(1). https://doi.org/10.30651/psychoseries.v1i1.25350