School Strategy to Prevent Bullying Through the Habit of Congregational Prayer in Muhammadiyah Elementary Schools
DOI:
https://doi.org/10.30651/psychoseries.v1i1.25201Keywords:
Strategy, Bullying, Habituation, Congregational Prayer, SchoolAbstract
This study explores the role of congregational prayer in preventing bullying in schools. Using a qualitative phenomenological approach, data were collected through interviews, observations, and documentation, then analyzed with the Miles and Huberman interactive method. The results show that congregational prayer helps build character and internalize Islamic values, which serve as a strategy to prevent bullying. Key findings highlight several strategies: (1) fostering a positive and tolerant environment, (2) instilling Islamic character values, (3) intensive supervision, (4) student involvement, (5) enhancing self-awareness and empathy, (6) applying positive approaches to negative behavior, (7) providing real-life examples, (8) reinforcing anti-bullying commitments, (9) encouraging student role models, and (10) integrating Islamic values into daily school life. These efforts collectively create a supportive environment that reduces bullying incidents and promotes positive student behavior.
References
Andryawan, A., Laurencia, C., & Putri, M. P. T. (2023). Peran Guru Dalam Mencegah dan Mengatasi Terjadinya Perundungan (Bullying) di Lingkungan Sekolah. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(6), 2837–2850.
Aprilianto, A., & Fatikh, A. (2024). Implikasi Teori Operant Conditioning terhadap Perundungan di Sekolah. Urwatul Wutsqo: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 13(1), 77–88.
Asih, W., Setiyoko, D. T., & Sunarsih, D. (2024). Pembentukan Karakter melalui Peran Guru untuk Mengantisipasi Kenakalan Peserta Didik Kelas V SDN Pasarbatang 03. ESTUDIAR: Jurnal Penelitian Multidisiplin Mahasiswa, 1(1), 51–68.
Azizi, A. J., Putra, N. P., & Wahyuningsih, A. (2024). Dampak Perilaku Bullying terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas I di UPTD SDN 2 Jambe Kec. Kertasmaya. Cendikia: Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 2(9), 685–694.
Bakri, M. (2022). Analisis Dampak Bullying terhadap Minat Belajar Siswa VII SMPN Satap Mataluntun Kabupaten Luwu. DEIKTIS: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 2(3), 400–405.
Dewi, P. Y. A. (2020). Perilaku School Bullying Pada Siswa Sekolah Dasar. Edukasi: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1), 39. https://doi.org/10.55115/edukasi.v1i1.526
Dharma, I. D. A. E. P., Karpika, I. P., & Setiyani, R. Y. (2024). Dampak Praktik Perundungan terhadap Partisipasi dan Kesejahteraan Siswa: Kajian Holistik di Sekolah. Buletin Edukasi Indonesia, 3(01), 38–45.
Diana, R. (2023). Tindak Perundungan: Bullying di Sekolah Dasar dan Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Mencegah dan Mengatasinya. Ilma Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 1–12.
Firmansyah, F. A. (2022). Peran Guru Dalam Penanganan Dan Pencegahan Bullying di Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Al-Husna, 2(3), 205. https://doi.org/10.18592/jah.v2i3.5590
Gultom, A. F., Suparno, S., & Wadu, L. B. (2023). Strategi Anti Perundungan di Media Sosial dalam Paradigma Kewarganegaraan. De Cive: Jurnal Penelitian Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 3(7), 226–232.
Halimah, A., Ahmadiah, D., Maulana, A., & Supendi, D. (2023). Program Pembiasaan Sholat Berjamaah dalam Membentuk Karakter Santri di Asrama Putri Al-Husna Pondok Pesantren Al-Hikamussalafiyah Cipulus. Paedagogie: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 4(02), 81–92. https://doi.org/10.52593/pdg.04.2.01
Harahap, F. L., Siregar, E. C., Rianita, R., Siregar, J. M., Lubis, J. R., & Purnomo, N. (2024). Pencegahan Perundungan di Sekolah Dasar Negeri 101640 Portibi melalui Program Sosialisasi. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(4), 7661–7663.
Herdiansyah, R. F. P., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Membangun Karakter Siswa Sekolah Dasar Melalui Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 7176–7181.
Larozza, Z., Hariandi, A., & Sholeh, M. (2023). Strategi Guru dalam Mengatasi Perilaku Perundungan (Bullying) melalui Pendidikan Karakter pada Siswa Kelas Tinggi SDN 182/I Hutan Lindung. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(7), 4920–4928.
Makrufi, A. D., Aliza, N. F., & Tahang, H. (2023). Edukasi Pencegahan Tindak Perundungan (Bullying) pada Siswa Sekolah Dasar. Hayina, 3(1), 27–35.
Marasaoly, S. (2022). Pencegahan Perundungan (Bullying) terhadap Siswa SD dan SMP dalam Implementasi Kota Peduli HAM di Kota Ternate. Politica: Jurnal Hukum Tata Negara Dan Politik Islam, 9(2), 94–112.
Marhaely, S., Purwanto, A., Aini, R. N., Asyanti, S. D., Sarjan, W., & Paramita, P. (2024). Literature Review: Model Edukasi Upaya Pencegahan Bullying untuk Sekolah. Jurnal Kesehatan Tambusai, 5(1), 826–834.
Maritim, E. (2023). Pencegahan dan Upaya Mengatasi Tindak Perundungan di Sekolah Dasar. Khazanah Pendidikan, 17(1), 205–211.
Maulany, L. E., Rasimin, R., & Yusra, A. (2022). Dampak Perundungan (Bullying) Verbal terhadap Empati Korban pada Siswa SMPN 7 Muaro Jambi. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 12(1), 195–201.
Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Qualitative Data Analysis. SAGE Publications.
Misfala, M. Y., Umar, Z., Hamdan, M. Z., Maskurii, A. H., & Nizam, M. F. N. (2023). Faktor-Faktor Penyebab Bullying Peserta Didik di Era Milenial. Tamilis Synex: Multidimensional Collaboration, 1(02), 39–53.
Munandar, H., & Rina, S. J. (2023). Upaya Pencegahan Tindakan Perundungan melalui Penguatan Pendidikan Karakter pada Siswa SD Negeri 19 Banda Aceh. Jurnal Tunas Bangsa, 10(1), 34–47.
Nasution, N. C., Dewantari, N. A., Yumarni, V., & Zulpianto, R. (2024). Peran Guru Dalam Mengantisipasi Perundungan Di Lingkungan Sekolah Negeri 20 Kota Jambi. Dirasatul Ibtidaiyah, 4(1), 94–111.
Nugroho, S. E., & Azizah, N. (2024). The Devastating Psychological Impact on Elementary School Students of Bullying in Indonesia. Academia Open, 9(2), 1–12.
Panggabean, H., Situmeang, D., & Simangunsong, R. (2023). Waspada Tindakan Bullying dan Dampak terhadap Dunia Pendidikan. Jpm-Unita (Jurnal Pengabdian Masyarakat), 1(1), 9–16.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 82 Tahun 2015 tentang Pencegahan dan Penanggulangan Tindak Kekerasan di Lingkungan Satuan Pendidikan. (n.d.).
Prasetio, A., & Fanreza, R. (2023). Strategi Sekolah Dalam Upaya Pencegahan Bullying Di Ismaeliyah School. ANSIRU PAI: Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 7(1), 1–6.
Puspitasari, P. (2023). Mengembangkan Kesadaran Diri Pada Siswa Untuk Mencegah Tindak Perundungan di Sekolah Dasar. Dharmas Education Journal (DE_Journal), 4(1), 16–22.
Putri Wijayanti, C., & Tipa Uswatun, A. (2019). Perangi Tindak Perundungan (Bullying) dengan Penanaman Pendidikan Karakter Sejak Dini Pada Peserta Didik Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional Pagelaran Pendidikan Dasar Nasional (Ppdn) 2019, 1(1), 16–26.
Rahmawati, S., & Christiana, E. (2020). Studi Kasus Kesadaran Peserta Didik SD Negeri Pelang Lor 1 tentang Adanya Tindak Perundungan Verbal. Jurnal BK UNESA, 11(3), 260–273.
Rizal, R. S. (2021). Bentuk Dan Faktor Perundungan Pada Siswa SMP. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 9(1), 129–136.
Sabekti, M., Ikhsanudin, M. R., Sumardjoko, B., & Ati, E. F. (2024). Analisis Upaya Menghadapi Bullying dalam Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(2), 2627–2636.
Siti Annisa Jumarnis, Jehan Chantika Anugerah, & Yulvani Juniawati Sinaga. (2023). Strategi Penanaman Pendidikan Karakter Dalam Meminimalisir Bullying Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(3), 1103–1117. https://doi.org/10.31949/jee.v6i3.6398
Sudrajat, A. (2023). Fenomena Perundungan dalam Perspektif Pendidikan Agama Islam: Sebuah Studi Pustaka. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 23148–23153.
Sukmawati, R., & Aliyyah, R. R. (2023). Strategi Guru dalam Mengatasi Perundungan di Sekolah Dasar. Karimah Tauhid, 2(6), 2870–2890.
Sunandari, S., Fitriani, F., Nurannisa, N., Ikram, M. D., & ... (2023). Pencegahan Tindakan Perundungan pada Lingkungan Sekolah Dasar. Journal on …, 05(04), 11691–11695.
Susanti, S., Dalimunthe, K. T., Diba, A. F., Sihombing, C. M., Rasenda, R., Darmayana, Z., & Lubis, Z. H. (2024). Peran Pekerja Sosial Dalam Menangani Klien Perundungan di Sekolah. Jurnal Socia Logica, 4(1), 135–150.
Syahid, A., Sudana, D., & Bachari, A. D. (2022). Perundungan Siber (Cyberbullying) Bermuatan Penistaan Agama di Media Sosial yang Berdampak Hukum: Kajian Linguistik Forensik. Semantik, 11(1), 17–32.
Taufik, M., Khamim, M., & Indriasari, E. (2024). Pencegahan Perundungan di Lingkungan Sekolah. Pencegahan Perundungan Di Lingkungan Sekolah, 5(1), 287–292.
Undang-Undang Nomor 35 Tahun 2014 tentang Perubahan atas Undang-Undang Nomor 23 Tahun 2002 Tentang Perlindungan Anak. (n.d.).
Waluyati, I., Irmansyah, I., & Syaifullah, S. (2024). Edukasi Dampak Perundungan di SDN Inpres Simpasai Lambu. Jompa Abdi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2), 61–69.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Supriyadi, Nadia Prasetya Retno Putri, Farah Abida Ryzqiyah, Reysniah Uswatun Hasanah, Salsabilla Octavia Putri
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.