Improving Students’ Focus and Participation through the Use of Interactive Videos in Narrative Text Learning in Class X-2 of SMAN 17 Surabaya
DOI:
https://doi.org/10.30651/pc.v1i1.28123Kata Kunci:
interactive video, narrative text, student focus, student participationAbstrak
This study aims to enhance students' focus and participation in learning Narrative Text through the implementation of interactive video media. The research employed the Classroom Action Research (CAR) method based on the Kemmis and McTaggart model, conducted in two cycles consisting of planning, action, observation, and reflection stages. The subjects of this study were 36 tenth-grade students of SMAN 17 Surabaya. Data were collected using observation sheets designed to assess two main aspects: students’ focus and participation during the learning process. The results showed that in the first cycle, the average student focus reached 79.44% (categorized as good), while participation was 75% (categorized as fair). After improving the strategy in the second cycle, the results increased to 80% for focus and 78.33% for participation, both categorized as good. These improvements indicate that the use of interactive video media with appropriate duration, engaging storyline, and embedded critical questions can significantly enhance students' cognitive and affective engagement. These findings emphasize the importance of integrating interactive learning media supported by appropriate teaching strategies and the active role of teachers in creating an engaging and participatory learning environment.
Referensi
Awaliyah, I. N., & Yani, A. (2025, Maret). Inovasi pembelajaran matematika: Video pembelajaran interaktif untuk meningkatkan keaktifan dan motivasi belajar siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 10(1), 1–18.
Dewinta, N. K. I. R., Raksun, A., & Budiman, M. A. (2024). Implementasi media video interaktif pada pembelajaran Pendidikan Pancasila untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas IV di SDN 45 Ampenan. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(3), 2235–2241. https://doi.org/10.29303/jipp.v9i3.2713
Fatimah, C. (2023). Evaluasi efektivitas penggunaan media pembelajaran interaktif dalam pembelajaran matematika di perguruan tinggi. Jurnal Dunia Ilmu, 3(1), 1–14.
Firmansyah, H. (2024). Penggunaan media pembelajaran digital untuk meningkatkan minat belajar sejarah di sekolah menengah atas. JIMPS, 541–548.
Ismiyati, & Salamah. (2020). Peningkatan motivasi, partisipasi, dan prestasi belajar IPS melalui media gambar bercerita. Jurnal Sosialita, 2(1), 47–62.
Khairunnisa, Ansori, H., & Suryaningsih, Y. (2024). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis HOTS materi bangun ruang sisi datar untuk siswa SMP kelas VIII. Mandalika Mathematics and Educations Journal, 6(1), 384–399. https://doi.org/10.29303/jm.v6i1.7267
Melati, E., Fayola, A. D., Hita, I. P. A. D., Saputra, A. M. A., Zamzami, Z., & Ninasari, A. (2023). Pemanfaatan animasi sebagai media pembelajaran berbasis teknologi untuk meningkatkan motivasi belajar. Journal on Education, 6(1), 732–741. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.2988
Mu’in. (2024). Langkah tepat meningkatkan hasil belajar siswa menggunakan video pembelajaran (1st ed.). P4I.
Murtado, D., Hita, I. P. A. D., Chusumastuti, D., Nuridah, S., Ma’mun, A. H., & Yahya, M. D. (2023). Optimalisasi pemanfaatan media pembelajaran online sebagai upaya meningkatkan hasil belajar siswa di sekolah menengah atas. Journal on Education, 6(1), 35–47.
Octaviani, E. M., Humairah, H., & Khasanah, L. A. I. U. (2024). Penerapan media video interaktif pada pembelajaran matematika untuk meningkatkan hasil belajar siswa materi pecahan kelas V SD. JagoMIPA: Jurnal Pendidikan Matematika dan IPA, 4(2), 219–226. https://doi.org/10.53299/jagomipa.v4i2.518
Sappaile, B. I., Ahmad, Z., Hita, I. P. A. D., Razali, G., Dewi, R. D. D. L. P., & Punggeti, R. N. (2023). Model pembelajaran kooperatif: Apakah efektif untuk meningkatkan motivasi belajar peserta didik? Journal on Education, 6(1), 6261–6269.
Suseno, W., Yuwono, I., & Muhsetyo, G. (2017, Oktober 10). Peningkatan keaktifan dan hasil belajar siswa kelas VII pada materi sistem persamaan linear dua variabel dengan pembelajaran kooperatif TGT. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(1), 1298–1307.



