ANALISIS MODEL PEMBELAJARAN BLENDED LEARNING DITINJAU DARI HASIL BELAJAR SISWA PADA SEKOLAH DASAR DI BANJARBARU
Abstrak
Learning with the blended learning model is a learning activity by combining face-to-face learning with virtual learning that is integrated with technology. The purpose of this study is to analyze the blended learning model in terms of student learning outcomes in elementary schools in Banjarbaru and what factors support and hinder the blended learning learning model. This type of research is a field research (field research) with a qualitative approach. The research subjects in this study were PAI teachers. The object of this research is the analysis of the blended learning model in terms of student learning outcomes. Data collection techniques in this study using observation, interviews and documentation. The results of this study indicate that the application of the blended learning model is less effective in terms of student learning outcomes who experience a decline. This is due to the lack of parental roles during the implementation of learning, whether it is due to infrastructure, learning time and parents' educational background.
Â
Keywords: blended learning model; student learning outcomes
Referensi
Andriani, Wiwin. M. Subandowo, Hari Karyono, Wawan Gunawan. 2021. Learning Loss dalam Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Corona. Seminar Nasional Teknologi pembelajaran.
Anggraini, Mirna, Suharmono Kasiyun, Pance Mariati, Sunanto. 2021. Analisis Keberhasilan Peserta Didik dalam Pembelajaran Tematik melalui Daring pada Masa Pandemi Covid-19 di Sekolah Dasar, Jurnal Basicedu Vol. 05 No 05.
Hanifah Salsabila, Unik, Prima Rosita Sari, Syafira Intan Muhliana, Tri Cahyani Oktafiona, Istinganah. 2021. Pendidikan Agama Islam Era Revolusi 4.0 pada Masa Transisi Pandemi Serta Pengimplementasian Teknologi Pendidikan Terhadap Digital Blended Learning System, Jurnal Pendidikan dan Dakwah Vol. 01 No. 01.
Imroatul Kasanah, Siti, Murtadlo. 2021. Implementasi Pembelajaran Blended Learning di Desa Terpencil pada Masa Pandemi Covid-19, Jurnal Manajemen Pendidikan. Vol. 09 No. 01.
Rizma Wihartanti, Adisti. 2022. Partisipasi Peserta Didik Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris di Sekolah Dasar pada Blended Learning. Jurnal Cakrawala Pendas, Vol. 08 No. 02.
Nopitasari, Erna, Fitri Puji Rahmawati, Wahyu Ratnawati. 2022. Blended Learning Berbasis Blog Sebagai Inovasi Pembelajaran pada Masa Pandemi untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Kelas 3 Sekolah Dasar, Educatif : Journal of Education Research. Vol. 04 No. 01.
Mukarromah, Kania. 2022. Analisis Perhatian Orang Tua Peserta Didik Sekolah Dasar dalam Pelaksanaan Blended Learning di Masa Pandemi Covid-19, Jurnal Basicedu. Vol. 6 No. 02.
Maptuhah, Juhji. 2021. Pengaruh Perhatian Orangtua dalam Pembelajaran Daring terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik Madrasah Tsanawiyah. Jurnal Pendidikan Guru Madrasah. Vol. 04 No. 01.
Saputri, D. I., Siswanto, J., Sukamto, S. 2019. Pengaruh Perhatian Orang Tua dan Motivasi Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran. Vol. 02 No. 03.
Atika, Ayu, Amir Machmud, Suwatno. 2020. Blended Learning Terhadap Hasil Belajar di Era Covid-19: Pendekatan Meta-Analisis. Jurnal Basicedu Vol. 04 No. 04.
Arifin. Z. 2016. Evaluasi Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Hermansyah. A & E. 2019. Redefinning Project Based Learning In English Class. Esteem: Journal Of English Study Programme. Vol.2. No 2.
Indah Pertiwi, Putri, Hermansyah, Susanti Faipri Selegi. 2022. Efektivitas Pembelajaran Blended Learning Menggunakan Google Meet pada Pelajaran Bahasa Indonesia di SDN 75 Palembang, Innovative: Journal Of Social Science Research, Vol. 02 No. 01.
Badrus, Zaenal Arifin. 2021. The Effect of The Blended Learning Model on The Improvement of Student Learning Outcomes. Nazhruna: Jurnal Pendidikan Islam. Vol. 04 No. 01.
lham Nasution, sri, Ika Mislaili Yana. 2022. Keterlibatan Peran Orang Tua dalam Pelaksanaan Blended Learning Pada Masa Pandemi Di Desa Enggal Rejo Kabupaten Pringsewu, Jurnal Ilmu Pendidikan, Vol. 05 No. 01.
Ilham Nasution, Sri, Ika Mislaili Yana. 2022. Keterlibatan Peran Orang Tua dalam Pelaksanaan Blended Learning pada Masa Pandemi di Desa Enggal Rejo Kabupaten Pringsewu. Jurnal Ilmu Pendidikan. Vol. 04 No. 01.
Auralia Medida, Vaneshia, Pratidina Okta Nirmala, Vivin Aslika Widianti. 2020. Peran Orang Tua Dalam Pendampingan Pembelajaran Daring. Seminar Nasional Pendidikan IPS. Vol, 01 No. 01.
Kuntarto, Eko, Melisa Putri, Alir Mansyah. 2021. Analisis Kesulitan Belajar Siswa dalam Pembelajaran Daring di Era (Studi Kasus pada Siswa Kelas III SD). Auladan: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, Vol, 08 No. 01.
Anugrahana. Andi, 2020. Hambatan, Solusi dan Harapa: Pembelajaran Daring Selama Masa Pandemi Covid-19 Oleh Guru Sekolah Dasar. Scolari: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan. Vol. 10 No. 03.
Aditia Rigianti, Hendri. 2020. Kendala Pembelajaran Daring Guru Sekolah Dasar di Kabupaten Banjarbegara. Elemenatary School: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran. Vol. 07 No. 02.
Arianti. 2020. Urgensi L~ingkungan Belajar yang Kondusif dalam Mendorong Siswa aktif. Didaktika. 1(1).
Beatus M, laka, sefia s, rambewars, naftal Rambewars, Naftali Meokbun. (2018). Peran Orang Tua Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar di SD Negeri Saribu. Jurnal Edumat Sains.2 (2).
Sholikah dkk, 2021. Peran Orang Tua dalam Membantu Belajar anak di Masa Pandemi Covid-19. Pembelajaran: Jurnal Ilmu Pendidikan Keguruan, dan Pembelajaran. Vol. 05 No. 01.