Peran Guru dalam Membangun Kepercayaan Diri Siswa dengan Menggunakan Pendekatan Motivasi Intrinsik di Kelas IX UPTD SMPN 3 Salomekko

Authors

  • Suriyati Universitas Islam Ahmad Dahlan
  • Syargawir Universitas Islam Ahmad Dahlan
  • Makmur Jaya Nur Universitas Muhammadiyah Bulukumba
  • Herawati Herawati Universitas Islam Ahmad Dahlan
  • Nur Qadani Universitas Islam Ahmad Dahlan

DOI:

https://doi.org/10.30651/jses.v4i2.26482

Keywords:

guru , motivasi, intrinsik, strategi pembelajaran

Abstract

This research intends to describe the function of ninth-grade instructors within enhancing students' intrinsic motivation, especially It seems that you have submitted an incomplete phrase context of issues of the digital age like overreliance on social media and online gaming. The study employs a qualitative method using a descriptive approach. Methods for gathering data involve participant observation and detailed interviews with two ninth-grade teachers, and documentation. The findings indicate that teachers engage in a strategic function in fostering students' inner drive to learn through adaptive teaching approaches, purposeful use of technology, and a supportive classroom environment. Teachers also pay close attention to students' emotional and social conditions, establish positive communication, and promote learning awareness through personal engagement. These strategies have proven effective in minimizing the negative effects of media distractions while encouraging students to remain focused and actively involved in learning. Therefore, the role of the teacher extends beyond merely delivering material-they act as motivators who guide students to reach their full potential

References

Azhar, M., & Wahyudi, H. (2024). Motivasi Belajar: Kunci Pengembangan Karakter dan Keterampilan Siswa. 1(1), 1–15.

Busaini, B., Rinuastuti, B. H., Feriyadin, F., Wijanarko, A., Assidiq, K. A., Hadinata, L. A., & Rahmaningsih, S. (2020). PERAN PEMUDA DALAM MEMBANGUN CITRA PARIWISATA HALAL DI DESA SETANGGOR. JMM UNRAM - MASTER OF MANAGEMENT JOURNAL, 9(3), 295–304. https://doi.org/10.29303/jmm.v9i3.574

Candra Susanto, P., Ulfah Arini, D., Yuntina, L., Panatap Soehaditama, J., & Nuraeni, N. (2024). Konsep Penelitian Kuantitatif: Populasi, Sampel, dan Analisis Data (Sebuah Tinjauan Pustaka). Jurnal Ilmu Multidisplin, 3(1), 1–12. https://doi.org/10.38035/jim.v3i1.504

Dena, S., & Noviyanti, D. V. (2024). NALA. 4(2), 35–48.

Deswita, H. (2017). Profil Tingkat Penguasaan Keterampilan Dasar Mengajar Mahasiswa Pendidikan Matematika Universitas Pasir Pengaraian. Jurnal Gantang, 2(1), 51–62. https://doi.org/10.31629/jg.v2i1.65

Dharma, I. M., Suarniti, P., & Yuda, K. (2024). Strategi Penguatan Hubungan Kausal Positif antara Motivasi Intrinsik , Motivasi Ekstrinsik , dan Motivasi Belajar Matematika. 3, 1–13.

Esto, E., Daud, M. H., & Ilyas. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Sosial Terhadap Motivasi Belajar. Optika: Jurnal Pendidikan Fisika, 3(2), 42–52.

Fakhruddin, A., & Nurhidayat, E. (2020). Students’ Perception on Quizziz As Game Based Learning in Learning Grammar in Writen Discourse. Wiralodra English Journal, 4(2), 28–38. https://doi.org/10.31943/wej.v4i2.101

Hussin, H., Ahmad, A. R., & Hafiz Saleh, M. (2021). Motivasi Intrinsik: Isu dan Cabaran dalam Mengekalkan Hafazan al-Quran dalam Kalangan Pelajar USIM. Jurnal Qiraat, 4(2), 75–83.

Khomairroh, S., Nurwahidin, M., & Sudjarwo. (2022). IMPLEMENTASI PENDIDIKAN KARAKTER PADA LEMBAGA PENDIDIKAN FORMAL MENURUT KAJIAN FILSAFAT PROGRESIVISME. 1(12), 2439–2450.

Komunikasi, J., & Hasanah, M. (2025). PENERAPAN MEDIA AUDIO VISUAL SEBAGAI UPAYA MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN AKIDAH AKHLAK DI KELAS VII MTSS YASTI PIMPINAN TAHUN PELAJARAN 2023-2024. 3(1), 10–17.

Masya, H., & Candra, D. A. (2016). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Perilaku Gangguan Kecanduan Game Online pada Peserta Didik Kelas X Di Madrasah Aliyah Al Furqon Prabumulih Tahun Pelajaran 2015/2016. KONSELI : Jurnal Bimbingan Dan Konseling (E-Journal), 3(2), 103–118. https://doi.org/10.24042/kons.v3i2.575

Mawaridz, A. D., & Rosita, T. (2019). Bimbingan Kelompok Untuk Siswa Smp Yang Memiliki Minat Belajar Rendah. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling Dalam Pendidikan), 2(4), 158. https://doi.org/10.22460/fokus.v2i4.4664

Munawir, M., Salsabila, Z. P., & Nisa’, N. R. (2022). Tugas, Fungsi dan Peran Guru Profesional. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(1), 8–12. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i1.327

Musdalifah, M. (2023). Implementasi Pembelajaran Kooperatif dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di Madrasah. Al-Miskawaih: Journal of Science Education, 2(1), 47–66. https://doi.org/10.56436/mijose.v2i1.221

Mustakdiakh, A. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Google Form terhadap Keterampilan Membaca Teks Laporan Hasil Observasi. Jurnal Pembelajaran Bahasa Dan Sastra, 2(4), 519–526. https://doi.org/10.55909/jpbs.v2i4.323

Parnawi, A., & Alfisyahrin, R. (2023). Penerapan Strategi Pembelajaran Inkuiri Dalam Meningkatkan Intelektual Siswa Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Berajah Journal, 3(1), 191–200. https://doi.org/10.47353/bj.v3i1.204

Rahman, A., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.

Rahyuni, R., Yunus, M., & Hamid, S. (2021). Pengaruh Game Online Terhadap Motivasi Belajar dan Prestasi Belajar Siswa SD Kecamatan Pammana Kabupaten Wajo. Bosowa Journal of Education, 1(2), 65–70. https://doi.org/10.35965/bje.v1i2.657

Royhan Zaki Ramadhana, & Muhammad Irwan Padli Nasution. (2024). Analisis Dampak Penerapan Teknologi AI pada Pengambilan Keputusan Strategis dalam Sistem Informasi Manajemen. Jurnal Ilmiah Research and Development Student, 2(1), 161–168. https://doi.org/10.59024/jis.v2i1.579

Sadiah, H., Ikhsan, M. N., Rahmah, D. F., & Setiawan, F. (2023). Faktor Fundamental Perumusan Kebijakan Pendidikan. Al-Afkar : Manajemen Pendidikan Islam, 11(02), 85–95. https://doi.org/10.32520/al-afkar.v11i02.598

Siti, K., & Nurizzati, Y. (2018). Dampak Penggunaan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Terhadap Perilaku Sosial Siswa Di Man 2 Kuningan. Edueksos : Jurnal Pendidikan Sosial & Ekonomi, 7(2), 161–176. https://doi.org/10.24235/edueksos.v7i2.3370

Sulistiani, I., & Nursiwi Nugraheni. (2023). Makna Guru Sebagai Peranan Penting Dalam Dunia Pendidikan. Jurnal Citra Pendidikan, 3(4), 1261–1268. https://doi.org/10.38048/jcp.v3i4.2222

Veronika, R., Ginting, B., Arindani, D., Mega, C., Lubis, W., & Shella, A. P. (2022). Literasi digital sebagai wujud pemberdayaan masyarakat di era globalisasi. Jurnal Pasopati, 3(2), 118–122. https://ejournal2.undip.ac.id/index.php/pasopati/article/view/10869

Zahroh, F. (2025). Analisis Manfaat Media Audio Visual Animasi sebagai Bahan Pembelajaran Efektif untuk Anak Sekolah Dasar. 3(1).

Published

2025-09-16

How to Cite

Suriyati, Syargawir, Jaya Nur, M., Herawati, H., & Qadani, N. (2025). Peran Guru dalam Membangun Kepercayaan Diri Siswa dengan Menggunakan Pendekatan Motivasi Intrinsik di Kelas IX UPTD SMPN 3 Salomekko. J-SES : Journal of Science, Education and Studies, 4(2). https://doi.org/10.30651/jses.v4i2.26482