Pengembangan Perangkat Pembelajaran Pecahan Berbasis Model Penemuan Terbimbing untuk Kelas IV SD

Authors

  • Mimik Fernandes Universitas Negeri Padang
  • Hendra Syarifuddin Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.30651/else.v4i1.4011

Abstract

Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk menghasilkan perangkat pembelajaran pecahan berbasis model penemuan terbimbing yang valid, praktis dan efektif untuk kelas IV SD, berupa Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP)dan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) pecahan. Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan dengan model Plomp terdiri dari tiga tahapan, yaitu tahap penelitian pendahuluan, tahap pengembangan, dan tahap penilaian. Penelitian ini menghasilkan perangkat pembelajaran yang memenuhi kriteria valid, praktis dan efektif.Hasil analisis terhadap lembar validasi RPP dan LKPD menunjukkan bahwa perangkat pembelajaran yang dikembangkan valid.Perangkat pembelajaran juga praktis berdasarkan hasil analisis terhadap angket respon pendidik, angket respon peserta didik dan lembar observasi keterlaksanaan pembelajaran.Selain itu, perangkat pembelajaran yang dikembangkan juga efektif untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematika peserta didik.

 

Kata Kunci: Perangkat Pembelajaran, Pecahan, Model Penemuan Terbimbing

 

Abstract: The purpose of this study was to produce a fraction learning tool based on a valid, practical and effective guided discovery model for grade IV elementary school, in the form of a Learning Implementation Plan (RPP) and a Fractional Student Worksheet (LKPD). This research is a development research with the Plomp model consisting of three stages, namely the preliminary research stage, the development stage, and the assessment stage. This research produces learning tools that meet the valid, practical and effective criteria. The results of the analysis of the RPP and LKPD validation sheets showed that the learning tools developed were valid. Learning tools are also practical based on the results of the analysis of the teacher's response questionnaire, student response questionnaire and observation sheet of the implementation of learning. In addition, the learning tools developed are also effective for improving students' mathematical problem solving abilities.

Keywords: Learning Tools, Fraction, Guided Discovery Model

References

F Farida. (2015). IAIN Raden Intan Lampung; 6(1), 25–32.

Febria, F. (2013). Pengembangan Model Pembelajaran Matematika Melalui Optimalisasi Kecerdasan Logis, Kecerdasan Linguistik, Kecerdasan Interpersonal Dan Aktivitas Berpikir Tingkat Tinggi Pada Kelas Akselerasi Sman 2 Kota Bengkulu.

Hidayati, A. (2019). The analysis of influencing factors of learning styles, teacher’s perceptions and the availability of learning resources in elementary schools in Padang, West Sumatra. Journal of Physics: Conference Series, 1185(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1185/1/012149

Syarifuddin, H. (2018). Development of Electronic Learning Tools to Improve the Quality of Elementary Linear Algebra Course. (April).

Emzir. 2011. Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada

Plomp, T. Dan Nieveen, N. (Eds). (2007). An Introduction To Educational Design

Research. Enschede: Netherlands Institute For Curriculum Development (Slo)

Plomp, T. (2010). Educational Design Research: An Introduction (Plomp, T & Nieveen, Ed.) Netherlands Institute For Curriculum Development.

Plomp, T Dan Nieveen, N. (2013). Educational Design Research: Part A: An Introduction. Enchede: SLO

Purwanto. (2006). Prinsip-Prinsip Dan Teknik Evaluasi Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Purnomo, Yoppy Wahyu (2011) Keefektifan Model Penemuan terbimbing Dan Cooperative Learning.Jurnal Kependidikan, 41(1), 37–53.

Richard E. Mayer (2004) Should There Be a Three-Strikes Rule Against Pure Discovery Learning? The Case for Guided Methods of Instruction

Riduwan & Sunarto. (2014). Pengantar Statistik Untuk Penelitian: Pendidikan, Sosial, Komunikasi, Ekonomi, Dan Bisnis. Bandung: Alfabeta.

Ruhni dan A. St Aisyah Nur (2018) Building Students’ Analysis through the Application of GOLD (Guided, Organizing, Leaflet, Discovery) Models with Lontara Bilingual Applications based on Android

Published

2020-02-27

Issue

Section

Artikel