Interaksi 3D Sensor Leap Motion untuk Menggenggam Benda Virtual

Lukman Hakim, Surya Sumpeno, Supeno Mardi Susiki Nugroho

Sari

Abstrak - Penelitian ini membahas tentang interaksi 3D sensor Leap Motion untuk simulasi menggenggam Benda virtual Plastis. Sebuah interaksi 3D sensor Leap Motion yang digunakan sebagai simulasi untuk menggenggam benda virtual Plastis dengan menggunakan media objek telur virtual secara presisi dan akurasi yang tepat. Pada dasarnya menggenggam merupakan suatu kegiatan yang menerapkan kinerja motorik halus pada tangan untuk melakukan gerakan. Penggunaan sensor Leap Motion sebagai interaksi 3D dipakai untuk menggenggam objek maya dalam hal ini bentuk 3D telur virtual sebagai media praktiknya. Telur sendiri merupakan benda yang gampang distimulasi dan memiliki sifat texture yang halus untuk merespon segala bentuk gerakan pada genggaman tangan. Dalam penelitian Interaksi 3D Sensor Leap Motion untuk simulasi untuk menggenggam benda Virtual Plastis dengan menggunakan media objek telur virtual, ini di peruntukkan untuk mengetahui akurasi dan presisi dari pola gerakan tangan secara imersif. Pengembangan dari metode ini bertujuan untuk simulasi menggenggam benda atau objek maya dengan adanya interaksi pola gerakan tangan.

Kata kunci: leapmotion, 3d, virtual reality, benda, telur


Abstract - This study discusses about the 3D interaction of the Leap Motion sensor for the simulation of holding virtual plastic objects. A 3D interaction of the Leap Motion sensor that is used as a simulation to hold Plastis virtual objects by using virtual egg object media with precise and right accuracy. Basically, holding is an activity that applies fine motor performance on the hands to make movements. The use of the Leap Motion sensor as a 3D interaction is used to hold virtual objects in this case a 3D form of virtual eggs as practice media. Eggs are objects that are easily stimulated and have subtle texture to respond to all forms of movement in the hands. In the 3D interaction Leap Motion Sensors for virtual plastic objects holding simulation by using virtual egg object media, it is intended to find out the accuracy and precision of immersive hand movement patterns. The development of this method aims to simulate holding virtual objects or objects with the interaction of hand movement patterns.

Keywords: leap motion, 3d, virtual reality, object, egg

Teks Lengkap:

PDF

Referensi

Achmad, B., Firdausy, K, Teknik Pengolahan Citra Digital menggunakan Delphi, Ardi Publising, Yogyakarta, 2005.

D. Bassily, “Intuitive and Adaptive Robotic Arm Manipulation using the Leap Motion Controller,” Conference ISR ROBOTIK 2014, 2014.

E. Tsironi, P. Barros, C. Weber, and S. Wermter, 2017. “An analiysis of convolution long short-term memory recurrent neural networks for gesture recognition. Neurocomputing, 268:76-86.

F. Despinoy, N. Zemiti, G. Forestier, A. Sanchez, P. Jannin, dan P. Poignet, 2018. "Evaluation of Contactless Human Interface for Robotic Surgical Training", "International Jurnal of Computer Assisted Radiology and Surgery, vol. 13, no 1, pp, 13-24.

Giulio Marin, “Hand Gesture Recognition with Leap Motion and Kinect Devices,” ICIP 2014, 2014.

Guyton, Arthur C, Fisiologi Kedokteran, 148 – 168, Edisi ke 5, EGC, Jakarta, 1987.

Hao Tian, Changbo Wang, Dinesh Manocha,Fellow, Xinyu Zhang, 2015. "Realtime Hand-Object Interaction using Learned Grasp Space for Virtual Environments", DOI 10.1109/TVCG.2018.2849381, IEEE.

Hannah Slay, Matthew Phillips, Dr Rudi Vernik, and Dr Bruce Thomas, 2001. "Interaction Modes for Augmented Reality Visualization.

Haryono, 2000. "Langkah-Langkah Teknis Uji Kualitas Telur Konsumsi Ayam Ras". Balai Penelitian Ternak Bogor.

Jin H, Chen Q, Chen Z, Hu Y, Zhang J, 2016 MultiLeapMotion sensor based demonstration for robotic refine tabletop object manipulation task. Transactions on Intelligence Technology 1(1):104-113

K. Y. Lian, C.-C. Chiu, Y.-J Hong, and W.-T. Sung, 2017. “Wereable armband for real time hand gesture recognition. In System, Man and Cybernetics(SMC), 2017. IEEE International Conference on, page 2992-2995. IEEE.

L. Motion, 2017. “Leap Motion SDK and Plugin Documentation”. [Online]. Available: https://developer.leapmotion.com/.

M. Mohandes, 2014. “Arabic Sign Language Recognition using the Leap Motion Controller,” King Fahd University of Petroleum & Minerals Dhahran, 31261.

M. Deriche, M. Mohandes, S. Aliyu, 2015. "Prototype Arabic Sign Language Recognition using Multi-Sensor Data Fusion of Two Leap Motion

Controllers". pp.1–6.

Moglia A, Ferrari V, Morelli L, Ferrari M, Mosca F,

Cuschieri A 2016. A Systematic Review of Virtual Reality Simulators for Robot-assisted Surgery. European Urology 69(6):1065{1080

Nugraha, R.M., 2011. Penggunaan Struktur Data Quad-Tree dalam Algoritma Collision Detection pa da Vertical Shooter Game, Makalah IF3051 Strategi Algoritma, Program Studi Teknik Informatika, Sekolah Teknik Elektro dan Informatika, Bandung.

R. Meziane, M. J.-D. Otis, and H. Ezzaidi, 2017. “human-robot collaboration while sharing production activities in dynamic environment: Spader system, ”Robotics and Computer Integrated Manufacturing, vol. 48, pp. 243-253.

Sukamti, Endang R. Diktat Perkembangan Motorik. Yogyakarta: FIK UNY, 2007.

Sumantri, "Model Pengembangan keterampilan Motorik Anak Usia Dini". Jakarta: Depdikbut, 2005.


DOI: http://dx.doi.org/10.30651/cl.v3i2.5674

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.