A STUDY OF COURSE BOOK ANALYSIS OF “ISLAMIC STUDIES AND CHARACTER BASED ON THE CURRICULUM 2013” FOR GRADE X IN THE PERSPECTIVE OF CHARACTER EDUCATION OF THE NATIONAL EDUCATION STANDARD

Arfan Mu'amar

Sari

Abstract: This study is proposed to explore the feasibility aspect of a course book of Islamic studies and character based on curriculum 2013 in the perspective of Character Education of BSNP. Descriptive-evaluative research method is used in this research. Findings are gained in this study. First, of the feasibility aspect, overall material feasibility is considered appropriate but several parts need improvement. For example: in terms of material accuracy, several sources are invalid. Second, the feasibility aspect of the presentation as a whole is considered sufficient. However, several aspects related to the presentation need serious improvement. In the aspect of the feasibility of material presentation there are various findings need to be addressed, such as the presentation in the learning system aspect, independent learning system is mostly used and lack of collaborative learning implementation. This has an impact on students’ difficulty to work together. Third, of the aspect of language feasibility is good where in terms of writing skills, appropriate, correct, and polite Indonesian language standard is used. The Bahasa is politely used so there is no conflict with the norms in society, especially in character education applied in the Islamic education called Akhlakul Karimah (good attitudes).

 

Keywords: Course Book, Curriculum 2013, Character Education.

Teks Lengkap:

PDF (English)

Referensi

Adisusilo, Sutardjo, Pembelajaran Nilai Karkter Konstruktivisme dan VCT Sebagai Inovasi Pendekatan Pembelajaran Aktif ( Jakarta : RajaGrafindo Persada, 2013).

Amin, Saiful, analisis buku ajar Pendidikan Agama Islam kelas 1 Sekolah Dasar, tersedia [online] http://benramt.wordpress.com/2011/12/29/analisis-buku- ajar-pendidikan-agama-islam-pai-kelas-1-sekolah-dasar-/.,10 April 2015

Abuddin Nata, Filsafat Pendidikan Islam, (Jakarta: Logos Wacana Ilmu, 1997) Ahmadi, Abu, Metodik Khusus Pendidikan Agama, (Bandung: Armico, 1985)

A. Ulwan, Nasih, Tarbiyatul Awlaad fi al-Islaam, Cet.XXI , Jilid I, Jeddah: Daarussalaam, 1992

Arsyad, Azhar, Strategi dan Implementasi Pendidikan Karakter Bangsa di Perguruan Tinggi, (Makalah Disampaikan Atas Permintaan Kasubdit Akademik, Direktorat Perguruan Tinggi Agama Islam, Kementrian Agama RI Jakarta, 2011)

Gunawan, Heri, Pendidikan Karakter Konsep dan Implementasi (Bandung : Alfabeta, 2012.

Hamalik, Oemar, Pengembangan Kurikulum Lembaga Pendidikan dan Pelatihan, (Bandung: PT. Trigenda Karya, 1993)

Jalaluddin; Usman Said, Filasafat Pendidikan Islam Konsep dan Perkembangan Pemikirannya, (Jakarta: PT. Raja Grafindo, 1994)

Kementerian Pendidikan Nasional Dirjen Pendidikan Dasar Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Pertama, Panduan Pendidikan Karakter di Sekolah Menengah Pertama, Jakarta: Diknas, 2011

Lihat Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang “Sistem Pendidikan Nasional.”

Langgulung , Hasan, Filsafat Pendidikan Islam, (Jakarta: Bulan Bintang. 1979) Makmun, Abin Syamsuddin, Psikologi Kependidikan (Bandung : Pribadi Remaja,1973)

Majid, Abdul dan Andayani, Dian, Pendidikan Karakter Perspektif Islam (Bandung : PT Remaja Rosdakarya).

Muslich, Masnur, Pendidikan Karakter Menjawab Tantangan Krisis Multidimensional (Jakarta : Bumi Aksara, 2011)

Mulyasa, E., Manajemen Pendidikan Karakter, (Jakarta: Bumi Aksara. 2011)

Majid, Abdul dan Andayani, Dian, Pendidikan Karakter Perspektif Islam, (Cet. II: Bandung: Remaja Rosdakaya, 2012)

Megawangi, Ratna, Pendidikan Karakter Solusi yang Tepat untuk Membangun Bangsa, (Jakarta: BP Migas dan Star Energy, 2004).

Panduan Pengembangan Bahan Ajar, Depertemen Pendidikan Nasional, Direktorat Jenderal Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah, Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Atas Tahun 2008

Poerwati, Loeloek Endah, Amri, Sofan, Panduan Memahami Kurikulum 2013, (Jakarta: PT Prestasi Pustakarya, 2013)

Rahim, Farida, Pengajaran Membaca di Sekolah Dasar, (Jakarta: Bumi Aksara, 2008).

Salinan Lampiran Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 69 Tahun 2013 Tentang Kerangka Dasar Dan Struktur Kurikulum Sekolah Menengah Atas/Madrasah Aliyah

Salinan Panduan Pengembangan Materi Pembelajaran Departemen Pendidikan Nasional Direktorat Jenderal Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Atas tahun 2008.

Sanjaya, Wina, kurikulum dan pembelajaran (Jakarta : kencana prenada media group, 2008)

Tafsir, Ahmad, Metodologi Pengajaran Agama Islam, (Bandung: Remaja Rosdakarya, 1995)


DOI: http://dx.doi.org/10.30651/sr.v2i2.2399

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.