ANALISIS KARAKTER ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA PEMULA DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA PEMBELAJARAN BUSY BOOK

Penulis

  • Lailatun Ni’mah Universitas Muhammadiyah Surabaya
  • Adellisa Herawati Universitas Muhammadiyah Surabaya
  • Juniar Sandrawati Universitas Muhammadiyah Surabaya

Abstrak

This research is used to examine the character of children with special needs in learning mathematics for beginners using busy book learning media. This study uses a qualitative type of literature study method. The data collection method used in this research is in the form of existing documents. Character education for children with special needs is a conscious and planned effort carried out by schools by giving an award to children with special needs to instill noble values as a form of foundational character for the Indonesian nation, including religious, honest, tolerant, disciplined, hard working, creative, independent, democratic, curious, friendly / communicative, care about the environment and responsibility. Which is in accordance with the type of student's disorder. Qualitative data is data in the form of words, sentences, and pictures in a discussion.Literature study is a series of activities related to the methods of collecting library data, reading and taking notes, and managing research materials. Another understanding of literature study is looking for a theoretical reference that is relevant to the case or problem that has been found. References can be obtained through books, journals, research report articles, and sites on the internet.

 

Keywords: The character of children with special needs, busy book media, learning mathematics

Referensi

Daroni, G. A. (2018). Impact of Parent’S Divorce on Children’S Education for Disability Kids. IJDS:Indonesian Journal of Disability Studies, 5(1), 1–9. https://doi.org/10.21776/ub.ijds.2018.005.01.1

Febri Yatmiko, Eva Banowati, P. S. (2015). Implementasi Pendidikan Karakter Anak Berkebutuhan Khusus. Journal of Primary Education, 4(2), 77–84.

Hayes, C., Hardian, H., & Sumekar, T. (2017). Pengaruh Brain Training Terhadap Tingkat Inteligensia Pada Kelompok Usia Dewasa Muda. Jurnal Kedokteran Diponegoro, 6(2), 402–416.

Mirnawati, L. B. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation Terhadap Kreativitas Mahasiswa Semester I PGSD UM Surabaya pada Mata Kuliah Pengantar Manajemen Pendidikan. Pedagogia : Jurnal Pendidikan, 6(1), 84–97. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v6i1.598

Novitasari, D. (2016). Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 2(2), 8. https://doi.org/10.24853/fbc.2.2.8-18

Nurkholis. (2013). PENDIDIKAN DALAM UPAYA MEMAJUKAN TEKNOLOGI Oleh: Nurkholis Doktor Ilmu Pendidikan, Alumnus Universitas Negeri Jakarta Dosen Luar Biasa Jurusan Tarbiyah STAIN Purwokerto. 1(1), 24–44.

PILENDIA, D. (2020). Pemanfaatan Adobe Flash Sebagai Dasar Pengembangan Bahan Ajar Fisika : Studi Literatur. Jurnal Tunas Pendidikan, 2(2), 1–10. https://doi.org/10.52060/pgsd.v2i2.255

Pratiwi, N. I. (2017). Penggunaan Media Video Call dalam Teknologi Komunikasi. Jurnal Ilmiah Dinamika Sosial, 1(2), 212.

Rahmah, N. (2018). Hakikat Pendidikan Matematika. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 1(2), 1–10. https://doi.org/10.24256/jpmipa.v1i2.88

Wahyuningtyas, R., & Sulasmono, B. S. (2020). Pentingnya Media dalam Pembelajaran Guna Meningkatkan Hasil Belajar di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 23–27. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i1.77

Afrianti Yulia, A., & Wirman. (2020). Penggunaan Media Busy Book Untuk Menstmulasi Kemampuan Membaca Anak. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1156–1163.

Suwatra, I. W., Magta, M., & Christiani, C. L. A. (2019). Pengaruh Media Busy Book Terhadap Kemampuan Problem Solving Anak Kelompok a Taman Kanak-Kanak. Mimbar Ilmu, 24(2), 185. https://doi.org/10.23887/mi.v24i2.21257

Wahyuda, S., & Diningrat, M. (2021). Pengaruh Implementasi Media Busybook Terhadap Kemampuan Berhitung Anak ( 4-5 tahun ) Kelas A2 Di KB . Al-. 1(1), 1–9.

Humaida, R. T., & Abidin, M. Z. (2021). Penggunaan Media Busy Book Terhadap Kognitif Pengenalan Kemampuan Berhitung pada Anak Usia Dini. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 9(1), 135. https://doi.org/10.21043/thufula.v9i1.10293

Bakhtiar, A. M., Learner, S., & Learner, S. (2022). PENGEMBANGAN MEDIA BUSY BOOK UNTUK MATERI MEMBILANG Afakhrul Masub Bakhtiar , Pengembangan Media Busy Book … DIDAKTIKA , Vol 28 No 2 Februari 2022 pada bidang akademik salah satunya PENDAHULUAN Undang-undang Nomor Menurut mengemukakan ( Abdurrahman , bahw. 28(2), 103–108.

Pendidikan, J., & Biasa, L. (2019). JURNAL PENDIDIKAN KHUSUS MEDIA BUSY BOOK UNTUK PENGENALAN WARNA PADA ANAK Diajukan kepada Universitas Negeri Surabaya MEDIA BUSY BOOK UNTUK PENGENALAN WARNA PADA ANAK. 1–10.

Pratama, R. A., & Permatasari, B. I. (2021). Media Pembelajaran Buku Pintar ( BUPI ) Matematika Bagi Anak Berkebutuhan Khusus ( ABK ). Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 05(02), 1359–1374. j-cup.org/index.php/cendekia/article/view/615

Unduhan

Diterbitkan

2022-09-12