Hubungan Peran Pengawasan Orang Tua Dan Kecanduan Gadget Dengan Kemampuan Interaksi Sosial Pada Anak Usia Sekolah di SD Negeri 1 Pamijen Sokaraja
DOI:
https://doi.org/10.30651/jkm.v0i0.5532Kata Kunci:
Addiction, Gadgets, InteractionsAbstrak
Objective: To determine the correlation between the role of parental supervision and gadget addiction with the ability of social interaction in school-age children in SD Negeri 1 Pamijen Sokaraja.
 ABSTRACT
Method: It was a quantitative study by using descriptive correlative with a cross-sectional study design. The populations were the students in grades 4, 5, and 6 of SD Negeri 1 Pamijen Sokaraja. The total samples were 46 students. They were collected by using a cluster sampling technique. The data were collected by using a questionnaire. The data were analyzed using the Chi-square test.
Â
Results: The analysis showed that the role of parental supervision was related to the ability of social interaction with a p-value of 0.000 and the gadget addiction was related to the ability of social interaction with a p-value of 0.012.
Â
Conclusion: There was a relationship between the role of parental supervision and gadget addiction with the ability of social interaction in school-age children in SD Negeri 1 Pamijen Sokaraja.
Referensi
DAFTAR PUSTAKA
Asirotul, M., & Naning, P.S. 2019. Reduce The Of Gadgets: Parent’s Coping Strategies For Childreen’s Social Development. Internat ional Journal Of Nursing and Midwi fery Science ( I JNMS) ,Volume3
Ameliola, S, dkk. (2013). Perkembangan Media Informasi dan Teknologi Terhadap Anak Dalam Era Globalisasi. Malang : Fakultas Pertanian, Universitas Brawijaya
Abdullah O. Al-Zaghameem, Omar M. Al-Qawabah and Wajedah H. Al-Gmool (2016) " On the Effects of Mobile User Knowledge of Mobile Platform on the Utilization of Mobile Services " Volume (2016)
Andriana, D. (2017). Tumbuh Kembang & Terapi Bermain Pada Anak. Jakarta: Salemba Medika.
Astuti, T. M. P. (2014). Nilai-Nilai Sosial dan Pendidikan Karakter dalam Kurikulum 2013. Proceedings. Seminar Nasional Konservasi dan Peningkatan Kualitas Pendidikan di Indonesia: Universitas Negeri Semarang.
Chusna, Puji Asmaul. 2017. Pengaruh Media Gadget Pada Perkembangan Karakter Anak. Jurnal. STIT Al-Mu slihun
Choliz. (2012). Mobile-phone addiction in adolescence: The Tet of Mobile Phone Dependence. Progress in Healt Sciences Vol.2 (1)
Emily Drago (2015) "Effect of Technology on Face-to-Face Communication" The Elon Journal of Undergraduate Research in Communications, Vol.6, No.1 .Spring 2015.
Faiz Noormiyanto (2018). Pengaruh Intensitas Anak Mengakses Gadget Dan Tingkat Kontrol Orang Tua Anak Terhadap Interaksi Sosial Anak SD Kelas Tinggi Di SD 1 Pasuruhan Kidul Kudus Jawa Tengah: Elmentary School Vol 5 (1)
Hergenhahn, B, R dan Olson, Matthew H.2008. Theories of Learning. Jakarta: Prenamedia Grup
Hurlock, Elizabeth B. (2011). Psikologi Perkembangan : Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan. Jakarta : Erlangga
Ismanto, Y& Onibala, F. (2015). Hubungan Pe nggunaan Gadget Dengan Tingkat Prestasi Siswa Di Sma Negeri 9 Manado. Ejoural Keperawata Volume 3(2). Manado: FK Unsrat Manando
Mulyani, R. R. (2013). Meningkatkan kemampuan Interaksi Sosial pada Anak dengan Social Skill Training.Procedia Studi Kasus dan Intervensi Psikologi, Volume 1 (1), 07-11
Mubashiroh. (2013). Gadget, Penggunaan dan Dampak Pada Anka-anak. Jurusan Kurikulum dan Teknologi Pendidikan Fakultas Ilmu Pendidikan: Universitas Negeri Semarang
Maulida, H. (2013). Menelisik Pengaruh Penggunaan Aplikasi Gadget Terhadap Perkembang an Psikologis Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan 2013. Semarang: FKIP Universitas Negeri Semarang
Ma’mur, A. J. (2012). Kiat Mengembangkan Bakat Anak di Sekolah. Yogyakarta: DIVA Press.
Mohammed, M.E., & Samy, S.A. (2017). Effects of Mobile Technology on Human Relationships. Gaza Palestine: Al-Azhar University
Novitasari, W. (2016). Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Interaksi Sosial Anak Usia 5-6 Tahun. Surabaya: UNS.
Prasetyo, R. A. (2017). Hubungan Antara Kecanduan Gadget (Smartphone) Dengan Empati Pada Mahasiswa Fakultas Psikologi: Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Resly, Inge Velysta (2018). Hubungan Screen Time Dengan Perkembangan Sosial Anak Usia Sekolah Di SD Negeri Wonogiri Baru Gunungkidul: Universitas Aisyiyah Yogyakarta
Sunita, Indian., & Mayasari, Eva. (2018).Pengawasan Orang Tua Terhadap Dampak Penggunaan Gadget Pada Anak . Jurnal Endurance
Soemantri, Sutjihati. (2006). Psikologi Anak Luar Biasa. Bandung: Rafika Aditama.
Simamora, A., SM. (2016). Persepsi Orangtua Terhadap Dampak Penggunaan Gadget Pada Anak Usia Pendidika n Dasar Di Perumahan Bukit Kemiling Permai Kecamatan Kemiling Bandar Lampung.Lampung: UniversitasLampung
Taylor, et al. 2011. Fundamental of Nursing : The Art and Science of Nursing Care. China. Lippincott Company
Viandari, K. 2018. Peran Pola Asuh Orang Tua dan Penggunaan Gadget terhadap Interaksi Sosial Anak Prasekolah. Skripsi. Program Studi Psikologi, Fakultas Kedokteran, Universitas Udayana.
Warisyah, Y. (2015). Pentingnya pendampingan dialogis orangtua dalam penggunaan gadget pada anak usia dini. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Inovasi Pembelajaran untuk Pendidikan Berkemajuan, 130-138.
Wong, D.L. 2009. Buku Ajar Keperawatan Pediatrik. Jakarta :EGC
Wijanarko, Jarot. (2016). Ayah IbuBaik Parenting Era Digital.Jakarta Selatan, Keluarga Indonesia Bahagia
Woods, M. 2014. Screen Time May Affect Social Interaction Skills In Children.[ Serial Online]. http://www. Allegiancehealth.org?wellness/article/907792 [13 Maret 2017]
Yusuf, S.2011. Perkembangan Peserta Didik. Bandung: Rajawali Pers.
Yusuf, Syamsu. 2014. Perkembangan Perserta Didik. Jakarta: Raja Grafindo Persada
Unduhan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Lisensi
- Penulis tetap memegang hak atas karyanya dan memberikan hak publikasi pertama kepada jurnal ini yang secara simultan karya tersebut dilisensikan di bawah:Â Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)