Isi Artikel Utama

Abstrak

The purpose of this devotion is to optimize character building for students and teachers in SDN Karanguko 02 Kec Pagelaran kab. Poor. The benefit of this dedication is to improve the character of the elementary school according to the practice of practice in the extracurricular activities of the Boy Scouts, increasing the ability of partners to overcome the problems in handling the moral decline and social attitude of children in school and community. Increase partner knowledge that through extracurricular activities scout familiarize children in good behavior and good character. The methods undertaken in this program of devotion are through field visits and socialization, rigging training in scouts, morse password skills training, and mentoring activities and research reports konslutasi. The result of the program has shown that the partner has good response, active in the discussion and questioning, the partner is able to analyze the learning problem. The research result shows: first the training material in scouting activity containing character values, such as those in SDN Karangsuko 02 the material prioritizes to form the character of discipline and responsible. 

Kata Kunci

Caracter Building. Pramuka Kurikulum 2013.

Rincian Artikel

Biografi Penulis

Dwi Agus Setiawan, UNIVERSITAS KANJURUHAN MALANG

DOSEN PGSD UNIVERSITAS KANJURUHAN MALANG.

Referensi

  1. Asep Herry Hermawan, dkk. (2009). Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran.Jakarta: Universitas Terbuka
  2. Azwar, Azrul. 2009. Anggaran Dasar Rumah Tangga Gerakan Pramuka. SK Kwarnas No. 203 Th. 2009.
  3. Azwar, Azrul. 2009.Anggaran Dasar Gerakan Pramuka. SK Kwarnas No. 203 Th. 2009.
  4. Gefniwati. (2012). Kegiatan Ekstrakurikuler di SMP N 2 Padang Panjang. Diakses,dari http://Kegiatan%20Ekstrakurikuler%20Pramuka pada tanggal 23 April 2015 jam, 12.38 WIB.
  5. Gunawan, Heri. 2012. Pendidikan Karakter Konsep dan Implementasi. Bandung: Alfabeta.
  6. Hamalik, Oemar. (2006).Manejemen Pengembangan Kurikulum. Bandung: PT.Remaja Rosdakarya.
  7. Hikmah, Afroh Naili .2013.UpayaPembentukan Karakter SiswaMelalui Kegiatan Ekstrakurikuler PramukaDi Sdit Salsabila Klaseman Sinduharjo Ngaglik Sleman.Skripsi. Yogyakarta: mahasiswa Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Sunan Kalijaga
  8. Langgulung, Hasan. (2006). Asas Pendidikan Islam. Jakarta: Pustaka Al-Hasna
  9. Maryati, Siska. 2011. Peranan Kegiatan Ekstra Kulikuler untuk Meningkatkan Prestasi Siswa dalam Bidang Pengembangan Diri di MAN Wonokromo Bantul. Skripsi: Tidak diterbitkan. Yogyakarta: mahasiswa Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Sunan Kalijaga.
  10. Muhammad Ali. (2005). Metode Pendidikan, Prosedur dan strategi. Bandung: angkasa
  11. Mulyasa. 2012. Manajemen Pendidikan karakter. Jakarta: PT Bumi Aksara.
  12. Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan RI Nomor 63 Tahun 2014, Tentang Pendidikan Kepramukaan.
  13. Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan RI Nomor 81A Tahun 2013,Tentang Implementasi Kurikulum.
  14. Pusat Pengembangan Tenaga Kependidikan.2014.Bahan Ajar Implementasi Kurikulum 2013 Untuk Kepala Sekolah:Kepramukaan. Jakarta:Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.
  15. Renstra dalam Depdiknas. (2005-2009), tentang Pelaksanaan Pengawasan dalam Sistem Pendidikan Nasional.
  16. Sahlan, Asmaun & Prasetyo, Angga Teguh. 2012. Desain Pembinabelajaran Berbasis Pendidikan Karakter. Yogyakarta: Arruz Media
  17. Sugiyono. 2013.Metode Penelitian Kualitatif Kuantitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.
  18. Sunardi, Andri Bob. 2011.Boyman Ragam Latihan Pramuka. Bandung: Nuansa Muda.
  19. Suryosubroto. (2001). Proses Belajar-Mengajar di Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta.
  20. Sutisna, Oteng. (2001). Administrasi Pendidikan Dasar Teoritis Untuk Praktek Profesional. Bandung: Angkasa.
  21. Suyadi.2013.Strategi Pembelajaran Pendidikan Karakter.Bandung:Remaja Rosdakarya.
  22. Trianto. 2010. Pengantar Penelitian Pendidikan Bagi Pengembangan Profesi Pendidikan & Tenaga Kependidikan. Jakarta: Kencana
  23. Usman, Moh. Uzer dan Lilis Setiawati. (2000). Upaya Optimalisasi Kegiatan Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.
  24. Wiyani, Novan Ardy. 2012. Pendidikan Karakter dan Kepramukaan. Yogyakarta: Citra Aji Parama.